ایران کسب و کارعمومی

موتور برق گازسوز (گازی) چیست؟

محتوای خبر پنهان

آشنایی با نحوه کارکرد اجزا و سیستم های موتور برق گازی

ساده ترین تعریف این است که موتور برق گازی وسیله ایست که گاز شهری (NG) یا گاز مایع (LPG) را تبدیل به برق می‌کند. فرآیند تولید برق از طریق کارکرد هماهنگ چند جز پیچیده که شامل موتور ، آلترناتور ، تابلو برق ، کنترل برد و دیگر اجزا هست. اگر علاقه دارید تا درباره نحوه خرید موتور برق گازسوز، کارکرد انواع اجزا و سیستم های موتور برق گازی اطلاع پیدا کنید ، به شما توصیه میکنیم تا مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

کدام توان موتور برق گازی مناسب من است ؟ چند آمپر ؟ چند وات ؟

هنگام خرید موتور برق گازسوز یکی از مواردی که دارای اهمیت بالایی هست ، توان خروجی آن دستگاه است. این موضوع از آن جهت مهم هست که شما باید بدانید در هنگام قطعی برق چقدر توان نیاز دارید؟برای دانستن این موضوع کافی است مشخص کنید تا در هنگام قطع برق چه دستگاه هایی را میخواهید روشن کنید.

بطور مثال اگر قصد روشن کردن یخچال، کولر، پمپ آب، پکیج و تلویزیون را دارید، باید ابتدا توان مصرفی هر یک از این دستگاه ها در هنگام روشن شدن و هنگام کار کردن را بدست بیاورید . یعنی چه ؟ یعنی بعضی از دستگاه ها مانند پمپ آب در هنگام روشن شدن جریانی تقریبا ۴ برابر جریان هنگام کارکرد خود دارند و شما باید به این نکته توجه کنید.

حال نیاز هست که توان مصرفی تمام دستگاه های خود باهم جمع کنید ، یعنی مثلا یخچال ۱۰۰۰ وات، کولر ۴۰۰ وات، پمپ آب ۲۰۰۰ وات، پکیج ۵۰۰ وات، تلویزیون ۲۰۰ وات که در مجموع ۴۱۰۰ وات می‌شود و شما نیاز به موتور برقی با این توان نیاز دارید.

موارد بالا برای موتور برق گازسوز خانگی ، باغ یا ویلا است. اگر شما کسب و کار دارید یا برای موارد دیگر قصد تهیه موتور برق را دارید نیز میتوانید از همین روش استفاده کنید. البته این نکته را بدانید که معمولا در ایران موتور برق ها توانی بین ۵۰۰ وات تا ۰۰۰/۱۰ وات دارند و برای توان های بالاتر شما نیاز به ژنراتور گازی دارید.

موتور برق گازی کم صدا

برای کم صدا کردن این نوع دستگاه، معمولا شرکت های تولیدی از کاور صداگیر (کانوپی) استفاده می‌کنند که نوع ورق ، نوع طراحی و حتی فوم های استفاده شده در ساخت کاور صداگیر مهم است.هنگام ساخت کانوپی معمولا نیاز هست تا مواردی را در نظر داشت، بطور مثال موتور برق هایی که با دور موتور ۳۰۰۰ دور کار می‌کنند و رادیاتور ندارند یا به اصطلاح هوا خنک هستند، خیلی برای بی صدا کردن مناسب نیستند.

چون اولا نمیتوان صدا را تا حد زیادی کاهش داد و دوما دمای موتور افزایش پیدا خواهد کرد و باعث استهلاک بالا و خرابی خواهد شد. البته برای دستگاه هایی که دارای رادیاتور (آب خنک) هستند و با دور موتور ۱۵۰۰ دور کار می‌کنند، کاور صداگیر گزینه مناسبی هست.

موتور برق گازی اتوماتیک

موتور برق ها بصورت پیش فرض کارخانه اتوماتیک استارت نیستند، یعنی هنگام قطعی برق دستگاه روشن نمی‌شود و نیاز هست تا شما به محل نصب دستگاه بروید و آن را بصورت دستی روشن کنید. برای رفع این مشکل، شما می‌توانید از شرکتی که قصد خرید دستگاه خود را دارید درخواست کنید تا تابلو برقی با عنوان تابلو ATS برای شما بسازد و هنگام نصب دستگاه این تابلو را برای شما نصب کند. شرکت نید صنعت نیز توانایی ارائه این نوع تابلو ها را دارد.

قیمت موتور برق گازسوز

قیمت موتور برق گازسوز بر اساس فاکتور هایی مختلفی تعیین می‌شود که در لیست زیر مشاهده خواهید کرد:

  • کشور سازنده
  • بی صدا یا معمولی بودن
  • توان خروجی
  • نوع سوخت
  • نو یا استوک بودن دستگاه

پس از مشخص نمودن موارد بالا میتوان قیمت دستگاه را نیز مضخص کرد البته به دلیل نوسانات بازار ، سابقه شرکت ها و کیفیت تولید ممکن قیمت مولد ها باهم متفاوت باشد.

موتور برق گازسوز خانگی

موتور برق گازی خانگی معمولا مناسب محیط هایی با مصرف پایین مانند منازل ، باغ ، ویلا ، مغازه ، کارگاه کوچک، مراکز دندانپزشکی و تصویر برداری و مراکز درمانی کوچک است. بزرگ ترین مزیت این نوع دستگاه ها نوع سوخت مصرفی آن هاست که بسیار تمیز و در ایران بسیار ارزان است.این دستگاه ها نه دودی دارند، نه محیط نصب خود را مانند موتور برق دیزلی کثیف می‌کنند و نه صدای زیادی دارند در هنگام کارکرد.البته هر دستگاهی معاب خود را دارد و آن این است که این نوع دستگاه ها نسبت به نوع بنزینی و دیزلی قیمت خرید بالاتری دارند اما هزنه سوخت و نگهداری خیلی پایین تری دارند.

ویژگی های موتور برق گازی نید صنعت

کم صدا Silent

در مدل های کم صدا، یکی از مشخصه های مهم این دستگاه در هنگام طراحی و ساخت، کارکردی با صدای بسیار کم یا به اصطلاح Super Silent بودن آن است که به کمک طراحی مهندسی شده کاور صداگیر ، فن ها و اگزوزها است.

برقی ثابت و بدون نوسان

سیتسم های الکترونیکی طراحی شده در این دستگاه باعث آن شده تا برق تولیدی بصورت سینوسی کامل، بدون نوسان و با فرکانس ۵۰ هرتز باشد.

قابلیت کار با گاز شهری

موتور استفاده شده در این دستگاه بر مبنای پایه گازسوز بوده و توانایی کار با گاز شهری بدون ایجاد مشکل را دارد.

هزینه سوخت اقتصادی

با توجه به گسترده بودن شبکه گاز شهری در کشور و همچنین کم مصرف بودن موتور این موتور برق گازسوز، هزینه گاز ماهیانه بسیاری کمتری نسبت به مدل های دیزلی و بنزینی را دارد.

عمر طولانی دستگاه

موتور برق گازی نید صنعت عموما در هنگام کارکرد اضطراری و برای جبران قطعی برق شهر عمری حدود ۱۰ سال را دارند.

ضمانت و خدمات پس از فروش

نید صنعت ضمانتی ۱۲ ماهه و خدماتی ۱۰ ساله برای تمامی موتور برق های خود را ارائه می‌دهد که در این ضمانت ۱۲ ماهه تمامی قطعات و سیستم های دستگاه شامل گارانتی و در ۱۰ سال خدماتی همچون تامین قطعات یدکی ، سرویس و نگهداری و تعمیرات فوری انجام می‌گردد.

بدون دود و آلایندگی 

عدم وجود دود و آلایندگی و همچنین تمیز ماندن محل نصب دستگاه در طولانی مدت از مزایای بارز مولد گازی است.

ایمنی

طراحی با کیفیت موتور ژنراتور این دستگاه ها، سابقه ۱۵ ساله ثبت شده شرکت روکات صنعت و همچنین رضایت قابل اثبات مشتریان قبلی ما این موضوع را تایید می‌کند.

تعمیر و نگهداری آسان

طراحی مهندسی شده این دستگاه به گونه‌ای انجام شده تا خدمات سرویس و نگهداری موتور برق آسان شود.

ژنراتور گازی چیست و چگونه کار میکند؟

آیا تا به حال شده که بخواهید بدانید ژنراتور گازی چیست و اجزای آن چگونه کار میکنند تا برق تولید کنند ؟ حتما شما هم هنگام خرید مولد های گازسوز یکی از دغدغه هایتان کمبود اطلاعات راجع به و بوده که دستگاه را کامل تشریح کند.خب جای درستی آمدید ما امروز میخواهیم این مشکل را برایتان حل کنیم بطوریکه بعد از خواندن مقاله دیگر میدانید ژنراتور گازی چیست و اجزای آن چگونه کار می‌کند.

برای سهولت در خواندن این مطلب را شامل چهار قسمت موتور ، ژنراتور و تابلو برق و دیگر اجزا کردیم که هر یک را همراه با زیر شاخه هایش بصورت کامل توضیح میدهیم.

ژنراتور گازی چیست ؟

 از ترکیب یک موتور گازسوز و یک ژنراتور میتوان یک ژنراتور یا موتور برق گازسوز ساخت که توسط آن برق تولید کنیم و در ادامه نحوه و چگونگی کار آن را کامل توضیح میدهیم.

موتور گازسوز

هر ژنراتور گازی شامل یک موتور است ، موتور دستگاهی است که  یک انرژی یا یک سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در اینجا ورودی موتور ، گاز CNG یا LPG است که با ایجاد احتراق در سیلندرهای موتور در خروجی به شما انرژی مکانیکی می‌دهد و باعث ایجاد چرخش شفت موتور میشود تا با اتصال آن به ژنراتور (آلترناتور) بتوان برق تولید کرد. شرح اجزای موتور گازسوز را در ادامه میخوانید.

ژنراتور (آلترناتور)

آلترناتور وسیله ای است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این کار توسط یک سیم پیچ چرخشی و یک سیم پیچ ثابت انجام میگیرید. یعنی شفت موتور که در بالا اشاره کردیم سیم پیچ چرخشی را در درون سیم پیچ ثابت میچرخاند و از این چرخش یک انرژی الکترومغناطیسی ایجاد میشود که باعث تولید برق در خروجی ژنراتور یا آلترناتور می‌شود. آلترناتور کلمه فنی ژنراتور است و این دو کلمه به یک معنی هستند.

اجزای موتور

 برای اینکه کاملا بدانید چیست و اینکه قطعات چگونه عمل می‌کنند در ابتدا فهرستی از اجزا و نحوه کار موتور را برای شما آورده ایم.

فیلتر روغن

فیلتر روغن برای تخریب و جلوگیری از ورود آلاینده ها به داخل روغن موتور است و باعث می‌شود وقتی که روغنی در داخل موتور است تمیز و با کیفیت بماند. این کار باعث میشود تا آسیبی به موتور وارد نشود و همچنین عمر و عملکرد موتور نیز بالا رود.

مخزن روغن

مخزن روغن محل قرارگیری و ریختن روغن موتور است.

روغن خنک (اویل کولینگ)

موتور ها هنگام کار به دلیل سوختن سوخت در موتور گرمای بسیار زیادی ایجاد میکنند ، پس  برای خنک کردن موتور و کاهش دمای آن نیاز به یک وسیله است. در بیشتر موتورها از رادیاتور استفاده میشود اما در نید صنعت از روغن برای خنک کنندگی استفاده میشود. بطوریکه روغن بعد از چرخیدن در موتور توسط شلنگ ورودی به قسمت اویل کولینگ آمده و پس از خنک شدن توسط شلنگ خروجی دوباره به موتور برمیگردد.

فیلتر هوا

فیلتر هوا دستگاهی است که از مواد فیبری ساخته شده است تا ذراتی مانند گرد و غبار ، آلودگی و باکتری ها را از هوا پاک کند . فیلتر هوا مانند یک کاتالیزور عمل می‌کند تا بتواند ذرات مضر یا حتی گازهای مضر را حذف کند که باعث عملکرد بهتر و بالا رفتن عمر موتور می‌شود.

شیر برقی گاز

شیر برقی دقیقا مانند شیر معمولی آب است یعنی اگر باز باشد آب میتواند از لوله عبور کند ولی اگر بسته باشد آب پشت لوله منتظر باز شدن شیر می ماند .البته تفاوت مهم شیر برقی این است که با برق و فرمان کنترل پنل ژنراتور کار میکند تا گاز را عبور دهد.

رگولاتور گاز

رگولاتور گاز یک دستگاه تنظیم کننده فشار گاز است.  رگولاتور ها همانند یک شیر کنترل فشار عمل میکنند و با توجه به میزان فشار ورودی گاز ، میزان فشار خروجی گاز را افزایش یا کاهش می دهند .این امر برای این است که اگر گاز که همان سوخت مصرفی موتور است فشار مناسب نداشته باشد عمل احتراق و ایجاد انرژی مکانیکی با مشکل مواجه خواهد شد.

شلنگ گاز

 شلنگ گاز ، گاز را برای کارکرد موتور به ترتیب از شیر برقی سپس رگولاتور عبور میدهد تا به ورودی موتور برسد. بسیاری فکر می‌کنند شلنگ گاز اصلا اهمیت ندارد ولی این امر کاملا اشتباه است شلنگ یکی از مهم ترین قطعات در حفظ ایمنی دستگاه است. شلنگ باید قطری بین ۲۰ تا ۳۰ میلی‌متر داشته و مخصوص انتقال گاز ساخته شده باشد و حتما باید از کیفیت عالی برخوردار باشد تا آسیب تا  جانی و مالی به کسی وارد نکند.

گاورنر

یک فرماندار و کنترل کننده سرعت است. یعنی دستگاهی است که برای اندازه گیری و تنظیم سرعت و تعداد دور موتور است .

استارت و اتوماتیک استارت

دستگاهی است که به عنوان راه انداز موتور عمل میکند. استارت عمل چرخش میل لنگ را تا زمان احتراق و روشن شدن موتور انجام می دهد. استارت ها میتوانند برقی ، پنوماتیکی و هیدرولیکی باشند. استارت این ژنراتور گازسوز و موتور برق گازی برقی است.

شمع

شمع وسیله ای است که با برقی که از باتری می‌گیرد باعث ایجاد جرقه در هنگام استارت زدن می‌شود تا ژنراتور گازی روشن شود.

اگزوز

اگزوز خروجی دود حاصل از احتراق موتور است. نکته اصلی این است که اگر اگزوز به خروجی وصل نباشد موتور صدای وحشتناکی تولید می کند . اگزوز های ساخته شده برای این ژنراتور گازسوز  دارای نقشه‌ای است که فشار دود خروجی از موتور را در مراحل مختلف کاهش میدهد تا صدای کارکرد دستگاه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

 اجزای ژنراتور (آلترناتور)

یکی دیگر از ملزومات دانستن این که ژنراتور گازی چیست ، این است که اجزای آلترناتور یک موتور برق گازسوز را بشناسید که سعی کردیم توضیحی راجع به هر یک از اجزای آن بدهیم.

روتور

قطعه چرخشی و حرکتی در یک سیستم الکترومغناطیسی است که این سیستم الکترومغناطیس همان ژنراتور است .این قسمت دورانی برای ایجاد تعامل بین سیم پیچ ها و تولید میدان مغناطیسی است تا انرژی را به استاتور انتقال دهد.

استاتور

سیم پیچ ثابت بخش آلترناتور است. استاتور از انرژی میدان مغناطیسی که از چرخش روتور بوجود می‌آید استفاده میکند تا در خروجی انرژی الکتریکی بدهد.

کارت AVR

کارت AVR مخفف ATOUMATIC VOLTAGE REGULATION یا همان تنظیم ولتاژ خودکار است .کار این مدار الکترونیکی تنظیم خودکار ولتاژ در پایانه خروجی برق ژنراتور است که با توجه به میزان جریان کشی از دستگاه و دمای کار ، میزان ولتاژ خروجی را تنظیم می‌کند. در موتور برق ها و ژنراتور های کمتر از ۸ کیلو وات چنین قابلیتی وجود ندارد.

تابلو برق و اجزای آن

تابلو برق محل قرار گیری سیستم های فرمان ، کنترل پنل ، فیوز ها ، شارژر باتری و دیگر لوازم برقی ژنراتور های گازی و موتور برق های گازسوز است.

کنترل پنل

کنترل پنل یک دستگاه الکترونیکی است که مرکز فرمان ژنراتور گازی یا موتور برق گازسوز است .کار این دستگاه این است که اعلاناتی همچون خرابی ، وجود مشکل در یک بخش ، میزان کارکرد و بسیاری دیگر از پارامتر ها را نشان دهد. یعنی میتوان از طریق صفحه نمایشگر و دکمه هایش دستگاه را روشن کرد یا محدوده توان خروجی گذاشت یا زمان انجام سرویس های دوره‌ای و بسیاری موارد دیگر را مشاهده و تنظیم نمود.

شارژر باتری

 یک مدار الکترونیکی است که هنگام روشن بودن دستگاه با جریان و ولتاژی مشخص شروع به شارژ کردن باتری می‌کند تا در هنگام استفاده مجدد از ژنراتور گازسوز باتری نخوابد. برای شارژ کردن باتری های ۱۲ ولت معمولا شارژری با جریان ۵ آمپر و ولتاژ ۱۳٫۸ ولت DC مناسب و برای باتری های ۲۴ ولت جریانی ۱۰ آمپر و ولتاژی ۲۸٫۵ ولت DC قبل قبول است.

کلید اظطراری

کلید اظطراری وسیله ای است که هنگام خطر یا مواقعی که فرصت خاموش کردن ژنراتور بصورت عادی وجود ندارد استفاده میشود. اگر در مواقع ضروری بودید کافیست فقط دکمه را فشار دهید تا موتور برق گازسوز در سریعترین زمان خاموش شود.

دیگر اجزای موتور برق گازسوز

تا اینجای مطلب احتمالا متوجه شده اید که ژنراتور گازی چیست و اجزای آن چگونه کار می‌کند ولی بهتر است اجزای دیگر آن را نیز بشناسید.

پایه و بدنه

پایه و بدنه ژنراتور گازسوز از آهن ساخته می‌شود و قطر آن نیز با توجه به محل آن تغییر می‌کند. مثلا قطر ورق کفی معمولا ۳ میلیمتر است ولی برای چهار چوب اصلی از نبشی های ضخیم استفاده می‌شود.

لرزه گیر

 هر موتور برق گازسوز دارای لرزه گیر است که معمولا ۲ عدد برای موتور و ۲ عدد برای ژنراتور استفاده می‌شود. استفاده از این لرزه گیر ها برای برطرف کردن لرزش دستگاه هنگام کار و ثابت ماندن دستگاه در یک مکان .یعنی وقتی دستگاه روشن است شروع به حرکت نکند و کمتر بلرزد.

باتری

تمامی ژنراتور ها دارای یک باتری هستند که برای تامین برق کنترل پنل و استارت زدن استفاده میشود. خب دیگر الان بطور کامل میدانید ژنراتور گازی چیست و اجزای آن چه کاری انجام میدهند و امیدواریم که این مطلب را پسندیده باشید و توانسته باشیم اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.

حتما نظرات خود را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم مطالب مفید بیشتری در زمینه موتور برق های گازسوز و ژنراتور های گازی ارایه دهیم.  سوالات خود را از طریق یا ارسال نظر از ما بپرسید ، ما خوشحال میشویم به شما کمک کنیم و مطمئن باشید در سریعترین زمان به شما پاسخ خواهیم داد.

منبع: فروشگاه need sanat

دکمه بازگشت به بالا