علمی

تهدید پنهانی از کرونا که سال‌ها باقی خواهد ماند

اخبار ایران من/خراسان رضوی همه‌گیری کووید ۱۹ فاجعه‌ای برای ایمن‌سازی دوران کودکی بوده است. در گزارش وضعیت کودکان جهان در سال ۲۰۲۳ یونیسف می‌گوید میلیون‌ها کودک طی سه سال گذشته یک یا چند واکسن معمولی را دریافت نکرده‌اند.

به نقل از ویفروم، ۶۷ میلیون کودک در سراسر جهان بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ از دریافت واکسن‌های معمول بازمانده‌اند و سهم کودکان کاملا واکسینه شده در سراسر جهان با پنج درصد کاهش به ۸۱ درصد رسیده  که بر اساس این گزارش، این آمار تقریبا یک کودک از هر پنج کودک در جهان را شامل می‌شود.

سازمان ملل اعلام کرد که جهان باید از هم‌اکنون اقدام کند تا مطمئن شود که کودکان در برابر بیماری‌های بالقوه تهدیدکننده زندگی مانند سرخک و فلج اطفال محافظت می‌شوند.

آژانس ملل‌ متحد تاکید دارد از مهمترین دلایل این کاهش واکسیناسیون شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ و بی‌ثباتی سیاسی و درگیری‌هاست. البته سطح تحصیلات به ویژه میان مادران نیز بر میزان ایمن‌سازی تاثیر گذاشته است.

یونیسف اظهار کرد: این بیماری همه‌گیر نرخ واکسیناسیون را در سطح جهان به سطح سال ۲۰۰۸ کاهش و میلیون‌ها نفر را در معرض خطر ابتلا به برخی از خطرناکترین بیماری‌های دوران کودکی قرار داده است.

تهدید پنهانی از کرونا که سال‌ها باقی خواهد ماند

یونیسف تصریح کرده کودکان آسیب‌پذیر بیشتر در معرض خطر هستند. در فقیرترین خانواده‌ها ۲۲.۶ درصد از کودکان واکسینه نشدند؛ در حالی که این آمار میان ثروتمندترین خانواده‌ها ۴.۹ درصد است.

یکی از نگرانی‌های اصلی این گزارش، کاهش میزان مصرف واکسن‌های دوران کودکی در بسیاری از نقاط جهان است. نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اعتماد به واکسیناسیون کودکان کاهش یافته است. دسترسی موثر و عادلانه به واکسن ضروری است و واکسن‌ها باید به راحتی در تمام مناطق در دسترس باشند.

اعتماد به واکسن برای کودکان در ۵۲ کشور از ۵۵ کشور مورد بررسی کاهش یافته است. یونیسف در این خصوص می‌گوید که سطوح اعتماد به واکسن تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله اطلاعات نادرست، موارد سیاسی و اعتماد به دولت‌ها قرار گرفته است که باید برای مقابله با آن تلاش کرد. با توجه به افزایش اطلاعات نادرست در مورد بیماری همه‌گیر و واکسیناسیون، به بهبود سواد مراقبت‌های بهداشتی و بازسازی و تقویت اعتماد در صنعت مراقبت‌های بهداشتی نیاز است.

یونیسف هشدار می‌دهد اگر محافظت در برابر بیماری‌های دوران کودکی صورت نگیرد، بسیاری از کودکان از بین می‌روند و البته برخی با ناتوانی‌های مادام‌العمر زندگی کنند. برای مثال تعداد شیوع سرخک در سال ۲۰۲۲، ۲ برابر سال قبل بود. این گزارش همچنین به بازگشت ویروس فلج اطفال در ایالات‌ متحده، بریتانیا و برخی از کشورهای دیگر در سال گذشته اشاره می‌کند.

نرخ پایین واکسیناسیون ممکن است منجر به پیامدهای مختلفی در آینده با افزایش احتمال وقوع رویدادهای شدید آب‌وهوایی شود. این گزارش افزود که تغییرات آب‌وهوا جوامع جدید را در معرض بیماری‌های عفونی مانند مالاریا، تب دنگی و وبا قرار می‌دهد و ممکن است الگوهای بیماری‌های فصلی را تغییر دهد.

این گزارش نشان می‌دهد که جغرافیا یک مساله است و نرخ‌ها در سراسر جهان متفاوت است. از بین ۱۰ کشوری که بیشترین شکاف در پوشش واکسیناسیون بین غنی و فقیر را دارند، هفت کشور در جنوب صحرای آفریقا بودند.

این سازمان خواستار اراده سیاسی بیشتر برای اولویت دادن به واکسیناسیون کودکان در هر کشور در سراسر جهان است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا