عمومیایران کسب و کار

علت خالی کردن باتری موتورسیکلت

محتوای خبر پنهان

اطلاعات مفیدی درباره زمینه نگهداری و تست باطری موتور سیکلت

باطری موتور سیکلت از قطعات پر کاربرد و مهم موتور سیکلت میباشد که قطعا هر موتور سواری پس از مدتی نیاز به تعویض آن خواهد داشت در صورت نیاز و وجود ایراد میتوانید از موتورسازی سیار نیز کمک بگیرید. خیلی از مشتریان سوال می کنند باتری موتور چند آمپر است یا باطری موتور چند ولت است؟ دراین مقاله از علاوه بر عنوان کردن این مباحث اطلاعات مفیدی از زمینه نگهداری و تست باطری موتور پرداخته ایم.

نقش باتری در موتور سیکلت چیست؟

باتری از اجزای اصلی یک موتور سیکلت است هرچند که برخی موتور سیکلت ها بدون باطری کار میکنند. در صورت وجود سیستم های سوخت رسانی پیشرفته مانند انژکتور و یا پمپ بنزین الکتریکی بسته به نوع موتور ممکن است سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی با استفاده از برق باتری وارد مدار شود و بدون وجود باتری وظیفه خود را انجام نمی دهد.

اما در موتور سیکلت های قدیمی خصوصا با حجم موتور پایین که به هندل مجهز می باشند مانند هوندا سی جی فقدان باطری بر روی موتورسیکلت تاثیری بر کارکرد آن نخواهد داشت زیرا برق مورد نیاز برای بخش جرقه زنی مانند پلاتین و یا دستگاه CDI مستقیما از آلترناتور (بوبین برق) تامین میگردد.

مشخصات فنی باطری موتور سیکلت

باطری موتور سیکلت چند ولت است؟

باتری های مورد استفاده در موتور سیکلت از نوع کوچک باتری های12 ولت اسیدی و هستند ,که از 2 آمپر تا 12 آمپر بسته به نوع موتور سیکلت مورد استفاده قرار می گیرد. در امدادسیکلت انواع باطری موتور موجود است.

نگهداری و افزایش عمر باتری موتور سیکلت

با افزایش قیمت دلار، قیمت لوازم یدکی موتور سیکلت و بخصوص قیمت باطری موتور سیکلت به شدت افزایش یافت. بطوریکه تعمیر و نگهداری باطری موتور سیکلت بسیار به صرفه تر از خرید یک باطری جدید میباشد.

در اینجا قصد داریم یک سری نکات مهم را برای شما موتور سواران عزیز بیان کنیم که با رعایت آنها میتوانید عمر باطری موتور سیکلت خود را تا چند برابر افزایش دهید.

1- باتری را در مواقع عدم استفاده از مدار جدا کنید!

باطری ها به طور کلی در هر وسیله ای نقش وظیفه تامین انرژی مورد نیاز وسیله را بر عهده دارند.  باطری موتور سیکلت مانند به مرور زمان با انجام شارژ و شارژ کارایی اولیه را از دست داده و دیگر نمیتواند خوب کار کند. باطری که با وجود عدم استفاده دائما در مدار باشد قطعا پس از مدتی فرسوده و از بین خواهد رفت.

پیشنهاد میکنیم در مواقعی که نمیخواهید چند روزی از موتور سیکلتتان استفاده نکنید، حتما سوکت های باطری را جدا کرده تا از داغ شدن آن جلوگیری نمائید. این روش یکی از کارا ترین روش های افزایش عمر باطری موتور سیکلت میباشد.

 2- استفاده از شارژر اتوماتیک

باطری موتور سیکلت توسط وسیله ای به نام شارژر، شارژ شده و قدرت میگیرد. شارژر موتور سیکلت با اتصال به بوبین موتور سیکلت که با چرخش دور انجین برق تولید میکند، باتری را شارژ مینماید.

بیشتر شارژر موتور سیکلت های موجود در بازار هیچگاه از شارژ کردن باطری موتور سیکلت نمی ایستند که این باعث آسیب رسیدن به باتری موتور سیکلت و کاهش عمر آن خواهد شد.

اما شارژر های اتوماتیک پس از شارژ کامل باطری موتور سیکلت، فرایند شارژ را متوقف کرده و از این طریق مانع از آسیب رساندن به باطری میشوند.

3- شارژ کامل انجام دهید!

حتما پس از استفاده از باطری آن را کاملا شارژ کنید. سعی کنید ابتدا باطری را نصب کرده و مقداری از آن استفاده کنید سپس اقدام به نصب کابل شارژر کرده و آن را شارژ نمائید.

4- جریان شارژ را کنترل کنید!

جریان شارژ را نیز شارژر موتور سیکلت تعیین میکند. بهترین جریان شارژ یک سوم جریان نامی باطری میباشد و بیشتر از این مقدار جریان به باطری موتور سیکلت شما آسیب میرساند

5- باتری موتور را موازی نکنید

به هیچ عنوان باطری موتور سیکلت خود را مدار موازی نکنید زیرا این کار باعث میشود جریان داخلی ایجاد شود و عمر باطری موتور سیکلت شما به شدت کاهش یابد.

6- اتصال کوتاه انجام ندهید!

انجام اتصال کوتاه یک عمل خطرناک و همچنین بسیار مضر برای کارایی و عمر باتری موتور سیکلت میباشد. به هیچ عنوان اتصال کوتاه انجام ندهید زیرا باعث انفجار باطری میشود.

7- سوکت و کابل

حتما برای باتری موتور سیکلت خود از سوکت برنجی و متناسب با قطر مناسب بهره ببرید

8- مکان نگهداری از باتری

حتما سعی کنید باطری موتور سیکلت خود را در سایه قرار دهید و از قرار دادن آن زیر نور مستقیم خورشید بپرهیزید زیرا افزایش دمای باطری موتور سیکلت باعث میشود عمر آن کمتر شده و در برخی از موارد باطری منفجر شود و یا ترک بردارد.

نحوه نصب و تعویض باتری موتور سیکلت

  1. سوئیچ راه انداز را در وضعیت OFF قرار دهید.
  2. زین جلو را بردارید.
  3. باند باتری را بردارید.
  4. ابتدا سیم منفی ترمینال را قطع کنید، سپس سیم مثبت ترمینال را قطع کنید.
  5. باتری را از محفظة مخصوص خود خارج کنید. .
  6. اخطار:  هنگام کار با باتری، مراقب باشید ترمینال ها با سایر قطعات مجاور تماس پیدا نکنند.

نکات مورد توجه در مورد باتری موتورسیکلت

چگونه باتری موتور سیکلت را شارژ کنیم؟

  • عملیات شارژ باتری را در مکانی با تهویۀ مناسب انجام دهید.
  • وقتی قرار است برای مدت طولانی از موتورسیکلت استفاده نکنید، باتری را از موتور خارج کرده و آن را به طور کامل شارژ نمائید. سپس آن را در مکانی سرد و خشک نگه دارید.
  • اگر قصد خارج کردن باتری را ندارید، کابل منفی آن را از ترمینال قطع کنید.
  • اگر از موتورسیکلت در حدود 1 ماه استفاده نشده است، باتری آن باید توسط یک شارژر مناسب شارژ شود. اگر از موتورسیکلت به مدت 2 ماه یا بیشتر استفاده نشده، باتری باید خارج شده و در جای خشک و خنک به طور کامل شارژ شود.
  • باتری از خود گازهای قابل انفجار متصاعد می کند؛ به همین دلیل هر گونه شعله، جرقه، و سیگار را از محل نگهداری آن دور کنید.
  • باتری هر چند به صورت پلمب شده باشد باز هم از خود گازهای خطرناک و قابل انفجار متصاعد می کند.
  • اسید باتری ماده ای سمی و دارای قابلیت خوردگی فلزات است. کاملاً مراقب باشید تا از تماس آن با چشم، پوست، لباس، و سطوح رنگی خودداری کنید.
  • اگر اسید باتری با هر یک از موارد اشاره شده تماس داشته باشد، سطح مورد نظر را با حجم زیادی از آب شست و شو دهید.
  • اگر اسید باتری با چشم یا پوست تماس پیدا کرد، پس از شستشو با آب، فوراً به مراکز درمانی رجوع کنید.
  • باتری را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • برای شارژ باتری نو، بین 8 تا 12 ساعت باتری را به اندازه ای شارژ کنید تا ولتاژ آن به عدد 13. 6 برسد.
  • اگر از باتری های بی نیاز از تعمیر maintenance-free (پلمب شده) استفاده می کنید نیاز به بررسی سطح الکترولیت باتری و اضافه کردن آب مقطر نمی باشد. اگر احساس می کنید باتری مورد استفاده ضعیف شده است و یا الکترولیت به بیرون نشت می کند (که موجب می شود انجین به سختی روشن شود و یا سایر مشکلات الکتریکی بروز نماید)، به نمایندة فنی مجاز موتورسیکلت رجوع کنید.
  • بازکردن نوار پوشش باتری می تواند به این نوار آسیب برساند و موجب نشتی و در نهایت موجب آسیب به باتری شود.
  • اگر هریک از ترمینال های باتری دچار آلودگی یا زنگارگرفتگی شدند، باتری را جدا کرده و ترمینال را تمیز کنید.
  • ترمینال باتری که زنگار یا پودر سفید به خود گرفته باشد را باید با آب گرم تمیز کنید. در صورتی که زنگار زیادی ترمینال های باتری را فرا گرفته باشد، سیم ها را از باتری جدا کنید و با فرچة مخصوص سیم و یا سنباده، زنگارها را سائیده و پاک کنید.

علائم خرابی باتری موتور سیکلت

زمانی که وسیله نقلیه در حال کار کردن است، علائم مختلفی وجود دارد که با دنبال کردن آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که آیا واقعا مشکل از سمت باتری است و یا مسئله دیگری در میان است.

  1. اولین علامت در آن کاهش قدرت موتورسیکلت خواهد بود.
  2. با گذشت زمان عملکرد آن کاهش پیدا می‌کند.
  3. حتی ممکن است در برخی موارد موتورسیکلت شما به ناگهان خاموش شود.
  4. اگر لامپ‌ها کم نور هستند عامل دیگری است که می‌توانید دلیل آن را از جانب باتری موتور بدانید.
  5. اگر صدای ناهنجاری از طرف موتور می‌شنوید، دلیل این است که موتورسیکلت در تلاش است تا از باتری نیرو بگیرد اما ناموفق است.

بروز هر کدام از این نشانه‌ها احتمالاً ناشی از این است که باتری موتورسیکلت دچار مشکل شده است.

نحوه تست باتری موتور سیکلت

چگونه تشخیص دهیم که باتری موتور سیکلت به تعویض یا فقط شارژ مجدد نیاز دارد. قبل از اینکه این دو روش را امتحان کنید چگونگی تشخیص اینکه آیا باتری موتورسیکلت نیاز به تعویض دارد، باتری جدیدی خریداری نکنید.

در اینجا نحوه تست باتری موتور سیکلت با استفاده از یک مولتی متر آورده شده است. آیا باتری شما را با مشکل مواجه می کند؟ استارت نمیزند؟  خوب، در این فیلم ما به شما نشان می دهیم که چگونه از مولتی متر روی باتری موتور سیکلت خود استفاده کنید تا سلامت آن را ارزیابی کند.

نتایج باید به شما بگوید که آیا همه آن نیاز به جایگزینی باتری دارید. شما خواهید آموخت که میزان تقریبی شارژدهی باتری موتور سیکلت خود را بررسی کنید و نحوه انجام آزمایش بار را داشته باشید تا مطمئن شوید موتور سیکلت در صورت نیاز راه اندازی می شود.

دلایل خرابی باتری موتورسیکلت

موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث خراب شدن باتری وسیله نقلیه شما می‌شود. به همین دلیل بهتر است با توجه به این نکات از بروز این مشکل جلوگیری نمایید.

  1. بارگیری بیش از حد باتری
  2. اشکال در تنظیم کننده ولتاژ
  3. مشکل در اتصال به زمین
  4. نشتی در مدار
  5. گرما و لرزش

در ادامه هر یک از دلایل خرابی باتری موتورسیکلت را توضیح خواهیم داد.

۱. بارگیری بیش از حد باتری

اضافه بار بیش از حد باتری توسط لوازم جانبی بیش از حد و نامناسب باعث کاهش طول عمر آن می‌شود. برای اینکه موتورسیکلت به این مشکل دچار نشود لازم است ولتاژ باتری با کارکرد موتور و سایر لوازم جانبی را مورد بررسی قرار دهید. اگر وسیله‌ای ولتاژ متفاوت با باتری وسیله نقلیه داشته باشد ممکن است آن‌ها قادر به هماهنگی با یکدیگر نباشند.

برخی از لوازم جانبی اضافی در موتورسیکلت از باتری انرژی زیادی می‌گیرند، به همین دلیل بهتر است برای افزایش طول عمر و بهبود کارکرد باتری به این نکته توجه داشته باشید و آن‌ها را کاهش دهید.

۲. اشکال در تنظیم کننده ولتاژ

این مشکل درباره موتورسیکلت‌هایی که مسافت طولانی را پیموده‌اند رایج‌تر است. بروز مشکل در تنظیم کننده‌های ولتاژ باتری موتور را دچار مشکل می‌کند. به همین دلیل لازم است تمام اتصالات از رگولاتور تا آلترناتور بررسی شود تا اطمینان حاصل کنید که موتور از وضعیت مطلوبی برخوردار است. اگر هر کدام از آن‌ها نیاز به تعویض دارند. در نتیجه با بررسی مرتب برای جایگزینی این قطعات اقدام کنید.

۳. مشکل در اتصال به زمین

یکی دیگر از دلایل خرابی عمده در باتری‌ها اتصال ضعیف زمین بین قاب و باتری است. این مسئله‌ای است که می‌تواند از شارژ مناسب آن جلوگیری کند. برای اطمینان از اتصال مناسب آن‌ها لازم است آن را با دقت بررسی کنید. در صورت لزوم برای تمیز کردن اتصالات از سنباده سبک و یا برس‌های نرم استفاده کنید.

۴. نشتی در مدار

نشتی در مدار می‌تواند باعث شود که شارژ باتری به سرعت تخلیه شود. برای بررسی این مشکل لازم است کابل باتری منفی را برداشته و یک ولت اهم متر را بین کابل منفی و ترمینال منفی باتری قرار دهید. در حالت ایده آل ولت متر عدد صفر را نشان می‌دهد. با این حال اگر عددی غیر از صفر نشان داده شد بهتر است موتورسیکلت را به یک تعمیر کار متخصص نشان دهید تا برای تعمیر به موقع آن اقدام شود.

۵. گرما و لرزش

بسیاری از موتورسیکلت‌ها نمی‌توانند گرما و لرزش مداوم را تحمل کنند. حتی اگر از باتری به طور صحیح مراقبت کنید این موارد می‌تواند طول عمر باتری را کاهش دهد و به قسمت داخلی آن آسیب برساند. بنابراین برای افزایش طول عمر باتری سعی کنید این موارد را حذف کنید.

دلایل خاموش شدن ناگهانی موتور سیکلت هنگام حرکت

دلایل مختلفی وجود دارد که موتور سیکلت می تواند هنگام رانندگی خاموش شود. سوخت کم یا خرابی باتری موتور سیکلت از مهمترین دلایل خاموش شدن ناگهانی موتور سیکلت در هنگام رانندگی است. اما ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که همه آنها به مشکلات سوخت یا برق مرتبط هستند.

در اینجا دلایل متداول خاموش شدن موتورسیکلت ها در هنگام سوار شدن آورده شده است:

مسائل مربوط به منبع سوخت

سوخت دلیل روشن برای روشن نشدن موتور سیکلت است.  با این حال، مشکلات سوختی مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث شود موتورسیکلت شما هنگام رانندگی متوقف شود.

1- خارج از سوخت

اگر تا به حال آنقدر بدشانس بوده اید که گرفتار موتور سیکلت ای شوید که هنگام سوار شدن خاموش می شود، مایلم شرط ببندم اولین چیزی که بررسی کردید مخزن سوخت بود.
اتمام سوخت برای بهترین ما اتفاق می افتد!

برخی از موتور سیکلت ها ممکن است نشانگر سوخت نداشته باشند یا سوخت سنج معیوب باشند.  دلیلش هرچه باشد، فقط به یاد داشته باشید- این اتفاق می افتد!

اگر در حال موتور سیکلت سواری هستید، یک سوئیچ رزرو روی سوپاپ سوخت دارید، فقط در این مواقع.

2- پمپ سوخت

اگر مخزن سوخت پر است اما موتور سیکلت هنوز روشن نمی شود، ممکن است خرابی پمپ سوخت باشد.

3- گاز آلوده

سیستم سوخت شما حساس است.  اگر آوار سوخت شما را آلوده کند، موتور سیکلت نمی تواند درست کار کند.  اگر مایعی غیر از بنزین در مخزن شما گیر کند، همین امر صادق است.

آب و سوخت دیزل شایع ترین عامل آلودگی گاز هستند.  به همین دلیل است که شما نباید چیزی جز بنزین در مخزن خود قرار دهید.

اگر فکر می کنید سوخت شما آلوده شده است، بهتر است سوخت را تخلیه کرده و مخزن را تمیز کنید.  محصولاتی وجود دارد که می توانید برای تمیز کردن مخزن خریداری کنید یا می توانید موتور سیکلت خود را به فروشنده/فروشگاه مستقل خود ببرید.

در حالی که شما در حال تمیز کردن مخزن هستید، همچنین ممکن است ایده خوبی باشد که سوراخ ها یا نشتی های مخزن را در محل آلودگی بررسی کنید.

مسائل مربوط به سیستم برق

سیستم شارژ موتور سیکلت شما دارای سه قسمت اصلی است.  باتری، استاتور و یکسو کننده تنظیم کننده.  هر یک از این اجزا عملکردهای متعددی را انجام می دهند و همزمان با موتور سیکلت در حال کار، همزمان با یکدیگر کار می کنند.

اگر یکی از این اجزا کار نمی کند، ممکن است چندین مشکل را در موتور سیکلت خود تجربه کنید، از جمله خاموش شدن موتور سیکلت در هنگام رانندگی.

4- باتری خراب است

توان اولیه موتور سیکلت را برای شروع به کار می دهد. همچنین هنگامی که استاتور شما قادر به برآوردن تقاضای الکتریکی موتور سیکلت شما نیست، ضعف را افزایش می دهد. این تنها زمانی باید اتفاق بیفتد که با سرعت کم و RPMS پایین حرکت می کنید.

در حالی که موتور سیکلت در حال کار است، باتری توسط استاتور شارژ می شود.  یکسو کننده تنظیم کننده همچنین به عنوان محافظی در برابر دینام عمل می کند تا مطمئن شوید که نیروی زیادی ارسال نمی کند. از آنجا که هر سه مولفه در کنار هم کار می کنند، اگر تمام ولتاژ مورد نیاز خود را دریافت نکنند، خراب می شوند و به طور بالقوه موتور سیکلت را می کشند.

هنگامی که در حال بررسی موتور سیکلت برای مقصر خاموش شدن هستید، مطمئن شوید که پایانه های باتری را بررسی می کنید.  از اینکه چند بار مشکل باتری در واقع فقط یک مشکل سخت افزاری ساده است، شوکه خواهید شد.

موتور سیکلت هنگام رانندگی خاموش می شود و روشن نمی شود

با این حال، شما همیشه این شانس را نخواهید داشت.  گاهی اوقات، واقعاً یک باتری خراب است که به هر دلیلی شارژ خود را از دست داده است.  بهترین روش برای آزمایش باتری انجام آزمایش بار است.  بسته به نوع باتری، مشخصات در هنگام عبور یا خرابی متفاوت است.

به عنوان مثال، یک باتری نشسته می تواند ولتاژ سطحی (بدون بار) 12. 4 ولت داشته باشد، که رضایت بخش است.  اما به محض بارگذاری روی آن، ولتاژ به 3 کاهش می یابد. این باتری خراب است.  استفاده از مناقصه باتری می تواند باتری را در صورتی که در حین آزمایش بار هنوز ولتاژ دارد ذخیره کند.

5- شمع های خراب

شمع نقش مهمی در ایجاد قدرت برای موتور سیکلت شما دارد.  هنگامی که جرقه می زند، مخلوط سوخت هوا را در محفظه احتراق هنگامی که پیستون در بالاترین موقعیت خود قرار دارد (مرکز مرده بالا)، مشتعل می کند.  اگر مشکلی در شمع شما وجود داشته باشد، به درستی مشتعل نمی شود، به همین دلیل است که آتش سوزی، عکس معکوس یا احساس قدرت ضعیف اتفاق می افتد.

دلایل مختلفی وجود دارد که شمع می تواند خراب شود.  یکی این است که اگر موتور سیکلت شما باریک کار می کند.  این می تواند باعث ایجاد سایش زودرس در شمع های شما شود.  اگر موتور سیکلت شما بدون چربی حرکت می کند، این بدان معناست که نسبت هوا به سوخت بیشتر به نفع هوا است.

از آنجایی که شمع برای سوختن به مخلوط سوخت هوا متکی است، اگر هوا بیشتر از سوخت باشد، این امر باعث می شود سوخت بیشتر داغ شود و ذوب شمع را در معرض خطر قرار دهد.  شمع ها نیز می توانند به دلیل سوخت زیاد یا روغن خارج شوند.

گاهی اوقات، مهم نیست که چقدر از موتور سیکلت یا شمع خود مراقبت می کنید. در نهایت، آنها آن را به سادگی از بین می برند. برای خرید شمع میتوانید از سایت دیجی کالا استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا