ایران کسب و کارعلمی

توانایی های کودک یک ساله

کودک یک ساله چه مهارتها و توانایی هایی باید داشته باشد؟

 اکنون کودک به آزادی های جدیدی دست یافته است چرا که توانایی های زیادی نسبت به زمان تولد، کسب کرده است. کودک یک ساله هنوز نمیتواند راه برود اما به زودی تلاشش را شروع میکند. راه رفتن دنیای جدیدی را به روی کودک باز میکند تا مستقل از شما بتواند دنیا را کشف کند.برای بررسی رشد بدنی و ذهنی کودک متناسب با سن، پزشکان از نقاط عطف رشدی استفاده میکنند که به طور میانگین کودکان در این سن دارند. طبیعی است که برخی کمی زودتر یا کمی دیرتر به این نقاط عطف میرسند بنابراین اگر هنوز کودک شما به برخی از این مهارتها دست نیافته است نگران نشوید. جهت خرید لباس پلیس نیروی انتظامی بچه گانه، لباس راهنمایی رانندگی و باتوم پلیس اسباب بازی می توانید به سایت آسنا شاپ مراجعه نمایید.

بچه یک ساله پسر | توانایی کودک یک ساله

آیا رشد مهارت ها و توانایی های کودکان زودرس باید مشابه سایر کودکان همسن باشد؟

کودکانی که زودتر از موعد به دنیا آمده اند، ممکن است دیرتر از کودکان همسن و هم جنس خود به نقاط عطف رشدی برسند. برای بررسی پیشرفت کودک، با پزشک در ارتباط باشید.

نکاتی در خصوص کودکان یک ساله

طی ۱۲ ماه گذشته فرزند شما رشد زیادی داشته است. کودکان یک ساله دیگر به فردی مستقل تبدیل شده‌اند.  کودکان یک ساله همچنان مانند ماه‌های قبل به مراقبت‌های خاصی نیاز دارند که باید از آنها اطلاع داشته باشید تا بتوانید از آنها به خوبی مراقبت کنید.

رشد کودکان یک ساله

وزن کودک شما از زمان تولد تا الان سه برابر شده است. پس از این، از یک سالگی به بعد فعالیت‌های بیشتری دارند، به همین جهت شروع به کاهش وزن می‌کنند. کودک پسر یک ساله حدود نه و نیم کیلو وزن و ۷۶ سانتی‌متر قد دارد. کودک دختر یک ساله حدود ۹ کیلوگرم وزن و ۷۵ سانتی‌متر قد دارد. همچنین مغز کودکان یک ساله، حدود ۶۰ درصد از بزرگسالان است.

مهارت‌های حرکتی کودکان یک ساله

کودک یک ساله شما دیگر می‌تواند به تنهایی بایستد و در حالی که مبل را گرفته است، راه برود. حتی ممکن است برخی از کودکان در این سن اولین قدم‌های خود را بردارند. کودکان یک ساله در انجام چند کار به مهارت خوبی رسیده‌اند، به‌طور مثال غذا خوردن با انگشتان، کمک به والدین هنگام لباس پوشیدن و ورق زدن کتاب داستانی که روبه‌روی خود دارند، از مهارت‌های آنهاست. در این سن شروع به استفاده صحیح از برخی وسیله‌ها مانند قاشق، تلفن یا برس مو می‌کنند.

نکاتی جهت خوابیدن کودکان یک ساله

تا یک سالگی کودک شما باید در طول روز کمتر بخوابد و هنگام شب خواب کاملی داشته باشد. کودکان در این سن همچنان باید یک وعده در طول روز بخوابند تا ادامه روز را سرحال بگذرانند.

غذا خوردن کودکان یک ساله

در یک سالگی کودک‌تان دیگر می‌توانید گاهی به جای دادن شیر مادر یا شیر خشک، شیر گاو به او بدهید.  شیر باید پرچرب باشد؛ چراکه کودک برای رشد و تکامل مغز سالم به چربی اضافی نیاز دارد. بهتر است در این سن از شیر گرفتن نوزاد را شروع کنید. از شیر گرفتن تدریجی، هم برای مادر و هم برای کودک آسان‌تر است. همچنین باید قبل از خواب به کودک خود غذا بدهید. به جای شیر خشک یا شیر مادر می‌توانید به کودکان یک ساله یک فنجان شیر، یک میان وعده یا هر خوراکی دیگری برای مکیدن دهید.

حالا که کودک شما قادر است غذاهای زیادی را بخورد، باید بیشتر مراقبت باشید تا خطر خفگی وجود نداشته باشد. از دادن انگور کامل، پاپ کورن یا هر غذای دیگری که ممکن است در گلویش گیر کند، خودداری کنید. همیشه در طول زمانی که کودک شما در حال غذا خوردن است، در کنار او بمانید. در این سن نیز می‌توانید از مواد غذایی که حاوی عسل است به او بدهید. موارد دیگری مانند تخم مرغ و کره آجیل نیز مانعی ندارد.

برقراری ارتباط در کودکان یک ساله

در این سن کودکان قادر به گفتن کلمات بیشتری هستند، اکنون می‌توانند کلماتی مانند بابا، مامان، نه و… را بگویند. کودک هر چه را که شما می‌گویید، می‌خواهد که تقلید کند و بگوید. تا یکسالگی نوزادان اجتماعی‌تر می‌شوند. دیگر آنها هر چه را که می‌گویید، درک می‌کند و از مهارت‌های زبانی جدید برای جلب توجه اطرافیان خود استفاده می‌کند. در حال حاضر کودک شما افراد خاصی را به دیگران ترجیح می‌دهد. قطعا متوجه این موضوع شده‌اید که آنها در بین غریبه‌ها خجالتی یا مضطرب می‌شوند و وقتی می‌خواهید او را ترک کنید، به شما می‌چسبد.  جای نگرانی نیست، اضطراب جدایی و غریبه پس از مدتی برطرف خواهد شد. در این سن باید با آنها مدارا کنید تا منجر به اذیت شدن و نگرانی آنها نشود.

اولین کفش کودکان یک ساله

اکنون که کودک شما شروع به راه رفتن کرده است، وقت آن است که به فکر خرید یک جفت کفش باشید. هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید که کفش راحتی را برای او انتخاب کنید.  هنگام خرید کفش به این موارد توجه داشته باشید:

  • جنس نرم، سبک و قابلیت رد و بدل شدن هوا داشته باشد.
  • داشتن کفی مناسب برای جلوگیری از لیز خوردن کودک بسیار مهم است.
  • فضای کافی جهت رشد پای کودک شما وجود داشته باشد.

نکاتی که باید در خصوص کودکان یک ساله بدانید

  • کودکان یک ساله کنجکاو هستند. سعی کنید که کابینت‌ها را کاملا بسته نگه دارید یا ظرف‌های نشکن در کابینت‌ها قرار دهید تا مشکلی ایجاد نشود.
  • اکنون کودکان یک ساله به راحتی از هر جایی بالا می‌روند، باید ایمنی با انداختن تشک را برای آنها فراهم کنید یا وسیله‌هایی را که امکان بالا رفتن از آنها وجود دارد، از کودک خود دور کنید.
  • کودکان یک ساله باید به متخصص اطفال مراجعه کنند و وضعیت آنها از هر نظر مورد بررسی قرار گیرد.
  • باید تمامی قسمت‌های خانه را کاملا ایمن نگه دارید. اگر راه پله در خانه وجود دارد، باید دری را در آن قسمت بگذارید، هیچ طناب یا سیم آویزانی در خانه وجود نداشته باشد، گلدان و تمامی ظروف را از لبه میز بردارید و شوینده‌ها را دور از دسترس کودک خود نگه دارید. همچنین درهای حمام و درهای اتاق خواب را کاملا بسته نگه دارید.
  • کودک باید در عقب ماشین و در صندلی مخصوص بنشیند و کاملا به سمت عقب نشسته باشد.
  • توصیه متخصصین برای کودکان زیر ۱۸ ماه این است که تلویزیون، گوشی یا تبلت تماشا نکنند. مطالعات نشان داده‌اند که تماشای تلویزیون در این سن می‌تواند بر مهارت زبان و خواندن کودک تاثیر منفی بگذارد و حتی هنگام خوابیدن نیز دچار مشکل شوند.

رویدادهای مهم در پیشرفت شناختی کودک یک ساله

این رویدادها مربوط به عملکردهای شناختی کودک 12 ماهه شما، یعنی توانایی تفکر و توسعه کلی مغز است .

کودک یک ساله اشیاء پنهان را به آسانی پیدا می کند :

هنگامی که جغجغه را زیر پتو تکان می دهید ، کودک دیگر گیج نمی شود . او می داند که اشیاء پنهان را می تواند با جا به جایی شئی که آن ها را پنهان کرده است ، به دست آورد .او فقط تلاش می کند،تا پتو ها را تکان دهد و جغجغه را خودش پیدا می کند.

نوزاد یکساله به دنبال اشیاء در مکان های شناخته شده می گردد :

اگر شما اسباب بازی کودک را در همان مکان همیشگی بگذارید ، کودک هر روز در آن محل به دنبال آن می گردد . این نشان دهنده پیشرفت حافظه بصری و یادآوری است .

ارتباط قوی کودک 1 ساله با اسامی اشیاء :

نام میوه را بگویید ، و کودک دقیقا آن میوه را از سبد برمی دارد . بچه ها اکنون اسامی چندین چیز که روزانه استفاده می شوند ،به راحتی به یاد می آورند .

کودکان یک ساله از اشیاء به درستی استفاده می کنند :

کودک یک شانه را بر می دارد تا موهایش را شانه کند و انتهای گوشی تلفن را به درستی مقابل گوشش نگه می دارد . ماه ها مشاهده دقیق والدین، به کودک کمک می کند تا استفاده دقیق از چندین شیء را یاد بگیرد .

کودک یک ساله اعمال و حرکات را تقلید می کند :

به او نشان دهید که چگونه دستش را تکان دهد و او این کار را تکرار می کند . نوزاد می تواند فعالیت های مختلفی را تماشا و تقلید کند که نشان دهنده جهش قابل توجهی در رشد مغز است .

نوزاد یک ساله تلاش می کند صداها را تکرار کند :

او نه تنها حرکات را تقلید می کند ،بلکه صداهای اطرافش را نیز تقلید می کند به عنوان مثال ، کودک تلاش می کند که صدای بوق ماشین یا صداهای خنده داری که شما می سازید را ،تقلید کند . کوچولوی شما آن را به درستی انجام نمی دهد ، اما حداقل صداها را به یاد می آورد .

دکمه بازگشت به بالا