اقتصادی

مبلغ وام مرمت بناهای تاریخی اعلام شد

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تصویب و ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار برای تخصیص تسهیلات بانکی به منظور حفظ، مرمت و مقاوم‌سازی بناهای تاریخی خبر داد.

به گزارش اخبار ایران من، فاطمه داوری درباره جزئیات این تسهیلات بانکی گفت: با پیگیری‌های انجام شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری وزارت راه و شهرسازی، برای نخستین‌بار در کشور، با مصوبه شورای پول و اعتبار، تسهیلات بانکی برای حفظ، مرمت و مقاوم‌سازی بناهای تاریخی تصویب و ابلاغ شد.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی اضافه کرد: برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ماندگار برای حمایت از مردم به عنوان مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی، تسهیلات تا سقف ۳۶۰ میلیون تومان برای تهران، ۳۲۰ میلیون تومان برای شهرهای بزرگ و ۲۰۰ میلیون تومان برای روستاها در نظر گرفته شده و این دستورالعمل به همه بانک‌های کشور ابلاغ شده است.

داوری افزود: علاوه‌بر این تسهیلات، پیش‌بینی شده است وام ودیعه مسکن برای دوره مرمت و مقام‌سازی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به این واحدها تعلق گیرد. همچنین به‌زودی با همکاری سایر دستگاه‌ها، دستورالعمل اجرایی تخصیص این وام‌ها که بازپرداخت ۵ ساله دارند، برای بهره‌مندی حداکثری مردم در بافت‌های تاریخی تعیین می‌شود.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی به دنبال توسعه و ترویج  مرمت و احیاء در بافت‌های تاریخی کشور به جای تخریب و نوسازی است. نوسازی، مقصد مطلوب ما نیست، بلکه آنچه را در بافت‌های تاریخی داریم، به صورت حداکثری حمایت و محافظت می‌کنیم و مرمت و مقاوم‌سازی هم توسط خود مردم انجام می‌گیرد.

داوری گفت: پهنه بافت‌های فرسوده شناسایی‌شده شهری، حدود ۷۲ هزار هکتار است. در این محدوده، ۱۹۱ بافت تاریخی شهری داریم که پهنه‌ای حدود ۳۴ هزار هکتاری را شامل می‌شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا