ایران کسب و کارعمومی

ریختن آهک در چاه فاضلاب

پر شدن چاه فاضلاب زمان دقیقی ندارد اما بر حسب تجربه کارشناسان مجموعه آقای لوله بازکن میتوان آن را حدودا 10 سال و یا حتی 15 دانست. البته مقدار زمانی که نیاز است تا حجم چاه کاملا پر شود و نیاز به داشته باشد، قطعا به عوامل مختلفی بستگی دارد که آن را در ادامه توضیح خواهیم داد. این عوامل همگی دست به دست هم میدهند تا یک چاه از نظر زمان پر شدن، عمر بالایی داشته باشد. برخی از این عوامل باید قبل از حفر بررسی شوند و بعضی دیگر، بعد از حفر و هنگام استفاده باید رعایت شوند.

Pouring lime in the sewer well

به طور کلی چاه اگر مشکلی نداشته باشد قطعا نباید زود به زود پر شود. ولی بعضی از آنها میتوانند مشکلاتی داشته باشند که باعث پر شدن سریع چاه فاضلاب شوند.

در چنین مواقعی چند سوال ذهن همه را مشغول می کند:

  • این مشکلات چه چیزهایی میتواند باشد؟
  • آیا راهی برای چگونگی تشخیص پر شدن چاه فاضلاب وجود دارد؟
  • علت زود پر شدن چاه فاضلاب چیست؟
  • آیا روش هایی برای جلوگیری از زود پر شدن چاه فاضلاب وجود دارد؟

در این مطلب قرار است به تمام سوالات و مشکلات شما عزیزان حول محور دلایل پر شدن چاه فاضلاب و شماره چاه بازکن تهران … توضیحات مفصلی را ارائه دهیم تا به پاسخ تمام آنها برسید. در این مطلب با مجموعه آقای لوله بازکن همراه باشید.

نشانه های پر شدن چاه فاضلاب

پر شدن چاه فاضلاب علائم و نشانه های مختلفی دارد. اما باید بدانید که این نشانه ها دلیل قطعی و حتمی پر بودن آن نیستند. گاهی اوقات یک یا چند مورد از این علل وجود دارند اما باز هم چاه میتواند پر نشده باشد و دلیل دیگری سبب پدیدار شدن این نشانه ها باشد. مهمترین نشانه ها عبارتند از:

  1. انتشار گازهای سپتیک، بوی بد فاضلاب

چاه فاضلاب چون منبع تجمع ضایعات انسانی، پسماند مواد غذایی، پسماند میوه جات و غیره است، دارای گازهای سپتیک می باشد. این گازها معمولا از لوله ونت خارج می شوند. زمانی که چاه خالی است گاز حجم بسیار کمی دارد. اما وقتی چاه پر می شود، گازهای سپتیک متراکم شده و بوی بد فاضلاب را ایجاد می کنند. البته ایجاد این بوی زننده تنها یکی از موارد انتشار گاز سپتیک است.

  1. نم و رطوبت زمین و دیوار اطراف چاه فاضلاب

چاه هایی که پر می شوند چون حجم فاضلابشان زیاد است به همان اندازه هم رطوبتشان زیاد است. تمام حجم رطوبت موجود چون نمیتواند جذب خاک شود، مقداری از آن به موزاییک، دیوار یا اطراف نفوذ میکند. این نشانه را میتوان یکی از دلایل مهم پر بودن چاه جذبی دانست. اگر رطوبت کم باشد، میتوانید با دست کشیدن بر روی موزاییک و دیوارها شک خود را به یقین تبدیل کنید.

  1. شنیدن صدای آب

شاید شنیده باشید که وقتی آبی داخل سطل پر از آب ریخته می شود چه صدای خاصی دارد. یا اینکه وقتی شی ای را داخل ظرف پر از آب پرت میکنید، صدای خاصی از خود تولید می کند. ساختار چاه فاضلاب هم به همین شکل است. یعنی وقتی چاه خالی باشد، آب و فاضلابی که داخل آن ریخته می شود، صدای کمی دارد و به گوش نمیرسد. اما وقتی حجم آن پر شده باشد و آب زیادی داخل چاه باشد، صدای ریختن آب و فاضلاب به داخل آن به راحتی شنیده می شود.

  1. بالا زدن فاضلاب از لوله ها

یکی از راه های چگونگی تشخیص پر شدن چاه فاضلاب از لوله های کفشوی، توالت، لوله پارکینگ، حیاط و … می باشد. البته این نشانه میتواند گول زننده هم باشد. به این معنی که شاید بالا زدن آب از لوله به علت گرفتگی باشد. اما بهترین راه شناسایی این مورد، این است که ابتدا فنر زده شود اگر لوله باز نشد میتوان به طور حتم پی برد که علت پر بودن چاه فاضلاب، گرفتگی نیست و چاه حتما باید تخلیه شود. پیشنهاد ما این است که اگر میخواهید به طور دقیق پر شدن چاه فاضلاب را تشخیص دهید، حتما از یک متخصص استفاده کنید. برای اینکار میتوانید با کارشناسان شرکت آقای لوله بازکن تماس بگیرید تا سریعا مشکلتان را رفع کنند.

دلایل پر شدن چاه فاضلاب چیست؟

یکی از مشکلاتی که امکان دارد همین حالا با آن رو به رو باشید، پر شدن حجم چاه می باشد. این مشکل دلایلی دارد که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

  1. ورود هر گونه ضایعات به داخل چاه

چاه فاضلاب برای ورود ضایعات به داخل چاه می باشد. اما این ضایعات میتواند موادی باشد که باعث پر شدن و به مشکل خوردن آن شود. به عنوان مثال اگر ساکنین یک ساختمان درون لوله های فاضلاب، موادی همچون تفاله، پسماند مواد غذایی و میوه جات، اشیا و … بریزند، مسلما سبب پر شدن چاه فاضلاب خواهند شد. همین مواد به دیواره چاه جذبی که از جنس خاک است چسبیده و به مرور زمان رسوب زیادی را ایجاد میکنند. این رسوب لایه ای مستحکم میسازد و مانع از جذب آب به خاک می شود. در این زمان قطعا چاه پر خواهد شد و شما نیاز به خدمات تخلیه چاه با تانکر و همچنین لایروبی خواهید داشت.

  1. کم بودن ارتفاع و حجم چاه

گاهی اوقات ظرفیت و حجم چاه جوابگوی میزان فاضلاب تولید شده توسط تعداد ساکنین یک ساختمان نیست. به بیان ساده تر، هنگام حفر یک چاه فاضلاب به تناسب ظرفیت آن و تعداد ساکنین ساختمان دقتی نمی شود. همین مسئله به ظاهر کوچک که نیاز به محاسبات و مهندسی دارد سبب می شود که چاه زودتر از زمان موعود پر شود.

  1. کوچک بودن انباره چاه

همانند مورد دوم اگر انباره چاه نیز کوچک باشد و تناسب خوبی با تعداد ساکنین و حجم فاضلاب تولید شده توسط آنها نداشته باشد، میتواند یکی از دلایل زود پر شدن چاه فاضلاب باشد.

  1. متصل بودن ناودان یا راه آب باران به چاه فاضلاب

در خیلی از ساختمان ها، مسیر راه آب باران جدا از سایر لوله هایی که منتهی به چاه می شوند نیست. همین مسئله یکی از دلایل زود پر شدن چاه فاضلاب می باشد. چون زمانی که آب با حجم کم داخل چاه ریخته می شود، سریعا جذب خاک می شود. اما وقتی آب باران با شدت و حجم زیاد وارد چاه شود، زمان زیادی لازم است تا جذب خاک گردد. به همین دلیل امکان دارد چاه به سرعت بالا بزند و نیاز به خدمات تخلیه چاه داشته باشید.

علت پر شدن زود به زود چاه فاضلاب

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، مقدار زمانی که لازم است تا چاه پر شود دقیقا مشخص نیست. اما این زمان برحسب تجربه برخی از مقنی ها و همچنین سرویسکاران حدودا 10 سال می باشد. البته همانطور که میدانید ارتفاع، حجم چاه و همچنین انباره آن مهمترین عامل در کوتاه شدن و یا طولانی شدن این عدد دخیل است. اگر چاه شما بزرگ است و احساس میکنید خیلی زود پر شده و به دنبال دلیل زود پر شدن چاه فاضلاب ساختمان خود هستید، بهتر است فیلمی که در ادامه قرار داده ایم را تماشا کنید تا به پاسخ سوالات و مشکلات زیر برسید:

  • علت زود پر شدن چاه فاضلاب
  • جلوگیری از زود پر شدن چاه فاضلاب
  • علت پر شدن زود به زود چاه فاضلاب

برای تخلیه چاه فاضلاب، از روش های اینترنتی استفاده نکنید، خطر انفجار!

خیلی از کسانی که با مشکل پر شدن زود به زود چاه فاضلاب رو به رو هستند، همیشه به دنبال راه حل های ارزان قیمت، ساده و سریع برای خالی کردن و کم کردن حجم چاه ساختمان هستند. فارغ از اینکه خبر ندارند با یک حرکت اشتباه میتواند جان خود و ساکنین ساختمان را به خطر بیاندازند.

یکی از روش هایی که مردم در اینترنت خیلی آن را جستجو می کنند ریختن مواد شیمیایی در چاه فاضلاب است. این افراد خیال می کنند محلول یا موادی وجود دارد که داخل چاه بریزند تا فاضلاب را تجذیه و از بین ببرد و نیاز به تخلیه با تانکر نداشته باشد. این یک باور غلط است که بدون تخلیه چاه بتوان فاضلاب آن را از بین برد.

یادتان باشد هرگز کارهای زیر را سر خود انجام ندهید چون امکان انفجار چاه بر اثر ریختن این مواد وجود دارد:

  • ریختن آهک در چاه فاضلاب: ریختن آهک زنده در چاه فاضلاب باعث ایجاد بخار و گرما می شود. این عامل میتواند سبب آسیب رساندن به لوله ها و درزبندی ها شود. نهایتا باعث نشتی لوله های فاضلاب می گردد.
  • ریختن کود شیمیایی در چاه فاضلاب: ریختن کود شیمیایی هیچ کاری جز پر کردن چاه فاضلاب انجام نخواهد داد.
  • ریختن اسید در چاه فاضلاب: اسید یک ماده شیمیایی بسیار خطرناک است که بعد از ریختن آن داخل چاه، باعث انتشار گازها سمی و خطرناک می شود. این گازها نه تنها کشنده هستند بلکه اشتعال زا نیز می باشند و در حجم بالا سبب انفجار چاه فاضلاب می شوند.

جمع بندی و نتیجه گیری: زود پر شدن چاه فاضلاب بیشتر به دلیل استفاده نادرست از چاه، ریختن مواد اضافی درون لوله ها، جنس خاک و حجم انباره و فرسوده شدن آن می باشد. بهتر است برای تشخیص دقیق پر شدن چاه فاضلاب و نیاز داشتن به تخلیه و لایروبی با متخصصان لوله بازکنی شمال تهران صحبت کنید. همانطور که گفته شد، انجام برخی کارها بصورت سر خود یا استفاده از روش هایی که بعضی افراد در اینترنت آن را به اشتراک گذاشته اند میتواند باعث ضرر و زیان جانی و مالی سنگینی گردد. برای انجام اینکار میتوانید از متخصصین شرکت نیز استفاده نمایید.

 

دکمه بازگشت به بالا