عمومیایران کسب و کار

سقف متحرک چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

سقف متحرک و ویژگی های آن

سقف متحرک، سیستمی است که در صورت نیاز به نور خورشید می‌تواند جمع شود و عناصر را در معرض دید قرار دهد یا در هوای نامساعد، می‌توان برای محافظت در برابر برف و باران آن را بست. در واقع این نوع سقف‌ها طراحی شده‌‌اند تا کاربر بتواند با انعطاف‌پذیری باز یا بسته کردن سیستم، متناسب با شرایط آب و هوایی، حداکثر استفاده را از فضای موجود ببرد.

می‌توان گفت سقف متحرک یک سیستم حفاظتی پویا در برابر آفتاب است که نور خورشید و نور طبیعی را به محیط زندگی و کار شما منتقل می‌کند و در عین حال از تابش خیره‌کننده آن جلوگیری می‌کند. این نوع سقفها میتوانند به صورت متصل به خانه یا با ویژگیهای مستقل ساخته شوند، تا در فضایی باز مانند یا مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه با معمارنو همراه باشید تا با ویژگی‌های این نوع سقف آشنایی پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با پادنا همراه باشید.

سقف متحرک، یک گزینه همه کاره است، زیرا می‌توان آن را به طور کامل باز کرد تا فضای مورد نظر در معرض هوای باز قرار بگیرد و همچنین در صورت عدم نیاز میتوانید سقف خود را در جای خود قرار دهید و قسمت بالای فضا را مسدود کنید. برای فضاهایی که دوست دارید نسیم را احساس کنید اما همچنان می‌خواهید که از تابش نور خورشید اجتناب کنید، می‌توانید سقف را تا نیمه باز کرده و از بودن در زیر آن لذت ببرید. با توجه به فضای موجود باید به چندین نکته هنگام خرید این محصول توجه کنید.

 

 

جنس سقف متحرک

هنگامی که صحبت از خرید سقف متحرک می‌شود، اولین نکته‌‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، نوع ماده‌‌ای است که سقف از آن ساخته شده است. مصالح مختلف، به انواع مختلفی از خدمات تعمیر و نگهداری نیاز دارند. برای سقف متحرک باید بین آلومینیوم، شیشه و پارچه یک گزینه را انتخاب کنید. قطعا آلومینیوم در مقایسه با سقف‌های پارچه‌‌ای محکم و بادوام‌تر است. البته باید جنس مورد نظر را متناسب با هدف و بودجه خود انتخاب کنید. همچنین مصالح انتخابی سقف متحرک باید متناسب با اندازه، وزن، دفعات باز و بسته شدن، مدت و نوع حرکت و البته بارهای اضافی باشد.

سقف متحرک پارچه‌‌ای

برای خرید سقف متحرک پارچه‌‌ای، باید ابعاد فضا را دقیق در نظر بگیرید. معمولاً طول آنها تا ۱۰ متر و عرض آنها تا ۶ متر قابل سفارش است. نحوه نصب این نوع سقف نیز می‌تواند با کمک از ساختمان یا به طور مستقل باشد. پارچه به تیرک‌های آلومینیومی و تیرک‌ها به ساختمان متصل می‌شوند. به هنگام نصب باید به مقدار شیب توجه داشته باشید، معمولا تا ۸ درجه شیب را برای این سقف در نظر می‌گیرند تا باران و برف به راحتی از روی سقف سرازیر شود.

باز و بسته کردن این سقف توسط موتورهای برقی صورت می‌گیرد و کار با آن بسیار آسان است. معمولاً پارچه‌‌ای که برای این نوع سقف در نظر گرفته می‌شود از نوع پی وی سی است که از استقامت بالایی در برابر باران، نور خورشید و سرما برخوردار است. می‌توانید این سقف‌ها را در دو نوع مات و براق و در اشکال مختلف از جمله مستطیل یا مربع و یا به صورت سفارش دهید. باید با توجه به شرایط آب و هوایی، به ضخامت پارچه نیز دقت داشته باشید.

سقف متحرک آلومینیومی

سقف متحرک آلومینیومی قطعاً نسبت به نوع پارچه‌‌ای از مزایای بیشتری برخوردار است، اما به دلیل قیمت بالایی که دارد معمولاً کمتر از این نوع سقف استفاده می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این سقف می‌توان به عایق بودن آلومینیوم در برابر حرارت و صدا اشاره کرد. دما و صدا هرگز از محیط داخلی به خارجی و بالعکس، انتقال پیدا نمی‌کند. همچنین از مقاومت بالایی در برابر وزن زیاد از جمله در فصل سرما به دلیل بارش برف برخوردار است.

طراحی منحصر به فرد این نوع سقف وجود لوله‌های آلومینیومی است که آب باران را به سمت لوله فاضلاب هدایت می‌کند. به دلیل اینکه از رنگ پودری الکترواستاتیک در ساخت آن استفاده شده است، ضد زنگ است و از این رو در برابر نور خورشید، باران و ضربه مقاوم بوده و باعث شده است در بسیاری از اماکن قابل اجرا باشد. از نظر ساختاری می‌توانید این سقف را به صورت صاف یا شیبدار برای یا پارکینگ سفارش دهید.

سقف متحرک شیشه‌‌ای

سقف متحرک شیشه‌‌ای به دلیل شفافیتی که دارد، زیبایی فضای مورد نظر را دو چندان می‌کند. این سقف‌ها در برابر باران، صدا و حرارت بسیار مقاوم بوده و می‌توان گفت با نصب این نوع سقف در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود. پنل‌های شیشه‌‌ای در قالب‌های آلومینیومی بسیار مقاوم قرار می‌گیرند. نوع شیشه به کار رفته شده از نوع سکوریت نشکن دوجداره لمینت است. در واقع آنچه باعث می‌شود که شیشه در حالت شکسته شدن، ریزش پیدا نکند، وجود لمینت است. در بسیاری از فضاها از جمله ، گلخانه، ، حیاط و می‌توانید این سقف را نصب کنید.

رنگ مناسب سقف متحرک

پس از انتخاب متریال، مطمئن شوید که سیستم انتخابی با ظاهر ساختمان مطابقت دارد. رنگی را انتخاب کنید که کاملاً با رنگ ساختمان ترکیب شود. می‌توانید از فضای مورد نظر عکس بگیرید و از متخصصان در این زمینه برای انتخاب رنگ مناسب کمک بگیرید.

اندازه مناسب سقف متحرک

در نظر نگرفتن اندازه مناسب، یک اشتباه رایج است که اکثر خریداران به هنگام خرید سقف متحرک مرتکب آن می‌شوند. بدون آگاهی کافی از خرید سقف متحرک، در نهایت انتخاب اشتباه به ویژه در مورد اندازه را انجام می‌دهید. اندازهگیری دقیق سقف امری ضروری است تا بتوانید سقف متحرک مناسب را برای فضای موجود انتخاب کنید.

کیفیت سقف متحرک

هنگام انتخاب سقف متحرک، همیشه کیفیت، نه قیمت را در اولویت قرار دهید. به سراغ محصولات با کیفیت خوب بروید که از دوام بالایی برخوردار هستند و سال‌ها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. به این ترتیب، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که نیازی به تعویض مکرر سقف نیست. علاوه‌بر این، به دنبال سقفی نباشید که قیمت زیادی دارد. اطمینان حاصل کنید سقفی که در نظر میگیرید در قیمت و کیفیت تعادل داشته باشد.

خرید سقف متحرک از فروشگاه معتبر

مانند هر خرید قابل توجهی در زمینه تغییر دکوراسیون خانه، طیف وسیعی از گزینه‌های سقف متحرک در بازار وجود دارد. گزینه‌های ارزان‌تر همیشه در دسترس هستند، اما انتخاب محصولی با کیفیت بالا، اغلب در طولانی مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود. سیستم‌های سقف متحرک یک سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شوند که باید سال‌ها بدون عیب کار کنند.

یک تولیدکننده برتر، محصولات خود را با گارانتی برای آرامش خاطر مشتریان ارائه می‌دهد. بهترین تولیدکنندگان همچنین می‌توانند در مواقع نصب، راه حل‌های خوبی را ارائه دهند و سقف متحرک را به صورت سفارشی تولید کنند. یک تامینکننده برجسته را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که محصول مناسب، با دوام و کیفیت رضایتبخش را برای فضای موردنظر خود خریداری میکنید.

کاربردهای گسترده سقف متحرک

اغلب اوقات از سقف متحرک در مواردی استفاده می‌شود که افراد بیش از اندازه در برابر نور خورشید هستند و توانایی اجتناب از محدودیت‌های آب و هوایی را ندارند. این نوع سقف‌ها در طول سال برای استفاده بهینه از فضای بیرونی بسیار کاربردی هستند. در فضاهای بسیاری از جمله ویلا، باغ، ، ورزشگاه و مراکز تفریحی این سقف‌ها قابلیت نصب دارند.

سقف متحرک برای طراحی استخر

استخرهای روباز گاهی اوقات به خصوص در فصل طوفان و گرد و غبار، قابل استفاده نیستند، اما سقف‌های متحرک نقش کلیدی در و استفاده از فضای آن دارند. آن‌ها ظاهر فوق العاده مدرن را به فضا می‌دهند، در حالی که اجازه میدهند در زیر نور خورشید از شنا کردن لذت ببرید، همچنین اجازه نمی‌دهند گرد و خاک به شما برسد.

سقف متحرک برای حیاط

اغلب افراد در فضای باز خانه خود، مکانی را برای استراحت و مهمانیهای دوستانه طراحی می‌کنند اما به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی در طول سال واقعاً نمی‌توان از آن لذت برد. نصب سقف متحرک می‌تواند به شما کمک کند تا از فضای زیبای خارجی خانه خود بیشترین استفاده را ببرید، جایی که می‌توانید بدون توجه به شرایط آب و هوایی در طول سال، از فعالیت‌های فضای باز لذت ببرید.

سقف متحرک برای کافی شاپ

کافه‌ها مکانی برای تعامل اجتماعی قلمداد می‌شوند. طراحان باید فکری کنند که فضا را به گونه‌‌ای طراحی کنند که مشتریان بیشتری جذب کافه شوند. در مورد موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، از مبلمان گرفته تا کارد و چنگال و رنگ دیوارها، اما از همه مهم‌تر محیط کافه است. اگر کافه شما روباز است با استفاده از سقف متحرک، تا مدت‌های طولانی در حافظه مشتری باقی می‌مانید.

مهم‌ترین مزیت سقف متحرک این است که از مشتریان خود در شرایط سخت آب و هوایی محافظت میکنید. هرگاه باران یا برف بارید، با فشردن یک دکمه می‌توانید فضا را بسته و به یک محیط امن تبدیل کنید. همچنین و کافه به شکل متحرک این امکان را فراهم می‌کند تا از آن برای روشنایی کافه و رستوران استفاده کنید. چراغ‌های بزرگ را می‌توان به راحتی به قلاب‌های محکم متصل کرد و فضا را روشن کنید. می‌توانید پروفیل‌های آلومینیومی را با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کرده و جلوه‌‌ای جذاب را در کافه ایجاد کنید.

سقف متحرک در چه مواردی کاربرد دارد؟

همان‌طور که گفتیم یکی از موارد اصلی کاربرد سقف‌های متحرک، در ورزشگاه‌ها است. ورزشگاه‌های بزرگ و ویژه که معمولا برای مراسم‌های مهم مانند جام جهانی یا المپیک مورداستفاده قرار می‌گیرند، از این نوع سقف‌ها استفاده می‌کنند. همچنین سقف‌های متحرک به دلیل جنبه اشرافی و تجملاتی که دارند در سالن‌های اجلاس نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. البته امروزه در برخی از سینماهای لوکس نیز از این نوع سقف‌ها استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب افراد می‌توانند فیلم دیدن در یک سالن سر باز را تجربه کنند.

در کنار این‌ها یکی از موارد کاربرد سقف متحرک یا تاشو، ایجاد سایه است. به همین دلیل در ساختمان‌های مسکونی و برای ایجاد پوشش در فضاهای استراحت از این نوع سقف‌ها استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال در هتل‌هایی که میزبان توریست‌ها هستند، از سقف‌های متحرک برای پوشاندن محل استراحت مسافرین در خارج از محیط هتل استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب افراد می‌توانند به‌راحتی و در شرایط مختلف آب و هوایی از بودن در هوای آزاد لذت ببرند.

همچنین در راه‌پله‌هایی که در حیاط قرار گرفته‌اند و به انباری یا دیگر قسمتهای مختلف ساختمان منتهی می‌شوند، می‌توان از این نوع سقف‌های متحرک بهره گرفت. استفاده از این سقف‌ها در راه‌پله‌ها مانع آلوده شدن آن‌ها و جمع شدن آشغال در راه‌پله‌های بیرونی خواهد شد.

همچنین در فضای کنار استخرها و یا در باغ ویلاها نیز که افراد برای استفاده از نور آفتاب یا استراحت دراز می‌کشند، از سقف‌های متحرک با متریال شفاف استفاده می‌شود. می‌توان این نوع سقف‌ها را بر روی قسمتی از حیاط منزل و یا بالکن نیز قرار داد.

به‌این‌ترتیب در ساعات مختلف شبانه‌روز و در فصول مختلف سال می‌توان صبحانه را در فضای بیرون صرف کرد. استفاده از این نوع سقف‌ها در باغ تالارها نیز امکان‌پذیر است. به‌این‌ترتیب در صورت بارش باران و یا وزش شدید باد یا سرمای هوا، نیازی نیست که مهمان‌ها را از باغ خارج کرده و به فضای سربسته منتقل کرد.

یکی دیگر از موارد کاربرد سقف‌های متحرک یا تاشو، استفاده از آن‌ها در فضای  یا گلخانه است. به‌این‌ترتیب می‌توان در زمانی که هوا مناسب است سقف را باز کرده و به گل‌ها اجازه داد که از هوای تازه بهره بگیرند. اما در زمان نامساعد بودن هوا می‌توان با بستن سقف، از گل‌ها و سایر وسایل موجود در این دست از مکان‌ها محافظت کرد.

انواع سقف متحرک

سقف‌های متحرک بسته به نوع کاربردی که دارند و نوع موادی که برای ساخت آن‌ها استفاده شده است، به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند. دسته اول سقف‌هایی هستند که شفاف بوده و می‌توانند نور را از خود عبور دهند. این نوع از سقف‌ها یا جنبه تزییناتی دارند و یا اینکه برای گلخانه‌ها، سان روم‌ها و استخرها مورداستفاده قرار می‌گیرند. نوع دیگری از سقف‌های متحرک از موادی ساخته شده‌اند که نور را از خود عبور نمی‌دهند. این نوع از سقف‌ها بیشتر در مواردی استفاده می‌شوند که هدف از ساخت آن‌ها ایجاد سایه باشد. درباره مزیت و معایب استفاده از  بیشتر بدانید.

سقف متحرک از چه قسمتهایی ساخته شده است؟

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سقف متحرک، پایه‌های فلزی است که برای نصب این نوع از سقف‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. این پایه‌ها معمولا از جنس آهن یا آلومینیوم هستند. برای جلوگیری از زنگ زدن پایه‌ها و نگه‌دارنده‌های سقف متحرک، از روکش‌هایی از جنس ورق گالوانیزه استفاده می‌شود.

قسمت اصلی دیگر در سقف متحرک یا تاشو، پوشش سقف است. همان‌طور که گفتیم این پوشش می‌تواند بسته به کاربرد و هدف ساخت سقف متحرک، از جنس‌های مختلفی ساخته شود. تنها نکته مهم درباره پوشش سقف این است که باید بتواند در زمان بسته بودن همانند یک سقف دائمی از ساکنین در برابر انواع عوامل محیطی مانند تابش شدید آفتاب، باد و باران محافظت کند.

قسمت بعدی سقف متحرک، بخشی از آن است که به سقف قابلیت حرکت کردن می‌دهد. این قسمت شامل مفصل‌های تاشونده و موتور الکتریکی است. وجود مفصل‌های تاشونده برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به سقف در زمان تا شدن الزامی است. همچنین وجود موتور الکتریکی برای افزایش سرعت باز و بسته شدن سقف لازم است. سقف‌های تاشو یا متحرک معمولا توسط ریموت کنترل، از راه دور کنترل شده و باز و بسته می‌شوند.

مزیتهای سقف متحرک یا تاشو

یکی از مزیت‌های سقف متحرک یا تاشو، جنبه زیبایی است که به محیط می‌بخشد. این نوع از سقف‌ها به دلیل اینکه شیوه نوینی در طراحی هستند، باعث ایجاد شدن یک فضای لوکس در ساختمان می‌شوند. درنتیجه می‌توان از آن‌ها برای زیباتر شدن فضای هتل، باغ، سالن یا ساختمان بهره گرفت.

اما اگر از جنبه زیبایی بگذریم و وارد جنبه‌های کاربردی سقف تاشو شویم، می‌توان گفت بزرگ‌ترین مزیت سقف متحرک قابلیت بسته و باز شدن آن است. به‌این‌ترتیب افراد می‌توانند در هر زمانی که نیاز داشتند سقف را باز کرده و از تابش خورشید لذت ببرند. اما در مواردی می‌توانند با بستن سقف از خود در برابر خیس شدن زیر باران محافظت کنند.

هزینه اجرای سقف متحرک به چه چیزی بستگی دارد؟

پیش از اینکه تصمیم به اجرای سقف متحرک در محل کار، باغ یا منزل خود بگیرید باید ویژگی‌های محل نصب را موردبررسی قرار دهید. بر این اساس می‌توانید مساحت موردنیاز را برای نصب سقف محاسبه کرده و به‌طور تقریبی هزینه اجرای سقف متحرک را بررسی کنید. در کنار این‌ها ماده‌ای که سقف متحرک از آن ساخته می‌شود، بر روی هزینه ساخت و اجرای سقف تاثیرگذار است. بسته به مکانی که می‌خواهید سقف متحرک را نصب کنید ممکن است بخواهید از مواد شفاف یا غیر شفاف استفاده کنید.

یکی دیگر از موارد موثر در تعیین هزینه اجرای سقف متحرک، قسمت الکتریکی آن است. قیمت موتور الکتریکی بسته به نوع و توان آن متفاوت خواهد بود. واضح است که هرچه مساحت سقف بیشتر باشد، موتور قوی‌تری برای باز و بسته شدن آن نیاز است. در کنار این‌ها سازه‌های فلزی که برای نگهداری از سقف متحرک استفاده می‌شوند و اتصالات نیز در قسمت سقف متحرک تاثیر دارند. به همه این موارد باید اجرت متخصص نصب سقف متحرک را نیز اضافه کنید.

استفاده از سقف‌ متحرک یا تاشو در معماری مدرن بسیار رواج پیدا کرده است. این نوع از سقف‌ها بیشتر در مکان‌های تفریحی مانند استخرها، سینماهای سر باز، باغ رستوران‌ها، باغ تالارها، باغ ویلاها و ورزشگاه‌های سر باز مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما امروزه استفاده از آن‌ها در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری نیز توسعه یافته است. این نوع سقف‌ها که با استفاده از یک موتور الکتریکی باز و بسته می‌شوند، معمولا در تراس، بالکن، راه‌پله،  و یا سان روم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوالات متداول:

در خرید سقف متحرک باید به چه مواردی توجه کنیم؟

  1. توجه به ابعاد سقف متحرک 2. انتخاب رنگ و متریال مناسب 3. توجه به کاربری فضا 4. انتخاب طرح و مدل سقف متحرک 5. توجه به کیفیت و دوام سقف

سقف متحرک از چه جنسی طراحی می‌شود؟

سقف متحرک معمولا از جنس‌های شیشه‌ای، آلومینیومی و پارچه‌ای طراحی می‌شود.

سقف متحرک در طراحی چه فضاهایی کاربرد دارد؟

فضای محوطه ویلا‌، باغ، پارکینگ، ورزشگاه و مراکز تفریحی، استخر، فضاهای خدماتی مانند کافی شاپ و رستوران‌ها از جمله فضاهایی هستند که سقف متحرک کاربرد دارد.

دکمه بازگشت به بالا