ایران کسب و کارعمومی

تفاوت چاپگر سوزنی و لیزری

کاربرد پرینتر های سوزنی و تفاوت آن با سایر پرینتر ها

پرینتر سوزنی یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربرد ترین چاپگر ها است. در این مقاله به شما می‌گوییم که پرینتر سوزنی چیست و چگونه کار می‌کند و چه کاربردهایی دارد. در انتها نیز به مقایسه آن با پرینتر لیزری می پردازیم. با ما همراه باشید.

پرینترهای ارزان قیمت | پرینترهای ارزان قیمت خانگی
پرینتر چند کاره رنگی اچ پی مدل HP Color LaserJet Pro MFP M479fdn

پرینتر سوزنی چیست؟

طراحی ان پرینتر بسیار ساده و قدیمی است و از گذشته تا کنون در ادارات و بانک ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرینتر سوزنی نوعی از چاپگر است که با سرعت بالا برای چاپ متون و کارکترها کاربرد دارد. پرینتر سوزنی در دو نوع تک رنگ و رنگی موجود است که نوع تک رنگ آن متداول تر است. اساس کار پرینتر سوزنی به این ترتیب است که چاپ نوشته ها توسط فشار مجموعه‌ای از سوزن ها بر روی نوار مخصوص به نام ریبون که آغشته به جوهر است انجام می‌شود. در واقع سوزن ها نوار را به کاغذ فشار می‌دهند و اثر جوهری که بر روی کاغذ فشرده شده است، حروف و کاراکترها را تشکیل می‌دهد.

 پرینتر سوزنی چگونه کار می‌کند؟

در این نوع پرینتر چاپ به صورت سطر به سطر انجام می‌شود، به این صورت که با استفاده از غلطک‌های داخل پرینتر کاغذ در مقابل هد پرینتر قرار داده می‌شود. پس از اینکه سنسورهای دستگاه وجود کاغذ در موقعیت مخصوص را تشخیص دادند، سوزن های موجود روی هد با استفاده از میدان مغناطیسی تولید شده توسط سولنویید، به نوار جوهر خشک (مشابه کاربن) برخورد می‌کند و اینکار موجب برخورد رنگ بر روی کاغذ می‌شود. بعد از تکمیل یک سطر کاغذ کمی حرکت می‌کند و سطر بعد چاپ می‌شود؛ با تکرار این عمل در نهایت فرآیند چاپ انجام می‌شود.

قطعات مهم در پرینترهای سوزنی و کاربرد آنها

هد و سوزن ها

هد پرینترهای سوزنی از 9 الی 24 سوزن تشکیل شده است. هرچه تراکم سوزن‌ها در قسمت هد چاپگر سوزنی بیشتر باشد کیفیت و وضوح چاپ بالاتر است. در پشت هر سوزن یک سیم پیچ کوچک وجود دارد که توسط یک پالس الکتریکی به هرکدام از آنها فرمان داده میشود که سوزن را به جلو حرکت دهند؛ بعد از برخورد سوزن به نوار رنگی، پالس قطع می‌شود و سوزن توسط فنر به عقب برمی‌گردد.

سنسورهای کاغذ

در هر پرینتر سوزنی چندین سنسور وجود دارد که بروز مشکل در عملکرد هریک از آنها روند چاپ را با مشکل روبرو می‌کند. غالبا وظیفه سنسورها در پرینترهای سوزنی تشخیص وجود کاغذ، تعیین موقعیت کاغذ و تشخیص نوع کاغذ است.

موتور حرکت دهنده کاغذ

موتوری است که با توجه به فرمان پرینتر کاغذ را توسط چرخدنده ها و غلطک های مربوطه به مقابل هد پرینتر حرکت می‌دهد و بعد از چاپ هر سطر کاغذ را برای چاپ سطر بعدی به جلو می‌راند.

برد الکترونیکی

در چاپگرهای سوزنی یک برد الکترونیکی کنترل کننده وجود دارد که این برد وظیفه هماهنگی و فرمان دادن به بخش های مختلف برای چاپ یک برگه را دارد. این برد اطلاعات لازم جهت چاپ را از ورودی پورت usb یا پورت سریال و موازی دریافت می‌کند و پس از پردازش به قسمت های مختلف دستگاه فرمان می‌دهد تا عملیات لازم برای چاپ یک برگه را انجام دهند.

به طور خلاصه برد الکترونیکی کنترل کننده بعد از دریافت اطلاعات ورودی آنها را پردازش می‌کند و پس از آن فرمان های لازم را به قسمت‌های مختلف از جمله هد، سنسورها، موتورهای الکتریکی و سایر اجزا می‌دهد و آنها را کنترل می‌کند .

برد الکترونیکی دیگری که در پرینترهای سوزنی وجود دارد، برد تغذیه است که ولتاژ ورودی برق شهر را به ولتاژ های مورد نیاز برای برد کنترلی، موتورها و سایر اجزا تبدیل می‌کند.

چرخ دنده ها

چرخ دنده ها و سلامت آنها نقش بسیار مهمی در پرینترهای سوزنی دارد. چرخدنده ها در بخش‌های مختلف چاپگر سوزنی وظیفه حرکت کاغذ، حرکت نوار جوهر، حرکت هد و سایر قطعات را بر عهده دارند. این چرخدنده ها در اثر کارکرد طولانی و شرایط نامناسب خراب می‌شوند و کار پرینتر را مختل می‌کنند.

تراکتور

تراکتور قطعه‌ای است که به منظور حرکت کاغذهای پیوسته یا تراکتورید به کار می‌رود. این قطعه در بعضی پرینترهای سوزنی وجود ندارد.

سرعت چاپ در پرینتر سوزنی:

سرعت چاپ در پرینتر سوزنی با واحد CPS (کاراکتر بر ثانیه) سنجیده می‌شود. برخی از پرینترهای سوزنی توانایی چاپ تا سرعت 550 کاراکتر بر ثانیه را هم دارند. باید این به این نکته هم توجه داشت که غالبا پرینترهای تک رنگ در مقایسه با مدل های رنگی سرعت چاپ بالاتری دارند. موارد دیگر تاثیر گذار در سرعت پرینتر سوزنی شامل نوع هد، میزان حافظه و برد الکترونیکی است. هرچه پرینتر سوزنی هد سریعتر، حافظه بالاتر و برد الکترونیکی با سرعت پردازش بالاتری داشته باشد سرعت چاپگر بالاتر می‌رود.

پرینتر سوزنی چه کاربرهایی دارد؟

از پرینترهای سوزنی در ادارات، بانک ها و جاهایی که حجم چاپ بالایی دارند و سرعت چاپ مهم است استفاده می‌شود. این پرینترها به دلیل سرعت بالای چاپ و مصرف انرژی پایین کاربرد زیادی در بخش های اداری دارند. همچنین پرینترهای سوزنی در دستگاه‌هایی که به‌صورت خودکار رسید یا فاکتور چاپ می‌کنند مانند بعضی از خودپردازها، ماشین حساب‌ها، صندوق های فروشگاهی و… به کار رفته است.

 هزینه نگهداری پرینتر سوزنی

پرینترهای سوزنی هزینه نگهداری بسیار کمی دارند. هرچند وقت یکبار با کمرنگ شدن چاپ نیاز است که ریبون های جوهر (نوارهایی مشابه کاربن) خریداری و تعویض شوند که این کار به راحتی امکان‌پذیر است. بعضی از پرینترهای سوزنی نیاز به کاغذ های مخصوص به نام کاغذ تراکتورید دارند.

پرینترهای سوزنی برخلاف پرینترهای جوهر افشان نیاز به سرویس و نگهداری زیادی ندارند و طول عمر بالایی دارند. عمر هد پرینترهای سوزنی به 250 میلیون کاراکتر هم می‌رسد.

تفاوت پرینترهای سوزنی با انواع دیگر پرینترها

پرینترهای سوزنی نسبت به پرینترهای لیزری و جوهر افشان تفاوت هایی دارند که در ادامه مزایا و معایب این پرینتر را بررسی می‌کنیم.

مزایای پرینتر سوزنی

سرعت بالای چاپ: مهم‌ترین مزیت پرینترهای سوزنی سرعت چاپ بالای آنها در مقایسه با پرینترهای لیزری و جوهر افشان است.

هزینه نگهداری پایین: همانطور که در بالاتر گفته شد این پرینترها هزینه نگهداری پایین و طول عمر بالایی دارند.

مصرف برق پایین: چاپگرهای سوزنی از اکثر چاپگرهای دیگر مانند پرینترهای لیزری مصرف برق کمتری دارند.

معایب پرینتر های سوزنی

سر و صدای بالا: پرینترهای سوزنی به دلیل مکانیزم و طرز کار آنها، صدای بیشتری نسبت به سایر پرینتر ها تولید می‌کنند.

وضوح پایین: نباید این حقیقت را انکار کرد که کیفیت چاپ در پرینترهای سوزنی پایین است؛ و تنها برای کاربردهایی مانند چاپ رسید و… مناسب است.

مشکل در تعمیرات: با اینکه پرینتر های سوزنی عمر بالایی دارند و دیر خراب می‌شوند اما در صورت خرابی بعضی از قطعات پرینترهای سوزنی تعمیر آن نسبت به سایر پرینترها سخت و پرهزینه است.

تفاوت چاپگرهای سوزنی و لیزری

قبل از دهه 1980، پرینترهای لیزری واحدهای گران قیمت و با حجم بالا بودند. در آن زمان، چاپگرهای سوزنی بازار دسکتاپ رایانه‌های شخصی اولیه را برای خانه‌ها و مشاغل اداره می‌کردند. چاپگرهای لیزری فشرده، که در اواخر دهه 1980 معرفی شدند، با خروجی با کیفیت بالا و عملکرد بی صدا این روند را تغییر دادند. اگرچه سازندگان تجهیزات کامپیوتری هنوز هم چاپگرهای ماتریس نقطه‌ای را برای تعداد کمی از مشتریان تولید می‌کنند، فناوری لیزر به‌ویژه در دنیای تجارت به طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار گرفته است.

کیفیت چاپ

یک چاپگر لیزری معمولی وضوح 1200 نقطه در اینچ یا dpi دارد. این سطح از جزئیات را با استفاده از پودر تونر میکروسکوپی، الکترونیک با کارایی بالا و اپتیک دقیق به دست می‌آورد.

بسیاری از پرینترهای لیزری دارای قابلیت رنگ با وضوح بالا هستند. برخی از چاپگرهای ماتریس نقطه‌ای با انجام پاس‌های مکرر روی همان ناحیه چاپ شده به ۲۴۰ نقطه در اینچ می‌رسند، اگرچه چاپ اسنادی که به این روش تولید می‌شوند حداقل دوبرابر زمان چاپ با کیفیت معمولی است.

از آنجایی که رنگ خروجی چاپگر ماتریس نقطه ای به نوار بستگی دارد، تقریباً هیچ کدام گزینه‌ای فراتر از سیاه و قرمز ارائه نمی‌دهند.

سرعت چاپگرهای سوزنی

یک چاپگر لیزری رومیزی معمولی حدود چهار صفحه تمام رنگی در دقیقه تولید می‌کند. برای متن سیاه و سفید، این میزان به 25 صفحه در دقیقه افزایش می‌یابد.

سرعت پرینترهای سوزنی

چاپگرهای سوزنی معمولاً بین 200 تا 600 کاراکتر در ثانیه یا حدود 50 صفحه در دقیقه در حالت پیش‌نویس رتبه بندی می‌شوند. برخی از چاپگرهای ماتریس نقطه‌ای با خروجی بالا به 1100 کاراکتر در ثانیه یا 100 صفحه در دقیقه دست می‌یابند، اگرچه کیفیت چاپ متنی با وضوح پایین است.

سر و صدا

فناوری ماتریس نقطه ای با ضربه زدن به یک نوار جوهردار با ستونی از پین‌های فلزی چاپ می‌کند. در سرعت‌های مورد نیاز برای چاپ، پین‌ها به سرعت حرکت می‌کنند و صدایی بلند ایجاد می‌کنند. روکش‌های تجهیزات خاموش کننده صدا، نویز را تا سطوح قابل تحمل برای استفاده اداری کاهش می‌دهد. در مقایسه پرینترهای لیزری بی صدا هستند. مکانیسم تغذیه کاغذ صداهای کلیک ملایم تولید می‌کند، اما برای چاپگر لیزری نیازی به خاموش کردن صدا نیست.

دکمه بازگشت به بالا