اقتصادی

بی نیازی از تبادلات کاغذی با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

امروزه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با ارائه صدها خدمت، مردم را بی‌نیاز از تبادلات کاغذی کرده است؛ به گونه ای که در سالی که گذشت بیش از ۴۰۰۰ خدمت از طریق این پنجره ارائه و تعداد کاربران آن از ۴۰ میلیون نفر عبور کرد. 

به گزارش اخبار ایران من، تحقق دولت هوشمند و ایجاد یک پنجره واحد برای ارائه خدمات الکترونیکی از جمله وعده هایی بود که عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – پس از دریافت رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ ارائه کرد.

وی معتقد بود علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته در طول سال‌های گذشته، هنوز در این حوزه عقب هستیم و از لحاظ کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه ۸۰ و از لحاظ کیفیت در رتبه ۱۱۸ از بین ۱۹۳ کشور در دنیا قرار داریم که ما باید این شاخص را ارتقاء دهیم.

البته او درباره ایجاد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اینگونه توضیح داد که ظرف چهار سال آینده با تعامل با بخش‌های مختلف، در راستای الکترونیکی کردن خدمات پرکاربرد و ایجاد یک پنجره واحد برای ارائه‌ی خدمات الکترونیکی گام برداشته و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را ۳۰ پله در شاخص‌های جهانی ارتقاء خواهد داد.  

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، همه دستگاه‌های اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند مکلف شدند که سه فعالیت انجام دهند، اول اینکه پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانه‌های متعدد آنها خودداری کنند، دوم حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خود را به صورت هوشمند از طریق پنجره واحد خود ارائه دهند و سوم پنجره خدمات خود را به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» متصل کنند؛ البته دستگاه ها دو تکلیف اول را باید تا پایان شهریور سال ۱۴۰۱ به سرانجام می‌رساندند.

دولت الکترونیکی به معنای مکانیزاسیون اقدامات داخلی سازمان‌ها، اتوماسیون اداری، ایجاد وب‌سایت اطلاع‌رسانی، احداث مرکز داده یا خرید تجهیزات گران‌قیمت سخت‌افزاری بدون توجیه اقتصادی نیست، بلکه تعامل‌پذیری دستگاه‌ها شامل اتصال و تبادل را معنا می‌دهد؛ بنابراین دولت سیزدهم در راستای ارائه خدمات دولت به صورت هوشمند گام‌های بلندی برداشته و آن را به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاه‌ها تبدیل کرده است.  

در سالی که گذشت این هدف مهم یعنی هوشمند شدن دولت و خدمات ارائه شده از سوی سازمان ها بیش از پیش پیگیری و مورد توجه قرار گرفت؛ به گونه ای که تکلیفی که به صورت جدی دنیال شد ارائه ۱۰۰ درصدی خدمات دستگاه ها به صورت تمام الکترونیک از طریق این پنجره بود و براساس آن باید همه دستگاه ها تا پایان آبان ماه انجام و تا پایان آذرماه هم همه استعلامات خود را با دستگاه های دیگر به صورت تمام الکترونیکی انجام می دادند.  

در این راستا با نزدیک شدن به پایان سال طبق اعلام رسمی مسئولان بیش از ۴۰۰۰ خدمت از طریق این پنجره ارائه و تعداد کاربران آن از ۴۰ میلیون نفر عبور کرد در واقع میزان اتصال دستگاه های اجرایی به درگاه گفته شده به ۹۸ درصد رسید.  

از جمله پرکاربردترین سامانه‌های ملی و استانی متصل به پنجره ملی دولت هوشمند می‌توان به وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت راه و شهرسازی، سازمان تامین اجتماعی و پنجره واحد دانشگاهی وزارت علوم اشاره کرد که بیشترین استقبال را از سوی مردم در ماه های اخیر داشته‌اند و  میزان کل فراخوانی سرویس‌های مستقیم و استفاده از سامانه‌های ملی و استانی از ابتدای فعالیت تا پایان بهمن ماه، به بیش از سه میلیارد فراخوانی رسیده است.

به گفته مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، با ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات از جمله خدمات حوزه سلامت، امور مالیاتی، آموزش‌وپرورش، خدمات بیمه‌ای، امور بانکی و دانشگاهی، به یکی از ابزارهای اصلی در تحقق دولت الکترونیک تبدیل شده است و علیرغم تلاش‌های انجام شده، توسعه و بهبود این پنجره جهت ارائه با کیفیت خدمات، همچنان در دستور کار قرار دارد تا از طریق به کارگیری فناوری‌های نوین، پاسخگویی به نیازهای شهروندان به شیوه‌ای هوشمندانه‌تر انجام شود.   

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا