اتفاقات

۹۸ درصد از پهنه استان اصفهان درگیر خشکسالی است

آفتاب‌‌نیوز :

منصور شیشه فروش عصر یکشنبه در همایش علمی و بین المللی ایمنی بهداشت و محیط‌زیست که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعات در ارتباط با ایمنی این است که نباید نسبت به مسائل بی تفاوت و ناامید بود و مباحث ایمنی را باید دنبال کرد.

وی با بیان اینکه موظف هستیم نواقص را به هنگام و سریع رفع کنیم که منجر به بحران نشود، خاطرنشان کرد: وقوع پدیده‌های طبیعی اجتناب ناپذیر و توقف ناپذیر است؛ کسی نمی‌تواند جلوی وقوع زلزله را بگیرد و یا سیلاب باید اتفاق افتد تا سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه شود، اما آنجا که بشر با طرح‌های توسعه ناپایدار اثرات وقوع و تشدید آن را ایجاد می‌کند، با برنامه‌ریزی و استراتژی می‌توان اثرات این پدیده‌ها را کاهش داد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه منشأ حوادث طبیعی طبیعت و اقلیم است، افزود: در خصوص حوادث انسان ساخت مباحث ایمنی بهداشت و محیط زیست مورد توجه است تا از این طریق از مخاطرات حوادث انسان ساخت جلوگیری شود.

شیشه فروش با بیان اینکه مدیران HSE ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست با برنامه ریزی می‌توانند از وقوع حوادث بر اثر بی احتیاطی‌ها جلوگیری کنند، ادامه داد: این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه یقین پیدا کنیم در پیشگیری از حوادث غیرمترقبه با آموزش و برنامه ریزی مؤثر خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه بحران‌های جوی به علت انتشار گاز گلخانه‌ای افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: طبق گزارش سازمان ملل متحد سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال بوده و حتی ۲۰۲۴ نیز ادامه پیدا خواهد کرد. بر اساس این گزارش دما در طول روز‌های سال بیش از یک درجه نسبت به سال‌های گذشته بوده است که به ذوب برف‌ها، تشدید پدیده النینو، مخاطرات زیست محیطی و آب و هوایی، آتش سوزی‌ها، سیلاب‌های ناگهانی و توفان‌های حاره‌ای منجر می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان در سال آبی کنونی ۶۰ درصد کاهش بارش نسبت به دوره بلند مدت داشته است، گفت: بر پایه مطالعات انجام شده در یک دوره ۱۰ ساله منتهی به دی ماه امسال بیش از ۹۸ درصد پهنه این استان درگیر خشکسالی است.

شیشه فروش با بیان اینکه کشور طی چهار سال کاشت یک میلیارد نهال را در دستور کار قرارداده است، افزود: استان اصفهان نیز در فاز نخست طی این مدت کاشت ۲۰ میلیون نهال را برنامه‌ریزی و برای آن اقدام کرده است و در فاز دوم نیز کاشت ۱۰۰ میلیون نهال و درخت در مناطق خشک و نیمه خشک با گونه‌های گیاهی مناسب را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه جلوی مخاطرات انسان ساخت را می‌توان گرفت، اظهار داشت: وقتی می‌توان جلوی آن را گرفت هیچ چیز مانع اقدامات ما نخواهد شد و این یکی از مؤلفه‌های مدیریت بحران است که افراد باید تاب آور، شجاع و دارای هنر و فن مدیریت باشند و برای کنترل حوادث از نظر جسمی و روحی بانشاط و امید آفرین بوده و ظرفیت و هنر تیمی و گروهی کار کردن را داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: در قانون مدیریت بحران همه بخش‌های خصوصی و دولتی موظف هستند سیستم‌های خود را در برابر حوادث ایمن کنند و در خصوص چگونگی جبران خسارت آن استراتژی داشته باشند و دوم اینکه تمام بخش‌ها مکلف هستند نیرو‌های خود را درخصوص مخاطرات انسان ساخت و طبیعی آموزش عملیاتی و تخصصی دهند.

شیشه فروش با بیان اینکه در حوزه مدیریت بحران شناخت حادثه مهم است تا بتوان برای آن استراتژی و راهکار ارائه داد، اضافه کرد: طبق قانون مدیریت بحران هر طرح توسعه که بخواهد شکل بگیرد ضمن پیوست زیست محیطی باید پیوست کاهش خطر نیز داشته باشد و در این قانون گفته شده که در منطقه‌ای که توان سرزمینی ندارد نباید بارگذاری شود و در هر صنعتی که وجود دارد مسؤول ایمنی بهداشت و محیط‌زیست آن باید با طرح‌های کنترلی از آب، خاک و هوا حفاظت کند.

کارگروه خبری مقالات حوادث

نویسنده حوادث با توانایی انتقال احساسات و امواج رویدادها به خوانندگان هستم. از طریق زبان زنده و روان، مخاطبان را در قلب رویدادها قرار می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا