بین الملل

تجمع مخالفان در تهران و چند شهر دیگر به روایت آیت‌الله هاشمی/ نتایج انتخابات اسرائیل و احتمال بروز جنگ در خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری اخبار ایران من، متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌خوانید.

نتیجه انتخابات اسرائیل، بیش از حوادث دیگر، مورد بحث محافل سیاسی جهان است؛ تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات خیلی کم بوده؛ ۵۹ درصد آریل شارون که به نام قصاب صبرا و شتیلا شناخته شده و بازدید او از مسجدالاقصی چند ماه پیش، باعث شروع انتفاضه شد، با ۶۲.۵ درصد آرای مأخوذه، بر [ایهود] باراک، پیروز شد. باراک به وعده‌های خود در مورد صلح عمل نکرد و اعراب که به او رأی داده بودند، دلسرد شدند و انتخابات را تحریم کردند.

بعضی‌ها، اظهار نگرانی از بی‌ثباتی خاورمیانه و بروز جنگ می‌کنند. فلسطینی‌ها گفته‌اند، به انتفاضه ادامه می‌دهند. آمریکا، شارون را تأیید کرده و سیاست جدیدی درباره صلح اتخاذ کرده است. شارون اعلان کرده که مسجدالاقصی را پس نمی‌دهد و بیت‌المقدس یکپارچه پایتخت اسرائیل است و شهرک‌های صهیونیست‌نشین را نگه ‌می‌دارد و آوارگان برنمی‌گردند. دولت‌های عربی نگران‌اند و برای موضع‌گیری، به شور نشسته‌اند. [یاسر] عرفات [رئیس دولت خودگردان فلسطین]، گفته است که شارون، باید مذاکرات را از همان‌جا که قطع شده، ادامه دهد و شارون گفته تا انتفاضه قطع نشود، مذاکره نمی‌کند.

تا عصر در دفتر کوشک کار کردم. سر شب به فرودگاه رفتم و به سوی مشهد پرواز کردیم. در فرودگاه، آقای [عباس] واعظ‌ طبسی [نماینده ولی‌فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی] و مسئولان استان استقبال کردند. به حرم [امام رضا (ع)] رفتیم. جمعی از علما هم آمدند. بعد از شام به زیارت رفتیم. در خبرها آمده که در تهران و چند شهر کشور، جمعی از مخالفین تجمع داشتند و عده‌ای بازداشت شده‌اند. این حرکات مذبوحانه، انعکاس وسیعی در رسانه‌های خارجی داشته و خبر را بزرگ کرده‌اند.

۲۱۹۲۱۵

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای طبیعی و محیط زیستی جهانی. با استفاده از دانش در حوزه محیط زیست و تغییرات آب و هوا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم. با تمرکز بر اثرات رویدادهای طبیعی بر جوامع، نقشه‌ای کامل از تغییرات زمین را برای شما می‌کشم.
دکمه بازگشت به بالا