فرهنگی

هنرمندانی که سال ۱۴۰۲ درگذشتند؛ از پسیانی، مهرجویی، گلپا و پروانه معصومی

آفتاب‌‌نیوز :

کمتر از یک روز مانده تا سال ۱۴۰۲ به پایان برسد، در این مدت بزرگان هنری‌مان را با مرگ‌هایی غریب از دست دادیم و هم تعدادی از جوانانی را که می‌توانستند سال‌های زیادی پیش‌روی خود داشته باشند؛ گروهی براین باورند که جایگزینی این اسطوره‌ها تقریباً غیرممکن است و سال‌ها نیاز داریم تا دوباره هنرمندانی در سطح گذشتگان را عرصه هنر کشورمان تجربه کنیم.

خبر شوکه‌کننده خودکشی پوراحمد و مرگ ناگهانی بازیگر جوان

اولین هنرمندی که سال ۱۴۰۲ از دنیا رفت نورمحمد ذوالفقاری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بود که او را با فیلم‌های زیادی همچون «غلامرضا تختی»، «انگشتر»، «یک دزدی عاشقانه»، «حبیب آقا» و سریال «ابله» به یاد می‌آوریم؛ او به دلیل ایست قلبی و ناراحتی ریه از دنیا رفت. اما ۱۶ فروردین‌ماه خبری جامعه هنری را در بهت و حیرت قرار داد؛ خالق «قصه‌های مجید» در دهکده ساحلی انزلی با صحنه روزگار خداحافظی کرد که یافته‌های پلیس نشان می‌داد او خودکشی کرده است. این نکته خیلی شوکه‌کننده بود. چندی بعد در ۱۲ اردیبهشت‌ماه خبر دیگری جامعه هنری را عزادار کرد؛ این بار خبر درگذشت به یک بازیگر جوان برمی‌گشت. حسام محمودی که به تازگی فیلم «غریب» و «عطرآلود» او در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود و «گرگ و میش» را به عنوان یک سریال خاطرانگیز در کارنامه خودش داشت بر اثر ایست قلبی در منزلش درگذشت.

خداحافظی با چند پیشکسوت

ابراهیم بصیرت با سابقه بازی در کار‌های خاطرانگیزی همچون «آئینه عبرت»، «این خانه دور است»، «کارگاه علوی» در ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت. فخری خوروش که سال‌ها از او خبری نبود و درگیر بیماری‌های ناشی از کهولت سن شده بود در سن ۹۳ سالگی درگذشت. «سریال امیرکبیر»، «امام علی» و «پهلوانان نمی‌میرند» از آثار درخشان او محسوب می‌شود. همچنین چندی بعد اعلام شد که اسماعیل سلطانیان هم در سن ۶۹ سالگی به زندگی خود خاتمه داد. بازیگری که مدت‌ها بود در رنج بیماری به سر می‌برد و او را با «پایتخت ۲»، «یوسف پیامبر»، «مرد هزارچهره»، «ستایش» و «قورباغه» به یاد می‌آوریم.

۹ تیر بود که اعلام شد فریماه فرجامی، بازیگر سینما و تلویزیون پس از طی یک بیماری منجر به کما در سن ۷۱ سالگی درگذشته است. این بازیگر حدود دو ماه قبل از وفاتش دچار سکته مغزی شده بود و درمان را تحت‌نظر پزشک معالجش در منزل ادامه می‌داد، اما مجدد بر اثر سکته راهی بیمارستان شد و چند روز در کما به سر برد، تا دارفانی را وداع گفت. در اواخر همین ماه یعنی ۲۴ تیرماه خبر درگذشت دیگری جامعه هنری را عزادار کرد این بار یک تهیه‌کننده خوش‌نام و البته بازیگر شوخ‌طبعی به نام خسرو امیرصادقی از دنیا رفت. بازی در فیلم‌های «مسافران مهتاب»، «رانده شده»، «میرزا کوچک خان»، «سهراب»، «پایتخت» و … را در کارنامه خود دارد.

درگذشت صدای ماندگار دوبله/ مجری قدیمی و طناز تلویزیون

۱۲ مردادماه اعلام شد که حمید منوچهری بعد از تحمل چندی بیماری، در سن ۸۲ سالگی درگذشت. صدایِ ماندگار دوبله و رادیو و بازیگر سینما و تلویزیون که به دلیل مشکل شکستگی لگن راهی بیمارستان می‌شود و پس از آن به مشکلات ریوی دچار می‌شود و سپس بعد از مدتی بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه دارفانی را وداع می‌گوید. اما ۱۷ شهریورماه مهدی ظهوری از مجریان پیشکسوت تلویزیون به دلیل مشکل کبدی درگذشت. او که سابقه اجرای برنامه‌های «جنگ شب»، «تهران تهران» و انجام مصاحبه‌های مردمی و گفتگو با هنرمندان را در کارنامه خودش دارد. اما شاید بیش از این‌ها خبر درگذشت آرش میراحمدی بسیاری از طنازان و طنزپردازان تحت تأثیر خودش قرار داد. بازیگر برنامه‌های طنز تلویزیون که در پست اینستاگرامی‌اش اعلام کرده بود مدتی است با سرطان دست و پنجه نرم می‌کند ۲۸ شهریور دارفانی را وداع گفت.

پرواز چند ستاره؛ از آتیلا پسیانی و فردوس کاویانی تا داریوش مهرجویی

امرالله صابری هنرمند و بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون ۵ مهرماه در حالی درگذشت که آخرین حضور او به ایفای نقش در «لامینور» داریوش مهرجویی برمی‌گردد. او البته در «هامون» و «دایره مینا» و چند فیلم دیگر هم سابقه حضور درخشانی دارد. اما به فاصله چند روز یعنی در نهم مهرماه خبر درگذشت فردوس کاویانی جامعه هنری را یک بار دیگر عزادار کرد. کاویانی که مدتی دچار کسالت و بیماری شده بود. کاویانی سابقه حضور در فیلم‌های مشهور از جمله «شهر قصه»، «اجاره‌نشین‌ها»، «بانو»، «میکس»، «سگ‌کشی» و «همسران» و «آژانس دوستی» و … را در کارنامه خود دارد.

آنلاین، ماه عجیبی برای پرواز بزرگان عرصه هنر بود. چرا که به فاصله چند روز خبر درگذشت آتیلا پسیانی کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که گرفتار بیماری سرطان شده بود، در بیمارستانی در فرانسه به رسانه‌ها آمد. اما ۲۳ مهرماه خبر عجیبی در شب هنگام همه را دوباره به بهت و حیرت واداشت. چرا که خبر رسید داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، همسرش در خانه ویلایی خود در کرج به قتل رسیده‌اند. همزمان پست اینستاگرامی وحیده محمدی‌فر مبنی بر تهدید یک مهاجم به قتل آن‌ها چند روز قبل از وقوع قتل در رسانه‌ها خبرساز شد و شایعه سربُری آن‌ها دست به دست شد، که بعدا مشخص شد هر دوی آن‌ها با ضربات چاقو به قتل رسیده‌اند.

درگذشت یک هنرمند قدیمی حوزه کودک/ اکبر گلپایگانی و بیتا فرهی

اکبر قدمی، بازیگر سینما و تلویزیون که در بسیاری از سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی حضور داشته و البته او را با «مسافران» و «تحفه‌ها» و چندی از نوستالژی‌های دیگر به یاد می‌آوریم ۲۷ مهرماه پس از تحمل یک دوره بیماری در خارج از کشور درگذشت. حسن همتی از بازیگران جوان و فعال عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون چهارم آبان‌ماه بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت. اکبر گلپایگانی ملقب به گلپا از خوانندگان شاخص موسیقی ایرانی بعد از مدت‌ها بیماری روز ۱۳ آبان در سن ۹۰ سالگی درگذشت. ۱۴ آبان‌ماه خبر درگذشت یک جوان بازیگر دیگر شوکه کننده بود؛ الهام شکیب، بازیگر تئاتر و سینما که بازی در آثاری همچون «خاتون» و «بازجویی در کافه تهران» را در کارنامه خود داشت، ۱۴ آبان بر اثر بیماری در سن ۴۵ سالگی درگذشت.

در همین روز (۱۴ آبان‌ماه) یک بازیگر نوستالژی هم از دنیا رفت. حمیدرضا مرادی که در دوره کودکی و نوجوانی در فیلم‌های کودک و نوجوان دهه ۷۰ بازی می‌کرد دچار ایست قلبی شد و چشم از جهان فروبست. مرادی در آثاری همچون «پاتال و آرزو‌های کوچک»، «سفر جادویی» و «مدرسه پیرمردها» به ایفای نقش پرداخته است. دوم آذرماه اکبر احمدی بازیگر سریال‌های ولایت عشق و مختارنامه و سلمان فارسی بر اثر ایست قلبی درگذشت. اما به فاصله دو روز بعد این بار یکی از بانوان بزرگ سینمای ایران دارفانی را وداع گفت. بیتا فرهی که مدت‌ها از او خبری نبود به دلیل بیماری ریوی در بیمارستان بستری شد و چهارم آذرماه با خاطرات «هامون» و «طلسم‌شدگان» و «اعتراض» و «کیمیا» برای همیشه با صحنه روزگار خداحافظی کرد.

درگذشت پروانه معصومی و طوفان و خداحافظی ناصر طهماسب در سکوت!

پروانه معصومی بازیگر سینما و تلویزیون با خاطرات ناخدا خورشید، امام علی (ع)، کوچک جنگلی و یوسف پیامبر ۶ آذر در سن ۷۹ سالگی از میان ما رفت. اما بعد از درگذشت این بانوی سینماگر بسیاری در رسانه‌های معاند دست به کار شدند و به او و باور‌ها و اعتقاداتش حمله کردند. چندی بعد یعنی در ۲۶ آذرماه رضا صفایی‌پور بازیگر سینما و تلویزیون معروف به «طوفان» پس از چند سال مبارزه با بیماری پارکینسون در سن ۷۴ سالگی در منزل خود درگذشت. دو روز بعد خبر درگذشت توران مهرزاد بانوی صدای ایران و هنرمند پیشکسوت رادیو، تئاتر، سینما و تلویزیون بر اثر کهولت سن دوباره جامعه هنری را داغدار کرد. او از آخرین بازماندگان نسل اول رادیو در ایران بود و در آثار مختلفی همچون «پری»، «هامون»، «خط قرمز»، «عینک دودی»، «برج مینو»، «قرمز»، «دلشدگان» و «لیلا» بازی کرده بود. از مهمترین سریال‌های تلویزیونی‌اش می‌توان به سریال «امام علی (ع)» و «این خانه دور است»، اشاره کرد.

دوم دی خبری شبانه مدیر دوبلاژ تلویزیون در خبری اعلام کرد که ناصر طهماسب از گویندگان به نام سینما و تلویزیون چشم از جهان فروبست. اما نکته اینجاست که مراسم تشییع و تدفین او در سکوت خبری انجام شد و تنها به یک مراسم بزرگداشت بسنده شد. البته با حضور در آن مراسم مشخص شد که رادیو و تلویزیون تمام تلاش خودشان را کردند تا یک مراسم باشکوه‌تر و بزرگتر انجام شود و خانواده بر حسبِ عادات خود طهماسب به این نتیجه رسیدند. یک نکته دیگر درباره ناصر طهماسب حمله و هجمه علیه او پس از درگذشت بود. کاری که چندی قبل با پروانه معصومی هم انجام شد که دوبلور‌های پیشکسوت این اتفاق را محکوم کردند.

درگذشت خواننده ترانه «یار دبستانی من» / دولتمند خالف و پردیس افکاری

۲۳ دی اسفندیار ابراهیمی، بازیگر و گوینده بر اثر بیماری در سن ۶۷ سالگی از دنیا رفت. ابراهیمی بیش از ۲۰ سال در سینما، جلوی دوربین و پشت صحنه فعالیت می‌کرد و گوینده رادیو بود. ۱۱ بهمن‌ماه خبر رسید که جمشید جم خواننده ترانه «یار دبستانی من» بر اثر ایست قلبی در منزل خود دارفانی را وداع گفت. آخرین روز بهمن‌ماه دولتمند خالف یکی از خوانندگان پیشگام موسیقی تاجیکستان که ایرانیان او را با قطعه «شاه پناهم بده» می‌شناسند در سن ۷۴ سالگی درگذشت. اسفندماه هم برای هنری‌ها ناراحت‌کننده آغاز شد چرا که دو هنرمند قدیمی یکی در عرصه بازیگری و یک دوبله را از دست دادند. پردیس افکاری بر اثر بیماری سرطان کبد سوم اسفندماه دارفانی را وداع گفت و پرویز ربیعی دوبلور پیشکسوت در سن ۸۴ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

درگذشت بازیگر جوان/ یک گوینده طناز در سکوت خبری!

معین محمودزاده، بازیگر جوان که مخاطبان او را با سریال «نیوکمپ» به یاد می‌آورند ۸ اسفند در ۳۷ سالگی به دلیل سکته قلبی در خواب درگذشت؛ و چند روز بعد و همین حوالی، این بار خبری از رادیو رسید که مرتضی تبریزی گوینده طناز جمعه ایرانی و صبح جمعه با شما با سابقه بیش از ۴۰ سال فعالیت در رادیو بیستم اسفندماه بر اثر سکته مغزی درگذشت. البته تشییع و تدفین این هنرمند هم در سکوت خبری انجام شد و تنها به یک بزرگداشت جمع‌وجور بسنده شد.

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا