ایران کسب و کارعمومی

چرا باید از اسکای لایت استفاده کنیم؟

اسکای لایت (Skylight): هر آنچه باید دانست

نور طبیعی که از طریق سقف شیشه ای وارد می شود، می تواند جو و محیط ساختمان شما را از طرق مختلف بهبود بخشد. غرق کردن فضای داخلی با نورهای طبیعی می تواند روحیه ساکنین آن را به میزان قابل توجهی افزایش داده و در عین حال به زیبایی آن بُعد بیشتری بخشید. علاوه بر اینها، نور روز همچنین می تواند به بهبود بهره وری انرژی، کاهش هزینه های انرژی و تنظیم دمای خانه شما کمک کند. بدون شک یکی از بهترین راه ها برای وارد کردن نور طبیعی به خانه استفاده از اسکای لایت یا کف شیشه ای است. در ادامه، ما راهنمای خود را در مورد انواع مختلف اسکای لایت به شما ارائه می دهیم که می تواند به شما در انتخاب سقف شیشه ای مناسب برای ساختمان شما کمک نماید.

سقف شیشه ای چیست | سقف شیشه ای در سازمان

اسکای لایت (SkyLight) چیست؟

اسکای لایت ساختاری زیبا از شیشه به جای مصالح رایج برای سقف ساختمان می باشند. در واقع این سقف ها، راه حل‌هایی زیبا و سازگار با محیط زیست برای تامین روشنایی ساختمان های مسکونی و یا تجاری هستند. این سیستم‌ها با استفاده از نور طبیعی به جای الکتریسیته به عنوان یک منبع نور موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد. ایجاد سازه پایدارخود ایستا با توان مقابله در برابر نیروهای وارد از فشار برف، باران، باد و همچنین مقاومت در برابر عبور گرما، سرما، رطوبت، صدا و هوا با بهره‌گیری از دو فلز فولاد و آلومینیوم در کنار یکدیگر میسر می‌گردد. نصب یک سقف اسکای لایت در یک ساختمان تجاری علاوه بر تامین روشنایی‌ با نور طبیعی‌، احساس بودن در فضای خارجی‌ را برای ساکنان داخل ساختمان به همراه دارد.

برای مشاهده تصاویر پروژه های اسکای لایت شرکت نماسازه آلومینیوم لطفا کلیک کنید.

انواع نمای اسکای لایت (سقف شیشه ای)

اسکای لایت از نظر ظاهری و کاربرد آن در ساختمان به انواع مختلفی تقسیم‌بندی شده‌اند، البته این نیز باید در نظر گرفته شود که هر یک از انواع نمای اسکای لایت (سقف شیشه ای) خود دارای تنوع ظاهری زیادی هستند، اسکای لایت به سه نوع اصلی تقسیم می‌شود:

  • اسکای لایت ثابت (Fixed ، Non-Operable)
  • اسکای لایت ماژولار یا متحرک(Operable، Ventilating)
  • اسکای لایت لوله‌­ای (Tubular)
  • اسکای لایت محدب (Convex)
  • اسکای لایت اختصاصی (Custom)

نمای اسکای لایت ثابت (Fixed ، Non-Operable)

در این نوع از سقف شیشه ای، همانطور که از نام آن پیداست امکان باز و بسته شدن در آن وجود ندارد و همانند یک سقف معمولی در ساختمان عمل می‌کند، با این تفاوت که در اسکای لایت‌ها می‌توان از نور طبیعی بهره زیادی برد. نکته‌ی مهم این است که در این نوع از سقف شیشه ای بیشتر از  متریال شیشه استفاده شده و تنها ده درصد از آن را سازه تشکیل داده که این اتصالات سازه‌ای بیشتر از جنس آلومینیوم، چوب و استیل تشکیل شده‌اند. این روش بیشتر در نواحی کم نور ساختمان (راه پله، اتاق زیر شیروانی و …) استفاده شده است.

نمای اسکای لایت ماژولار(Operable ، Ventilating)

در نمای اسکای لایت ماژولار امکان باز و بسته کردن شیشه‌ها وجود دارد، به همین خاطر علاوه بر استفاده نور طبیعی امکان تهویه نیز وجود دارد. برای مثال در فصول گرم سال مانند تابستان‌ها می‌توان از این سیستم به متعادل کردن هوای داخلی ساختمان کمک کرد. از این روش بیشتر در مکان‌هایی همچون حمام، دستشویی و آشپزخانه استفاده می‌شود، چرا که رطوبت این مکان‌ها زیاد بوده و با استفاده از قابلیت تهویه این اسکای لایت‌ها می‌توان کمی از این رطوبت را با استفاده از جریان هوا خارج کرد. نمای اسکای لایت‌ ماژور به دو صورت دستی و اتوماتیک در بازار یافت می‌شوند.

نمای اسکای لایت اختصاصی (Custom)

نمای اسکای لایت اختصاصی به نسبت دیگر انواع اسکای لایت از هزینه‌ی اجرایی بیشتری برخوردار است و همان‌طور که از نام آن پیداست به صورت سفارشی طراحی می‌شود. در زمان‌هایی که نمی‌توان از روش‌های دیگر نمای اسکای لایت استفاده کرد، نمای اسکای لایت اختصاصی گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌آید ولی برای طراحی آن باید به چند ویژگی مهم دقت کرد، این ویژگی‌ها عبارت اند از:

  • متراژ اسکای لایت
  • میزان نورگیری
  • اقلیم
  • موقعیت جغرافیایی
  • سازه ی ساختمان
  • نوع اسکای لایت
  • نوع اتصالات
  • جنس اتصالات

نمای اسکای لایت محدب (Convex)

نمای اسکای لایت محدب برعکس روش لوله‌ای می‌تواند بخش بیشتری از سقف را اشغال کند و در فضاهایی بزرگی از ساختمان که از نورگیری طبیعی کمتری برخوردار است نقش مهمی دارد. از مهمترین ویژگی های این طرح ، یکنواخت پخش کردن نور در فضاهای داخلی ساختمان است و از آنجایی که این روش می‌تواند در متراژهای بزرگ استفاده شود در ساختمان‌های بزرگ مانند (اداری، تجاری و فروشگاه‌ها) بسیار کاربردی هستند.

نمای اسکای لایت لوله‌­ای (Tubular)

از جمله بروزترین انواع نمای اسکای لایت می‌توان به اسکای لایت لوله ای اشاره کنیم، این نوع از اسکای لایت‌ها به نام‌های تونلی و لوله‌های خورشیدی نیز مشهور هستند. از این روش بیشتر در مکان‌های کوچکتر استفاده می‌کنند، بنابراین به نسبت دو روش قبلی بخش کمتری از سقف را در بر می‌گیرند. نمای اسکای لایت لوله ای بیشتر به صورت تهویه‌ای و نور الکتریکی قابل استفاده است.

از نمای اسکای لایت لوله ای بیشتر در طرح‌های گنبدی استفاده می‌شود و حال برای اینکه مقدار نور طبیعی کمتری اتلاف شود در سطح داخلی شیشه‌ها از روکش نقره آینه‌ای استفاده می‌شود تا میزان نور بیشتری را به فضا منتقل کند، قطر لوله‌های استفاده شده در این طرح‌ها بیشتر بین inch) 10-15) است. از این مدل اسکای لایت بیشتر در فضاهای مانند آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، اتاق پرو و … استفاده می‌شود

چرا باید از پنجره اسکای لایت در خانه استفاده کنید؟

پنجره اسکای لایت یکی از مدرن ترین سقف های ای و نورگیرهای سقفی است که در تمامی ساختمان ها کاربرد دارد. شما می توانید با نصب این نورگیر سقفی در منزل، نه تنها سبک مدرن و لوکس خانه خود را بیشتر نمایان کنید. این نوع نورگیرهای سقفی به دلیل اینکه اجازه عبور نور خورشید را در طول روز فراهم می کنند، باعث کاهش مصرف انرژی مخصوصا در فصل سرد سال شده و از طرفی همین کاهش مصرف انرژی آنها را تبدیل به سازه های دوستدار محیط زیست کرده است.

حتما می دانید که خانه هایی که نورگیری بیشتر و بهتری دارند، پر انرژی تر هستند و فضای دلبازتری دارند. پس بد نیست بدانید که تأمین نور خانه از طریق سازه اسکای لایت بین 3 تا 10 برابر راحتتر و سریعتر از پنجره هاست. البته این به معنای کمتر کردن پنجره های نورگیر خانه نیست.

سقف های اسکای لایت متحرک کمک به تهویه هوا نیز می کنند یعنی شما می توانید با باز کردن این ها، هوای ساختمان را هم عوض کنید. به همین منظور اگر اتاق زیر شیروانی دارید یا در خانه دوبلکس خود دسترسی راحتی به سقف دارید، یا فضای حمام و پاسیو طوری طراحی شده که دسترسی مستقیم به محیط بیرون خواهید داشت، حتما از اسکای لایت متحرک استفاده کنید و برای سقف بلند خانه نوع ثابت را نصب کنید.

در واقع با نصب مدل های متحرک که به شکل دستی یا ریموتی باز و بسته می شوند می توانید در فصل تابستان با باز گذاشتن آنها به جای سیستم سرمایشی و در فصل زمستان با بستن آنها به جای سیستم گرمایشی و کاهش شدید مصرف انرژی استفاده نمایید.

با اجرای اسکای لایت ارزش ملک شما هم بسیار بیشتر خواهد شد که به دلیل مزایای زیاد، ظاهر لوکس و کاربرد آن در تمامی نقاط منزل می باشد. ضمنا شیشه اسکای لایت عایق صوتی خوبی هم هستند و در برابر باد، حرارت، نشست برف، زلزله و سایر موارد کاملا مقاوم بوده و خودایستا هستند.

کاربرد انواع اسکای لایت در منزل

برای اینکه از این سازه های مدرن و لوکس به درستی در منزلتان استفاده کنید انواع آن را به همراه نکات به شما آموزش می دهیم:

اسکای لایت ثابت یا Fixed برای قسمت هایی از خانه که نیاز به نور زیادی ندارید و دسترسی به سقف دشوار است مثل سقف های بلند منزل و راه پله مناسب است.

مدل لوله ای یا Tubular که در خانه های کوچک استفاده می شود و داخل آن روکش نقره آینه ای بکار رفته تا با انتقال حداکثر نور خورشید، فضای تاریک و کوچک خانه را روشن کند.

مدل متحرک یا تهویه ای یا Ventilated از این مدل برای فضاهایی مثل اتاق زیر شیروانی، حمام، دستشویی و آشپزخانه استفاده می کنند چون رطوبت زیاد است و جریان هوای کمی دارند. قابل باز شدن به شکل دستی یا ریموتی هستند.

مدل محدب یا Convex برای افرادی توصیه می کنیم که ساختار معماری منزل آنها به گونه ای متقارن و مشابه طراحی شده و قصد دارند همه جای خانه نورگیری کاملا یکسانی داشته باشد.

مدل های اختصاصی یا Custom برای خانه هایی که قصد دارند پوشش سقف شیشه ای را به منزل خود اضافه کنند و یا مدل های گفته شده قابل نصب نیستند و باید متناسب با وضعیت سقف و نوع اقلیم و میزان نور ورودی استاندارد (برحسب R-Value و U-Value) طراحی و نصب گردند.

مدل های قوسی یا Barrel Vault برای اتاق زیرشیروانی، فضای داخلی ساختمان، پذیرایی بزرگ، ورودی منزل و پارکینگ مناسب هستند.

مدل های گنبدی یا Dome برای خانه هایی که در محیط با نور کم هستند مثل مناطق سردسیر کشور بسیار مناسب است چون حداکثر نور خورشید با این مدل اسکای لایت قابل استفاده است. ضمنا دارای لایه محافظ UV نیز می باشند. این نوع سقف شیشه ای نورگیر برحسب نوع ساختمان و مدل سقف باید قابل نصب باشد.

پوشش سقف شیشه ای حبابی یا Bubble که جنس آن را پلکسی گلاس انتخاب می کنند. اگر سقف منزلتان صاف است این مدل یکی از گزینه های حتمی شما باشد. کاملا نسبت به آب هم نفوذناپذیر هستند و نور را از زوایای مختلف جمع می کند.

مدل های هرمی یا Pyramid هم برای سقف های صاف یا سقف هایی که از تیرچه آهنی افقی ساخته شده اند، در هر سایزی مناسب است. این مدل مناسب خانه های بزرگ و لوکس است.

همانطور که گفتیم اسکای لایت انواع مختلفی دارد و شما می توانید از این نورگیرهای سقفی شیشه ای مدرن و شیک در هر جایی از منزل مثل راه پله، حیاط خلوت، اتاق زیر شیروانی، حمام، دستشویی، آشپزخانه، پاسیو، استخر، پارکینگ، ورودی خانه و غیره استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا