اقتصادی

سفر عراقی‌ها با خودرو شخصی به ایران مجاز شد

با اعلام وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، طرح تسهیل تردد گردشگران خارجی بویژه عراقی‌ها با خودرو شخصی به ایران آغاز شد و نخستین خودرو از عراق و از مرز شلمچه وارد ایران شد.

به گزارش اخبار ایران من، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم افتتاحیه پروژه‌های گردشگری که در پنجم مهرماه، روز جهانی گردشگری با حضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در یک هتل چهارستاره تازه‌تأسیس تهران برگزار شد، با اشاره به طرح تسهیل تردد گردشگران خارجی که براساس انتطارات ریاست‌جمهوری تهیه شده است، گفت: این طرح سه محور دارد که شامل لغو روادید با برخی کشورها که با برخی اجرا شده است، تسهیل تردد گردشگران خارجی با خودرو شخصی، و طرح تسهیل تردد گردشگران خارجی از طریق حمل و نقل هوایی است.

او در ادامه از افتتاح ۱۸۸ پروژه گردشگری در سراسر کشور همزمان با روز جهانی گردشگری خبر داد و افزود: در پایان دوسالگی دولت سیزدهم ۹۰۰ پروژه و در هفته دولت ۱۷۷ پروژه و در روز جهانی گردشگری ۱۸۸ پروژه افتتاح شد. مجموع سرمایه‌گذاری ۱۸۸ پروژه دوهزار میلیارد تومان است که برای ۲۷۹۴ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

معاون گردشگری اضافه کرد: این ۱۸۸ پروژه شامل ۲۸ هتل و هتل‌آپارتمان، ۶۹ اقامتگاه سنتی و بومگردی و ۵۷ سایر تاسیسات گردشگری است و ۳۹۶ هزار متر مربع به فضاهای گردشگری کشور اضافه می‌شود.

شالبافیان همچنین گفت: شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها مکلف شده‌اند در توزیع اعتبارات، پروژه‌های گردشگری را در اولویت قرار دهند. بر این اساس ۱۰ استانی که بیشترین اعتبارات را به پروژه‌های گردشگری تخصیص داده‌اند شامل اردبیل، ایلام، آذربایجان شرقی، هرمزگان، تهران، خوزستان، فارس، خراسان رضوی، لرستان و آذربایجان غربی هستند.

او اضافه کرد: مقرر شده است پنج درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها به پروژه‌های گردشگری اختصاص داده شود.

معاون گردشگری، مجموع سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری از ابتدای دولت را ۲۹۱ میلیون دلار در ۱۲ استان اعلام کرد.

در ادامه محمدحسین صوفی، مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی درباره اجرای طرح تردد گردشگران خارجی به ایران با خودرو شخصی گفت: درحال حاضر ورود موقت وسایل نقلیه شخصی از گذرگاه‌های مرزی و ۱۵ کشور همجوار با استفاده از اسناد بین‌المللی معتبر از جمله پلاک، گواهی‌نامه بین‌المللی و کارنه دوپاساژ امکان‌پذیر شده است. پیش‌تر این امکان برای پاکستان، ترکیه، امارات، عمان و کویت با استفاده از کارنه و بدون پرداخت عوارض گمرکی برقرار بود و اکنون گردشگران عراقی با خودرو شخصی و درصورت دریافت کارنه، ارزان و آسان می‌توانند به ایران سفر کنند.

به گفته مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و گردشگری، طرح تسهیل تردد با خودرو شخصی و با کارنه به ایران به‌زودی با کشورهای ارمنستان و گرجستان انجام می‌شود.

او یادآور شد: این طرح در راستای انتظارات رییس‌جمهور با هدف ایجاد ارتباط با کشورهای همسایه و رونق گردشگری ارزان و تسهیل تردد بین این کشورها اجرا شده است.

سفر عراقی‌ها با خودرو شخصی به ایران مجاز شد

در ادامه با اعلام رسمی عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نخستین خودرو از عراق و از مرز شلمچه به شکلی نمادین وارد ایران شد.

او در ادامه با بیان اینکه تردد آسان، ساده و ارزان از کشور مهم همسایه (عراق) رسماً آغاز شد، گفت: با اقداماتی که کانون اتومبیلرانی و جهانگردی انجام داده است، ایرانی‌ها هم با خودرو شخصی و با دریافت اسناد و مدارک بین‌المللی می‌توانند به این کشورها سفر کنند و تردد با «کارنه» دوطرفه خواهد بود.

در ادامه این مراسم، با اعلام ضرغامی پروژه‌های گردشگری در استان‌های تهران، کیش، البرز، خراسان رضوی، ایلام، هرمزگان، فارس و اردبیل به شکل مجازی افتتاح شد.

او همچنین پیش از آغاز افتتاح پروژه‌های گردشگری، هتل چهارستاره‌ای را که محل برپایی این مراسم بود، افتتاح کرد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا