ایران کسب و کارعلمی

علائم و مشکلات گیاهان آبزی یا آکواریومی

اگر شما برای گیاهان آبزی خود، مهتابی آکواریوم / نور آکواریوم مناسب، دمای مناسب، دی اکسید کافی، سختی و گیاه و مواد مغذی را فراهم کنید، هرگز بیماری و فقر گیاه را نخواهید دید.

بیماری گیاه آنوبیاس | تقویت گیاهان آکواریومی

علائم و مشکلات گیاهان آبزی  یا آکواریومی را بشناسید

فقر دی اکسید کربن

نشانه : گیاه کوچک می‌ماند، باقی مانده‌های کلسیم بر روی برگ‌ها ته نشین شده و باعث افزایش PH می‌شود. همچنین جلبک سیاه برگ‌ها و دکور را پر می‌کند.
علت: نبود دی اکسید کربن حتی با بقیه شرایط مساعد، می‌تواند منجر به مشکل شود. نبود سیستم دی اکسید، هوادهی و تلاطم بالای روی آب باعث بیرون رفتن دی اکسید از آب می‌شود.
درمان: کم کردن هوادهی و تلاطم آب ، افزایش دی اکسید با استفاده از سیستم‌های دستی و یا تجاری

دی اکسید کربن بیش از حد

نشانه: ماهی‌ها بر روی آب نفس نفس می‌زند، طوری که دارند خفه می‌شوند.
علت: دی اکسید بیش از حد، نور کم برای فتوسنتر
درمان: اندازه دی اکسید کربن رو تنظیم کنید. از مناسب بودن فیلتر خود مطمئن شوید.

فقر اکسیژن

نشانه‌ها: بی‌قراری ماهی و از دست دادن انرژی در طول مدت زیاد، گیاهان از بین رفته و تانک پر از جلبک می‌شود.
علت: کمبود مواد مغذی و نور برای فتوسنتز. سیکل نیتروژن نیز ممکن است به خاطر عدم وجود باکتری‌های هوازی رخ دهد. آب بیش از حد از فضولات پر شده باشد.
درمان: فیلتر ، نور، تعداد ماهی را چک کنید. فضولات را خارج کنید. برای مدت اورژانسی اکسیژن دهید (با سنگ هوا)

فقر پتاسیم

نشانه‌ها: زردی اطراف برگ‌های جوانه ها. باعث عدم جذب آهن و فقر آن نیز می‌شود.
علت: آب منطقه شما به خاطر فیلتر DI و یا استفاده از آب مقطر بدون پتاسیم است.
درمان : کوددهی منظم

فسفات بیش از حد

نشانه‌ها: به وجود آمدن فسفات آهن باعث قهوه‌ای و سیاه شدن برگ‌ها و مرگ آن‌ها می‌شود. همچنین شدیداً باعث افزایش نیترات و حمله جلبک‌ها می‌گردد.
علت: استفاده از کود نامناسب، سیفون نکردن مرتب
درمان: سیفون آب

مریضی کریپتون‌ها

نشانه : در مرحله اولیه، سوراخ‌هایی در اطراف و کناره های برگ‌ها ایجاد می‌شود. در مرحله پپشرفته کل گیاه رو مورد تاثیر قرار داده و برگ‌ها نابود می‌شوند.
علت: نیترات بالا، آب کثیف، نبود نور و مواد مغذی. مسئله عجیب در مورد این بیماری این است که با تصحیح کردن علت‌های نامبرده شده، باعث راه انداختن بیشتر این مریضی می‌شود! نگهداری غیر منظم، دیر به دیر سیفون کردن، تغییر نور باعث این مریضی می‌شود.
درمان: به سرعت به بهبود آکواریم خود فکر کنید. سیفون زیاد آب، حذف کردن برگ‌های مرده. گیاهان خود را لوث نکنید و بهشون چند هفته ای وقت دهید.
جلوگیری: نگهداری اصولی و منظم، سیفون هفتگی از روی آب و دادن کود و نور مناسب

فقر آهن

نشانه‌ها: لکه‌های زرد، شیشه ای و کم رنگ شدن برگ‌ها و در نهایت از بین رفتن آن
علت: پتاسیم کم، فسفات کم و یا خیلی زیاد، در آکواریم با کودهی منظم زمانی اتفاق می‌افتد که KH بالا رفته و باعث افزایش PH نیز شده است.
درمان: دادن کود آهن در آب و بستر، کاهش KH

فقر منیزیم

نشانه ها: برگ کاملاً زرد شده ولی آوندها هنوز سبز اند.
علت : کوددهی آهن متعادل نبوده است
درمان: استفاده از کود کامل

ایراد در بستر

نشانه‌ها: بالا آمدن حباب در بستر وقتی کمی تکان می‌دهید، رشد بد گیاه، ریشه ضعیف و سیاه گیاه
علت: بستر شدیداً چسبیده و فشرده است. مواد مغذی از قبل استفاده شده است.
درمان: رسیدگی و کوددهی به بستر (قرص، گرانول رسی ، تزریق با سرنگ). تغییر در رو بستر (2 تا 3 میل غیر آهکی)

دمای نامناسب

نشانه‌ها: اگر آب خیلی سرد باشد، رشد گیاه متوقف شده و در نهایت می‌میرد. دمای بالای باعث کاهش برگ‌های شاخه‌ها و فاصله میان آنها می‌شود.
علت : انتخاب نادرست و یا عدم استفاده از بخاری و یا کولر
درمان: نسبت به نوع گیاه دما را فراهم کنید.

نور کم

نشانه ها: گیاه ضعیف و کشیده می‌شود. برگ‌ها سبز کمرنگ و زرد. شاخه‌ها نازک. برگ‌های در rosette plants ها (گیاهانی که مثل دایره رشد می‌کنند: مثل شمشیری‌ها) برگ‌ها کوچک و ضعیف اند. گیاهانی که بالای آب می‌آیند سریعتر رشد کرده و متراکم هستند، اما شاخه‌های پایینی اینطور نیست، جلبک قهوه ای رخ می‌دهد.

کاشت و حضور گیاهان آکواریومی یا آبزی در آکواریوم های فاقد ماهی ، نوعی گلدان آبزی به شمار می آیند که طراوت و جلوه خاصی داشته و در آکواریوم های دارای ماهی علاوه بر زیبایی، تعادل زیست محیطی را برای ماهی ها به وجود می آورند. به نحوی که با مصرف فضولات ماهی ها به عنوان کود و جذب دی اکسید کربن، اکسیژن محلول داخل آب را تأمین می کنند. با رعایت تعادل بین تعداد و نوع ماهی ها با نوع و تعداد گیاهان آبزی متناسب با حجم آکواریوم، بهداشت، تغذیه، تصفیه آب و غیره به صورت چشمگیری بهبود می یابد. در مقاله ی حاضر در مجله ی به بررسی تاثیرات گیاهان آکواریومی اشاره می گردد.

گیاهان آکواریومی یا آبزی

گیاهان آکواریومی دارای نقش بسیار مهمی در حفظ تعادل اکولوژیکی در اکوسیستم آکواریوم می باشند. این گیاهان علاوه بر این که موجب ایجاد زیبایی در فضای آکواریوم هستند ، محیطی نزدیک به محیط طبیعی زندگی ماهیان زینتی فراهم می کنند. از فواید اساسی کاربرد گیاهان آکواریومی در آکواریوم  ها می توان به تنظیم میزان سختی آب و P H ، افزایش اکسیژن محلول در آب و در نهایت حفظ و تأمین نسبی سلامت ماه ها اشاره کرد.

گیاهان آکواریومی محیط بسیار امنی را برای ماهیان زینتی فراهم می سازد و آن ها را قادر می سازد در اطراف برگ ها و ساقه ها مخفی شوند . گیاهان اولین چرخه تولید مواد غذایی بوده که با جذب نور و گاز دی اکسید کربن از محیط، عمل فتوسنتز را انجام می دهند و اولین غذای در دسترس برای ماهی های آکواریومی شامل گونه های همه چیزخوار و گیاه خوار می باشند.

گیاهان آکواریومی توانایی جذب فلزات سنگین را دارند، بنابر این یکی از انواع جاذب های بیولوژیکی محسوب می گردند که به منظور آلایش ردایی از آن ها استفاده می شود ( منظور از آلایش ردایی، مجموعه ای از فناوری ها می باشد که با هدف حذف، کاهش، تجزیه و یا ساکن ساختن سموم محیطی از فضایی خاص با هدف بازسازی و تجدید محیط زیست سالم مورد استفاده قرار می گیرند ).

البته هزینه های پایین، تولید مواد زائد گیاهی قابل بازیافت و حداقل عوارض زیست محیطی از جمله مزایای استفاده از این گیاهان به حساب می آیند. از آنجا که کل پیکره گیاهان آکواریومی غوطه ور و شناور در تماس مستقیم با آب قرار می گیرد، با جذب دی اکسید کربن و بازده اکسیژن به محیط داخلی آکواریوم، اکسیژن مورد نیاز ماهی ها را تامین می کند و مانع مصرف غیر ضروری انرژی و کاهش هزینه ها می گردد که شامل استفاده از دستگاه هواده است که علاوه بر سر و صدا و ایجاد محیطی پر استرس برای لارو ها و همین طور ماهی های بالغ، هزینه برق مصرفی را افزایش می دهد.

جذب مواد سمی توسط گیاهان آکواریومی یا آبزی

جذب بخش عمده ای از مواد سمی و دفعی که حاصل متابولیسم و همچنین فعل و انغعالات حیاتی ماهی ها است، توسط گیاهان آکواریومی آبزی انجام می شود. مهمترین مواد دفعی که گیاهان نقش اساسی در حذف از محیط آکواریوم و جذب آن را دارند، آمونیاک و یون آمونیوم می باشد . مواد ازته حاصل ادرار ماهی و باقیمانده غذایی بوده که برای ماهی بسیار سمی است. هیچ گونه فیلتری به غیر از گیاهان و باکتری نیتروزوموناس قادر به تبدیل این مواد سمی به ترکیبات غیرسمی نمی باشد .

جذب گاز دی اکسید کربن از بازدم ماهیها و سایر آبزیان آکواریوم

گاز دی اکسید کربن حاصل از بازدم ماهی ها و سایر آبزی های داخل آکواریوم توسط گیاهان آکواریومی جذب می گردد و در حضور نور به کربوهیدرات ها تبدیل می شود. هر چند که پمپ هواده نیز با ایجاد جریانات دائمی درون آکواریوم سبب خروج این گاز می گردد، اما هزینه های مربوط به آن مانند روشن بودن دائمی و در نتیجه مصرف همیشگی برق در مقایسه با استفاده از گیاهان آکواریومی بالا می باشد که مقرون به صرفه نخواهد بود. در صورت وجود این گیاهان درون آکواریوم، فقط در شب ها که خود گیاه نیز مصرف کننده اکسیژن می باشد ، استفاده از پمپ هواده ضروری است .

منبع:

هوشمل

ایمالز

دکمه بازگشت به بالا