ایران کسب و کارعلمی

آیا طب سوزنی واقعا موثر است؟

طب سوزنی چیست؟

شامل وارد کردن سوزن در بدن برای تحریک اعصاب حسی در پوست و عضلات است. این ممکن است به درمان درد مزمن و سایر شرایط فیزیکی کمک کند. طب سوزنی ریشه در طب سنتی چینی (TCM) دارد و اکنون یک درمان مکمل رایج در سراسر جهان خصوصا در best acupuncture los angeles است.

آموزش طب سوزنی | انواع طب سوزنی

طب سوزنی چگونه کار می‌کند؟

سلامتی نتیجه تعادل هماهنگ افراط‌های مکمل یین و یانگ از نیروی حیاتی است که به نام چی شناخته می‌شود و «چی» نیز تلفظ می‌شود. مدافعان معتقدند که بیماری نتیجه عدم تعادل این نیروها است و از طریق نصف النهارها یا مسیرها در بدن انسان جریان دارد. این جریان‌های انرژی از طریق نقاط طب سوزنی در بدن قابل دسترسی هستند. قرار دادن سوزن‌ها در این نقاط با ترکیب‌های مناسب، جریان انرژی را به حالت تعادل برمی‌گرداند.

یک بررسی در سال 2017 نشان می‌دهد که بسیاری از نقاط طب سوزنی در مکان‌هایی هستند که تحریک می‌تواند بر فعالیت نورون‌های حسی متعدد تأثیر بگذارد. این نقاط با نام فیلدهای گیرنده نیز شناخته می‌شوند. تحریک فیزیکی وارد کردن سوزن در این نقاط ممکن است بر پردازش درد در سیستم عصبی مرکزی و ماهیچه‌ها تأثیر بگذارد و جریان خون را به قسمت‌های خاصی از بدن افزایش دهد.

یک متا آنالیز در سال 2018 از تأثیر طب سوزنی بر درد مزمن نشان داد که این عمل می‌تواند مزایای تسکین درد قابل تشخیص از دارونما را ارائه دهد. با این حال، مکانیسم دقیق عملکرد طب سوزنی مشخص نیست.

خطرات طب سوزنی

همه درمان‌ها هم خطرات و هم فواید دارند. یک فرد همیشه باید قبل از انجام هر گونه درمانی به دنبال مشاوره پزشکی باشد. خطرات احتمالی طب سوزنی به شرح زیر است:

  • ممکن است خونریزی، کبودی و درد در محل‌های تزریق ایجاد شود.
  • سوزن‌های استریل نشده ممکن است منجر به عفونت شود.
  • در موارد نادر، سوزن ممکن است بشکند و به اندام داخلی آسیب برساند.

سازمان غذا و دارو (FDA) سوزن‌های طب سوزنی را به عنوان ابزار پزشکی تنظیم می‌کند. ساخت و برچسب زدن آن‌ها باید استانداردهای خاصی را رعایت کند. سوزن‌ها باید استریل، غیرسمی باشند و توسط پزشک مجاز باشند و برچسب فقط برای یک بار استفاده داشته باشند؛ مانند هر درمان تکمیلی، در موارد مزمن یا شدید، استفاده از طب سوزنی در کنار درمان‌های معمولی توصیه می‌شود.

فواید طب سوزنی

طب سوزنی یک درمان مکمل رایج است که می‌تواند به افراد در مدیریت بسیاری از شرایط مختلف کمک کند. از مزایای طب سوزنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افراد می‌توانند به طور مؤثر طب سوزنی را با سایر روش‌های درمانی ترکیب کنند.
  • طب سوزنی مؤثر می‌تواند به مدیریت درد مزمن، میگرن و سردرد کمک کند.
  • طب سوزنی خطر عوارض جانبی کمی دارد.

این یک شکل انعطاف‌پذیر از درمان است که می‌تواند نگرانی‌های بهداشتی متعددی را به طور همزمان هدف قرار دهد. طب سوزنی می‌تواند به طور مؤثر به در درمان موارد زیر کمک کند:

  • کمردرد
  • گردن درد
  • استئوآرتریت (OA)
  • زانو درد
  • سردرد

سایر مطالعات منبع معتبر نشان می‌دهد که طب سوزنی همچنین می‌تواند به درمان موارد زیر کمک کند:

  • درد میگرن
  • نوروپاتی محیطی
  • حالت تهوع
  • روماتیسم مفصلی
  • خستگی
  • تاندونوپاتی

یک متخصص طب سوزنی یک فرد را معاینه می‌کند و وضعیت او را ارزیابی می‌کند، یک یا چند سوزن نازک و استریل را وارد بدن می‌کند و مشاوره ارائه می‌دهد.

افراد معمولاً در طول انجام طب سوزنی می‌نشینند یا دراز می‌کشند. متخصص طب سوزنی باید از سوزن‌های استریل و یکبار مصرف استفاده کند. افراد ممکن است پس از وارد کردن سوزن، احساس گزگز بسیار کوتاهی داشته باشند. سپس ممکن است درد مبهم را در پایه سوزن تجربه کنند.

به طور معمول، سوزن‌ها برای 20 تا 60 دقیقه در جای خود باقی می‌مانند، اگرچه بسته به روش متفاوت است.

در برخی از روش‌ها، متخصص طب سوزنی گاهی سوزن‌های منبع مطمئن را پس از قرار دادن سوزن گرم می‌کند.

تعداد درمان‌هایی که یک فرد نیاز خواهد داشت بستگی به ویژگی فردی او دارد. فردی که یک بیماری مزمن دارد ممکن است به یک یا دو درمان در هفته طی چند ماه نیاز داشته باشد. یک مشکل حاد سلامتی معمولاً پس از 8 تا 12 جلسه بهبود می‌یابد.

مواردی که در طب سوزنی باید در نظر بگیرید

طب سوزنی یک درمان مکمل است و نباید جایگزین درمان‌های توصیه شده توسط پزشک شود. قبل از انجام طب سوزنی برای درمان درد مزمن یا سایر شرایط، فرد باید از یک پزشک مراقبت‌های اولیه مشاوره بگیرد. در برخی از ایالت‌های ایالات متحده، خود متخصصان طب سوزنی می‌توانند پزشک مراقبت‌های اولیه باشند.

خلاصه

طب سوزنی یک درمان مکمل سنتی است که منشأ تاریخی در چین دارد. این شامل وارد کردن سوزن‌های کوچک برای تحریک بخش‌های خاصی از بدن و شبکه عصبی آن است. مطالعات نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند به مدیریت درد مزمن، استئوآرتریت، سردرد و میگرن کمک کند. طب سوزنی خطر و عوارض جانبی کمی را به همراه دارد و پزشکان باید مجوز انجام روش‌های طب سوزنی را داشته باشند.

6 بیماری که با طب سوزنی قابل درمان هستند

بسیاری از بیماری‌ها آنقدر طاقت فرسا هستند که زندگی با آن‌ها غیرقابل تحمل به نظر می‌رسد. طب سوزنی یک ابزار دارویی عالی است، اما بسیاری از مردم از امتحان کردن آن می‌ترسند یا از اینکه طب سوزنی می‌تواند به چند بیماری مختلف کمک کند، بی اطلاع هستند. با این حال، این افراد تأثیر مثبت طب سوزنی برای بهبود سبک زندگی و رفاه خود را از دست می‌دهند.

معمولاً افرادی که من ملاقات می‌کنم معتقدند که طب سوزنی فقط می‌تواند شرایط مرتبط با درد مانند آرتروز یا سیاتیک را درمان کند. این یک تصور اشتباه بزرگ است. طب سنتی چینی که شامل طب سوزنی می‌شود، یک سیستم پزشکی کامل است که می‌تواند شرایط مختلفی را درمان کند. چند بیماری رایج که من با طب سوزنی درمان کرده‌ام عبارت‌اند از:

مشکلات سینوسی برخی از مشکلات سینوسی که طب سوزنی برای بهبود آن‌ها شناخته شده است عبارت‌اند از: سینوزیت، سرگیجه، گوش درد، تب یونجه، آلرژی و موارد دیگر.

اختلالات گردش خون. فشار خون بالا یک مشکل بسیار رایج در بسیاری از مشاغل حرفه‌ای است که می‌بینیم. نشان داده شده است که فشار خون بالا با طب سوزنی بهبود می‌یابد.

مشکلات گوارشی. به دلیل وضعیت ناشناخته غذایی که همه ما مصرف می‌کنیم، بسیاری از افراد از اسهال، حالت تهوع، نفخ و یبوست رنج می‌برند. برخی از افراد از مشکلات معده بیشتری رنج می‌برند که با طب سوزنی قابل درمان است، مانند سندرم روده تحریک پذیر، کولون اسپاستیک، کولیت و آلرژی‌های غذایی.

مسائل زنان و زایمان. 10.9 درصد از کل زنان در ایالات متحده نابارور هستند. طب سوزنی می‌تواند به بهبود مشکلات ناباروری و همچنین درمان اندومتریوز و عوارض جانبی مرتبط، فیبروم ها، سندرم پیش از قاعدگی و کیست‌های تخمدان کمک کند.

اعتیاد. مراجعه منظم به یک متخصص طب سوزنی می‌تواند به افراد کمک کند تا مشکل اعتیاد را پشت سر بگذارند و به کاهش علائم ترک کمک کنند.

اختلالات عاطفی. اختلالات عاطفی مانند اضطراب، بی خوابی و افسردگی می‌توانند در زندگی ناتوان کننده باشند، اما طب سوزنی می‌تواند این شرایط را بهبود بخشد.

طب سوزنی می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند و همچنین زندگی افراد را بهبود بخشد. هیچ دلیلی وجود ندارد که اجازه دهیم بیماری‌های رایج زندگی را دشوار کند یا کیفیت زندگی را کاهش دهد.

بسیاری از مردم در مورد طب سوزنی شنیده‌اند، اما هنوز باور ندارند که می‌تواند به آن‌ها کمک کند و گاهی اوقات ترس از سوزن باعث می‌شود که آن را امتحان نکنند.

منابع:

  acupuncture san antonio

acupuncturist salt lake city

دکمه بازگشت به بالا