اقتصادی

اتصال ۵ میلیون خانوار به شبکه فیبر نوری در کشور/ سرعت اینترنت به یک گیگابیت می‌رسد

اخبار ایران من/خراسان شمالی معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از اتصال بیش از پنج میلیون خانوار به شبکه فیبر نوری در کشور خبر داد.

مهدی روحانی نژاد ۱۳ دی ماه در آیین اجرای طرح توسعه فیبر نوری خراسان شمالی، اظهار کرد: دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار در تلاش بود تا شرایط را برای اتصال مردم به فیبر نوری فراهم کند.

وی افزود: در این راستا اقدامات اولیه انجام شد و اصل کار اجرایی نیز امسال به مرحله اجرا رسید تا بتوانیم کاری که در دنیا و کشورهایی به وسعت ایران ۱۰ سال طول می‌کشد را ظرف سه سال انجام دهیم.

وی تاکید کرد: در این راستا قصد داریم ۲۰ میلیون خانوار را به شبکه فیبر نوری متصل کنیم که کاری پر حجم و اساسی محسوب شده و نیازهای ارتباطی کشور را تا سال‌های متمادی برطرف می‌کند.

وی ادامه داد: پروژه ایجاد ۲۰ میلیون پورت در کشور در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت داشته و تاکنون در ۲۰۰ شهر اجرایی شده است.

روحانی نژاد با بیان اینکه استان گلستان در سفر ریاست جمهوری به عنوان نخستین استان کشور به طور کامل تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار گرفت، گفت: از امروز اجرای شبکه فیبر نوری در کل شهرهای خراسان شمالی به شرکت مخابرات ایران و شهر بجنورد به عنوان مرکز استان به شرکت شاتل ابلاغ شده است.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی بیان کرد: این ابلاغ بیانگر این است که اپراتورهای متولی نباید به صورت نقطه‌ای در شهرها اقدام به انجام کار کنند بلکه باید خدمات به صورت متوازن در تمام شهر ارائه شود.

به گفته وی، با اجرای شبکه فیبر نوری حداقل سرعت مشترکان اینترنت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و حداکثر آن نیز بر اساس درخواست متقاضی به یک گیگا بیت بر ثانیه خواهد رسید.

وی بیان کرد: اپراتورها موظف هستند پروژه‌های شهرهای ابلاغ شده به آن‌ها را ظرف مدت شش ماه تحت پوشش قرار دهند و ۳۰ درصد از ظرفیت‌های ایجاد شده را نیز در اختیار سایر اپراتورها بگذارند.

روحانی نژاد اظهار کرد: خراسان شمالی بیست و نهمین استان است که طرح توسعه فیبر نوری کسب و کار و منازل در آن به صورت رسمی آغاز شده و بجنورد نیز بیست و یکمین مرکز استان است که انعقاد قرارداد فیبر نوری در آن انجام شده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا