علمی

ربات عجیبی که هزار برابر وزن خود را تحمل می‌کند/ عکس

تینا مزدکی: گیره‌های رباتیک نرم که با استفاده از مواد نرم و انعطاف‌پذیر مانند پارچه، کاغذ و سیلیکون، ساخته شده‌اند، مانند دست ربات عمل می‌کنند تا کارهایی مانند گرفتن و رها کردن ایمن اشیا را انجام دهند.

این ربات‌ها برخلاف گیره‌هایی که از مواد سفت و سخت معمولی ساخته شده‌اند، انعطاف‌پذیرتر و ایمن‌تر هستند و برای کاربردهایی ماندد ربات‌های خانگی که اشیاء شکننده مانند تخم‌مرغ را جابه‌جا می‌کنند، یا برای ربات‌های لجستیکی که نیاز به حمل انواع مختلف اشیاء دارند، در حال توسعه هستند. با این حال، ظرفیت بار کم آن‌ها، بلند کردن اجسام سنگین را دشوار می‌کند، و پایداری ضعیف آن در چنگ زدن باعث می‌شود که جسم حتی در اثر ضربه خفیف خارجی به راحتی از بین برود.

ربات عجیبی که هزار برابر وزن خود را تحمل می‌کند/ عکس

دکتر سونگ از مرکز تحقیقات رباتیک هوشمند در مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره KIST، به همراه پروفسور لی، از گروه مهندسی هوافضا در مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره KAIST، به طور مشترک یک گیره نرم ۱۳۰ گرمی با ساختاری بافته شده ساخته‌اند که می‌تواند اجسام با وزن بیش از ۱۰۰ کیلوگرم را نگه دارد.

برای افزایش ظرفیت بارگیری این ربات کوچک، تیم تحقیقاتی ساختار جدیدی را با الهام از منسوجات، بر خلاف روش مرسوم توسعه مواد جدید و تقویت سازه، اعمال کردند. تکنیک بافندگی که آنها بر روی آن تمرکز کردند شامل در هم تنیدگی نخ‌های جداگانه برای ایجاد پارچه‌ای قوی است که می‌تواند به طور قابل اعتماد اجسام سنگین را تحمل کند و برای قرن‌ها در لباس‌ها، کیف‌ها و منسوجات صنعتی استفاده می‌شود. این تیم از پلاستیک نازک PET استفاده کردند. گیره‌ها طوری طراحی شده‌اند که به نوارها اجازه می‌دهند تا در یک ساختار بافته‌شده در هم تنیده شوند.

ربات عجیبی که هزار برابر وزن خود را تحمل می‌کند/ عکس

همچنین، گیره ربات نرمی که توسط تیم تحقیقاتی ساخته شده است، از پلاستیک استفاده می‌کند، همچنین برای هر واحد ماده تنها چند هزار وون و تقریباً ۲ دلار، هزینه در نظر گرفته شده‌است و می‌تواند به عنوان یک گیره جهانی که توانایی گرفتن اجسام با اشکال و وزن‌های مختلف را دارد، مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، از آنجایی که گیره ربات نرم را می‌توان به سادگی با بستن یک نوار پلاستیکی ساخت، فرآیند ساخت آن را می‌توان در کمتر از ۱۰ دقیقه تکمیل کرد،از طرفی جایگزینی و نگهداری از آن نیز آسان است، بنابراین کارایی این ربات عالی است.

ربات عجیبی که هزار برابر وزن خود را تحمل می‌کند/ عکس

علاوه بر PET که ماده اصلی مورد استفاده تیم تحقیقاتی است، گیره را می‌توان از مواد مختلفی مانند لاستیک و ترکیباتی که خاصیت ارتجاعی دارند نیز ساخت، و این خاصیت به ساختن گیره‌های مناسب برای سایت‌های صنعتی و لجستیکی که نیاز به عملکرد محکم گرفتن دارند یا محیط‌های مختلفی که نیاز به مقاومت در برابر شرایط شدید دارند، کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دکتر سونگ می‌گوید:« این ربات که توسط KIST و KAIST ساخته شده است، نقاط قوت یک ربات نرم را دارد اما می‌تواند اجسام سنگین را در سطح یک گیره سفت و سخت بگیرد. می‌توان آن را در اندازه‌های مختلف، از سکه گرفته تا ماشین، ساخت. همچنین می‌تواند اشیاء با اشکال و وزن‌های مختلف، از کارت‌های نازک گرفته تا گل‌ها که برای جابه‌جایی نیاز به گیره های نرم دارند را در دست بگیرد، بنابراین انتظار می‌رود در زمینه‌هایی مانند صنعت، تدارکات و کارهای خانه استفاده شود.»

منبع: techxplore

۵۸۳۲۳

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا