ایران کسب و کارمردم و اجتماع

بک لینک سازی چیست؟

معرفی انواع بک لینک و تاثیر آنها بر سئو

بک لینک انوع مختلفی دارد و به لیک لینک فالو و نوفالو و لینک داخلی و خارجی تقسیم میشود. در این بخش از آموزش سئو کتگوری ابتدا درمی یابیم بک لینک چیست سپس تاثیر آنها بر سئو را میشناسیم. بررسی بک لینک های موجود در یک صفحه یکی از مسیرهای اصلی گوگل برای یافتن و ایندکس کردن صفحات جدید در اینترنت است. علاوه بر این تعداد و کیفیت بک لینک ها بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر مستقیم دارد.

به عبارت دیگر ربات گوگل صفحه را بررسی کرده و براساس لینک های موجود در آن ارزش و اعتبار صفحات لینک شده را تشخیص می دهد. هرچقدر سایت های بیشتر و معتبرتری به صفحات شما لینک داده باشند شانس شما برای کسب جایگاه در نتایج گوگل بیشتر خواهد شد. اگر هنوز با مفهوم سئو آشنا نشدید پیشنهاد میکنیم سری مقالات را از ابتدا دنبال کنید و یا به مقاله مراجعه نمایید.

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی

مبحث لینک سازی به دو بخش اصلی لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم میشود که تفاوت های مهمی با هم دارند. لینک سازی داخلی یعنی ایجاد بک لینک میان صفحات یک سایت. یعنی اگر صفحه ای از سایت شما به صفحه ای دیگر از سایت شما لینک داده باشد لینک داخلی ایجاد شده است ولی اگر لینک از سایت دیگری به یکی از صفحات سایت شما ایجاد شده باشد یک لینک خارجی یا بک لینک برای شما ایجاد شده است. در این مقاله بیشتر به مفاهیم لینک سازی خارجی میپردازیم ولی با مطالعه مقاله چیست میتوانید با مفاهیم و تکنیک های مرتبط با آن بیشتر آشنا شوید.

تفاوت بک لینک فالو و نوفالو

لینک ها را میتوان از منظری دیگر نیز دسته بندی نمود. هر لینک به صورت پیش فرض Dofollow محسوب میشود مگر آنکه در کد HTML آن از ویژگی Nofollow استفاده شده باشد. زمانی که ربات گوگل یک بک لینک نوفالو را مشاهده میکند ارزش و اعتباری به صفحه هدف منتقل نمیکند. گوگل در سال ۱۹۹۰ مفهوم پیج رنک را معرفی کرد و در آن زمان تعداد بک لینک های یک وبسایت تاثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی آن در نتایج گوگل داشت. متخصصین سئو و مدیران وب سایت ها از این نکته استفاده کردند و با تکنیک هایی مانندن تبادل لینک یا خرید بک لینک تلاش کردند تا جایگاه خود در نتایج جستجو را بهبود دهند.

با زیاد شدن معاملات بک لینک گوگل الگوریتم های خود را آپدیت کرد و الگوریتم پنگوئن را برای شناسایی و جریمه سایت هایی که از این روش های لینک سازی استفاده میکردند معرفی کرد. همچنین در ادامه پیج رنک را به کلی حذف کرده و تلاش کرد تا وابستگی رتبه بندی نتایج به لینک سازی را تا حد امکان کاهش دهد.

متن لینک شده یا Anchor Text

متن لینک شده به این معنی است که لینک بر روی چه عبارتی قرار داده شده است. بعنوان مثال در گذشته رایج بود که میگفتند “برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید” و لینک را بر روی کلمه اینجا قرار میدادند. در عمل عبارت “اینجا” متن لینک شده یا همان Anchor Text محسوب میشود.

زمانیکه گوگل یک بک لینک به سایت شما را مشاهده میکند به توجه زیادی داشته و عملا ارزش و اعتبار منتقل شده به سایت شما در این عبارت خواهد بود. اگر سایت شما با عبارت “کتاب” لینک شده باشد جایگاه شما زمانی که یک کاربر در گوگل عبارت کتاب را جستجو میکند بهتر خواهد شد ولی اگر این لینک با عبارت “موبایل” ایجاد شده باشد جایگاه شما در عبارت “موبایل” بهبود خواهد یافت.

همین توجه گوگل به Anchor Text موجب شد تا مدیران وب سایت ها تمام بک لینک های خود را با عبارات هدف ایجاد کنند. با بروزرسانی الگوریتم های گوگل، استفاده غیرطبیعی از یک عبارت به عنوان Anchor Text نیز به راهی برای شناسایی سایت های اسپم و جریمه آنها تبدیل شد. پیشنهاد میشود که متن های لینک شده به سایت شما ترکیبی طبیعی از حالت های رایج در فضای اینترنت داشته باشند. مهمترین ترکیبات رایج به شرح زیر است:

  1. کلمه یا عبارت هدف برای سئو مانند “طراحی سایت”
  2. نام برند شما مانند “وبسیما”
  3. ترکیبی از نام برند و کلمه هدف مانند “طراحی سایت وبسیما”
  4. عبارات عمومی مانند “صفحه” یا “منبع”
  5. عبارات طولانی و راهنمایی کننده کاربر مانند “برای مطالعه مقاله اینجا کلیک کنید”

اگر توازن لازم میان این نوع لینک سازی ها برای سایت شما وجود نداشته باشد گوگل میتواند رفتار غیرطبیعی شما برای کسب بک لینک را شناسایی کند. به همین دلیل استراتژی های لینک سازی عموما هدفمند و منظم هستند زیرا ممکن است بیشتر برای شما تاثیر منفی داشته باشد تا مثبت.

چرا بک لینک مهم است؟

اگر شما هم جزو خوش‌شانس‌هایی بودید که در سال‌های اول ظهور اینترنت به آن دسترسی داشتید حتما یادتان هست که آدرس وبسایت یا وبلاگ‌ها را در لیست‌هایی ذخیره و حتی روی کاغذ می‌نوشتند. اگر مردم آدرس وبسایتی را نمی‌دانستند هیچ‌کس روحش هم خبردار نمی‌شد و وبسایت هم هیچ بازدیدی نمی‌گرفت.

خیلی سریع یک راه حل خوب پیدا شد؛ وبسایت‌های مشابه به هم لینک دادند تا پیدا شوند. اگر در آن روزها دسترسی به اینترنت داشتید حتماً یادتان هست که ستون کناری وبلاگ‌ها یک لینک‌باکس داشت که پر از لینک به بقیه وبلاگ‌های مشابه بود. اینطوری کافی بود یکی را بشناسید تا بقیه را پیدا کنید. هرچه وبسایت یا وبلاگی مهم‌تر و بهتر بود وبسایت‌های بیشتری به آن لینک می‌دادند.

راه حل دوم ایجاد دایرکتوری بود. وبسایت‌های دایرکتوری لیستی از تمام وبسایت‌ها به صورت دسته‌بندی شده داشتند. دهه ۹۰ میلادی چندین وبسایت دایرکتوری و با فاصله کمی چندین موتور جستجو در اینترنت راه افتاد. داستان را خلاصه کنیم از بین موتورهای جستجو گوگل بر تخت پادشاهی نشست و رقابت بزرگی بین وبسایت‌‌ها برای رسیدن به نتایج بالاتر در نتایج جستجو شروع شد.

گوگل در ابتدا معیارهای ساده‌ای برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها داشت اما وقتی رقابت جدی شد رفت دنبال شاخص‌هایی بهتر مثل چی؟ لینک‌ها. هر چه وبسایت و صفحه‌ای لینک بیشتری می‌گرفت پس یعنی مهم‌تر بود؛ گوگل هم رتبه آن را می‌برد بالاتر. همان کاری که من برای پیدا کردن رستوران‌های خوب انجام می‌دهم. من به نگاه می‌کنم دوستانم و دیگران درباره رستوران‌ها چه می‌گویند و هر رستورانی که بیشتر تایید شد را انتخاب می‌کنم.

حالا الگوریتم‌های گوگل خیلی پیشرفته‌تر شده اما هنوز هم بک‌لینک‌ها بیشترین تاثیر را در رتبه‌بندی دارند. به جز تاثیر در سئو و بهبود رتبه در نتایج گوگل که بعد کامل توضیح می‌دهیم، بک‌لینک به تنهایی می‌تواند باعث افزایش بازدید وبسایت شود. هرچه بک‌لینک شما در صفحه‌ای پربازدیدتر باشد و کلیک بیشتری بگیرد بازدید ارجاعی (Referral) وبسایت شما هم طبیعتاً بیشتر خواهد شد.

بک لینک در سئو چطور و چقدر تاثیر دارد؟

تمام بررسی‌های که روی فاکتورهای تاثیرگذار در سئو انجام شده نشان می‌دهد هنوز هم بک‌لینک قوی بیشترین تاثیر را در بهبود رتبه وبسایت‌ها دارد. البته این تاثیر نسبی است و به این معنی نیست که وبسایت بدون بک‌لینک نمی‌تواند رتبه خوبی در نتایج گوگل کسب کند. در کل بک‌لینک‌ها به دلایل زیر اهمیت دارند:

  1. گوگل با بک‌لینک در اینترنت اکتشاف می‌کند. ربات‌های گوگل از طریق لینک‌ها بین وبسایت‌ها می‌خزند و آنها را ایندکس می‌کنند.
  2. شهرت، اعتبار، اقتدار و قابل اعتماد بودن وبسایت را نشان می‌دهد. گوگل از کیفیت و کمیت لینک‌ها این فاکتورها را اندازه می‌گیرد.
  3. ارتباط وبسایت‌ها از بک‌لینک مشخص می‌شود. وبسایت‌هایی که از نظر محتوا یا کارکرد به هم ربط دارند پس به هم لینک می‌دهند. گوگل از این طریق متوجه ارتباط‌ها می‌شود.
  4. انکرتکست‌ها اطلاعاتی درباره مقصد به گوگل می‌دهند (درباره انکرتکست پایین‌تر توضیح دادیم).

بک لینک قوی و ضعیف چه تفاوتی دارد؟

بک لینک با کیفیت، بک لینک موثر، خفن و تضمینی نام‌هایی است که در کل به بک‌لینک‌های خوب می‌گویند. منظور از بک لینک خوب یعنی بیشترین تاثیر را در سئو و بهبود رتبه داشته باشد و اگر هم توانست کاربرانی را از این طریق به وبسایت بیاورد که چه بهتر! حالا می‌خواهیم فاکتورهای تعیین کننده در کیفیت بک‌لینک را یکی یکی برای شما توضیح دهیم. یک نکته مهم را در نظر داشته باشید؛ تمام فاکتورها تاثیرگذاری یکسان ندارند و نسبی هستند. گوگل در رتبه‌بندی نتایج بیش از ۲۰۰ فاکتور را در نظر می‌گیرد. این فاکتورها می‌توانند یکدیگر را تقویت کنند یا برعکس با خنثی کردن هم از تاثیرشان کم شود.

۱. وبسایت لینک دهنده

این که چه سایتی به شما لینک می‌دهد مهم‌ترین شاخص در کیفیت بک‌لینک است. برای مثال، اگر یک وبسایت مهم دولتی با بازدید میلیونی بک‌لینک دهد تاثیر آن خیلی بیشتر از یک وبلاگ ناشناخته، بی‌محتوا و بدون بازدید‌کننده است. این که چه وبسایتی بک‌لینک‌های قوی‌تری دارد بستگی به عوامل مختلفی از پسوند دامنه تا عواملی مثل شهرت و اعتبار دارد. نتایج بررسی داده‌های مربوط به تاثیر بک‌لینک‌ها نشان می‌دهد به طور کلی وبسایت‌های دولتی، دانشگاهی، مراکز و سازمان‌های مشهور، برندها و شرکت‌های بزرگ بک‌لینک‌های قوی‌تری دارند.

۲. رتبۀ صفحه در کلیدواژه

با این که وبسایت به تنهایی در کیفیت بک‌لینک تاثیرگذار است، اما خیلی وقت‌ها دیده می‌شود بک‌لینک صفحه‌ای از یک وبسایت نه چندان مشهور و مهم خیلی قوی‌تر تاثیر گذاشته است. دلیل این تاثیرگذاری بیشتر رتبۀ صفحه در کلیدواژه یا همان رنک صفحه است. این صفحه با محتوای با کیفیت توانسته نیاز کاربران را برطرف کند. اگر از چنین صفحه‌ای بک‌لینک بگیرید تاثیر بیشتری خواهد داشت.

3. روش ایجاد بک لینک

منظور از روش ایجاد بک لینک این است که کجا و چطور بک‌لینک بسازیم. ایجاد بک لینک یا بک‌لینک سازی انواع و نکات زیادی دارد. در سال‌های اخیر به روش‌های زیر بک‌لینک می‌سازند:

بکلینک در رپرتاژ

در روش رپرتاژ، مقاله‌ یا خبری را برای رپرتاژ دهنده می‌فرستید تا در وبسایتش منتشر کند. در میان این متن لینک‌هایی را مشخص می‌کنید. این روش بک‌لینک گرفتن بسیار متداول و بهترین روش است. با توجه به این که بک‌لینک با رپرتاژ تقریباً هیچ ضرری از نظر سئو ندارد و استفادۀ از این روش را گوگل غیرمستقیم تایید می‌کند، آموزش‌های زیادی درباره آموزش رپورتاژ در آکادمی نوین منتشر کردیم تا با این روش بک‌لینک‌های قوی و موثر بسازید. در ضمن بخشی از خدمات نوین در بهترین رسانه‌ها و وبسایت‌های معتبر است.

سوالات متداول

بک لینک دقیقا چیست؟

هر متن یا تصویری که با کلیک بر روی آن به صفحه دیگری منتقل میشویم لینک نامیده میشود. اگر سایت یا دامنه اینترنتی دیگری به یکی از صفحات شما لینک داده باشد اصطلاحا به آن بک لینک می گوییم.

تاثیر بک لینک بر سئو چطور محاسبه می شود؟

برای تعیین ارزش و تاثیر یک بک لینک بر سئو سایت شما فاکتورهای متعددی سنجید میشود که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. اعتبار دامنه لینک دهنده
  2. ارتباط موضوعی سایت شما و صفحه ارجاع دهنده
  3. انکر تکست انتخاب شده برای لینک
  4. محل قرارگیری لینک در صفحه
  5. تعداد لینک های خروجی صفحه ارجاع دهنده
  6. فالو یا نوفالو بودن لینک

بک لینک نوفالو نیز بر سئو تاثیرگذار است؟

طبق اعلام گوگل بک لینک نوفالو ارزش و اعتباری را به سایت ما منتقل نمیکند ولی ایجاد تعادل میان تعداد لینک های فالو و نوفالو یکی از معیارهای مهم الگوریتم پنگوئن برای تشخیص طبیعی بودن لینک سازی خارجی سایت است. در نتیجه حضور لینک های نوفالو میتواند احتمال جریمه شدن سایت را به شدت کاهش دهد.

رایج ترین روش های لینک سازی خارجی چیست؟

کیفیت محتوای شما مهمترین دلیل برای دریافت لینک از سایت های دیگر است. با این وجود روش هایی برای لینک سازی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. خرید بک لینک متنی
  2. خرید رپورتاژ آگهی
  3. فعالیت در شبکه های اجتماعی
  4. ساخت پروفایل در سایت های معتبر
  5. کامنت گذاری در سایت های مرتبط
دکمه بازگشت به بالا