ایران کسب و کارعمومی

پمپ هوشمند برای استخر چگونه عمل می کند؟

فناوری های جدید در حوزه هوشمند سازی اکنون قادرند هر بخشی از خانه و ملک شما را مانیتور کرده و باعث شوند تنها با یک دسترسی ساده در گوشی هوشمند خود، تمام آن بخش ها را کنترل کنید. ما در مقالاتی به صورت جداگانه در خصوص هوشمندسازی خانه ، هوشمند سازی آشپزخانه و سایر بخش های خانه منتشر کرده ایم و در این مقاله قصد داریم به هوشمند سازی استخر بپردازیم. زیرا امروزه خانه های زیادی دارای استخر هستند و هنوز از مزایای هوشمند سایزی استخرها چیزی نشنیده اند.

منظور از استخر هوشمند چیست؟

یک استخر هوشمند دقیقاً همانطور که از نامش پیداست، کار می کند. این استخرها با کمک آخرین فناوری های حوزه اینترنت اشیاء به شما این امکان را می دهند که بسیاری از فرآیندها و تنظیمات یک استخر از جمله نور و روشنایی، دما، تعادل شیمایی و … را به راحتی با تلفن هوشمند خود کنترل کنید.

 زمان بیشتری برای لذت بردن از استخر به شما می دهد

استخرهای غیر هوشمند و معمولی همواره نیازمند مدت زمانی برای نگهداری و همچنین تعمیرات دوره ای هستند. تعمیرات معمولا زمانبر است و شما را از محیط استخر دور می کند. اما داشتن یک استخر هوشمند به شما کمک می کند تا مانع از بروز بسیاری مشکلات شوید و اینگونه نیاز به تعمیرات استخر کم می شود. شما با هوشمند سازی استخر زمان بشتری را در استخر مشغول شنا و تفریح خواهید بود.

 استخر هوشمند می توانند در هزینه شما صرفه جویی کند

نصب فناوری های مختلف طی فرآیند هوشمند سازی استخر می تواند با کاهش شدید مصرف انرژی و همچنین کاهش میزان مواد شیمیایی مورد نیاز استخر، در هزینه های شما صرفه جویی کند.

هرچند که هزینه هوشمندسازی استخر ممکن است در ابتدا کمی زیاد باشد اما بعد از آن شما پول زیادی صرفه جویی خواهید کرد زیرا تمام فناوری های بکار گرفته شده در جهت بهینه سازی فرآیند ها اقدام می کنند.

سیستم صوتی استخر

اولین سیستمی که در استخرها پیاده سازی می شود، سیستم صوتی هوشمند استخر می باشد که نحوه انتخاب نوع و مدل این سیستم وابسته به مساحت استخر و همچنین فضای تحت پوشش می باشد. توصیه می شود برای اسپیکرها از بلندگو های IP بالا استفاده گردد و مشروط بر اینکه کل مجموعه هوشمند باشد، استفاده از پلیرهای مخفی نسبت به پلیرهای دیواری ارجحیت دارد. ذکر این نکته ضروری است که در صورت استفاده از پلیرهای دیواری حتما توجه داشته باشید جانمایی پلیر در ورودی استخر یا در محیطی با رطوبت کمتر صورت گیرد.

اسپیکر چراغ دار ضد آب هوشمند

همچنین نوع دیگر از اسپیکر که در داخل استخر قابل استفاده می باشد، اسپیکر چراغ دار هوشمند است که قابلیت قرار گیری بر روی سطح آب استخر را دارد و مجهز به چراغ های LED نیز می باشد که با پخش کردن نورهای رنگی در آب، حالت درخشندگی به استخر می بخشد. این اسپیکر‌ها از مواد ضد آب ساخته شده اند و دارای قابلیت شناوری هستند. همچنین، می توانند از طریق بلوتوث با دستگاه های صوتی مانند تلفن همراه یا تبلت متصل شوند و موزیک را پخش کنند. در کنار این قابلیت ها، اسپیکر چراغ دار روی آب می تواند با تغییر رنگ چراغ های LED، جلوه‌ای زیبا و آرامش بخش به استخر ببخشد. این اسپیکرها در استخرها، جکوزی ها و حمام ها استفاده می شوند.

جاروی هوشمند استخر

نواع استخرها و به ویژه استخرهای روباز، در معرض آلودگی‌های محیطی قرار دارند. هیچ کسی از تمیز کردن دستی محیط استخر لذت نمی‌برد اما نظافت دوره‌ای استخر برای حفظ بهداشت و همچنین بهبود ظاهر آن ضروری است. استخری که بتواند کارهای نظافت را به طور خودکار انجام دهد، مزیت بزرگی را از نظر صرفه‌جویی در وقت و انرژی افراد به همراه دارد.ا

امروزه، انواع مختلفی از روش‌های پاکسازی استخر مانند ربات جاروبرقی هوشمند استخر در دسترس ما قرار دارند که با حرکت در سطح آب آلودگی‌هایی مانند تکه‌های پلاستیکی، جلبک، برگ، گرد و غبار و غیره را جمع‌آوری می‌کنند. روش پاکسازی از کف نیز تکنیک دیگری است که با به گردش درآوردن آب استخر از پایین به بالا، می‌تواند انواع آلودگی‌ها را جمع‌آوری کند. این سیستم از طریق نازل‌های متعددی عمل می‌کند که در کف استخر نصب می‌شوند؛ بنابراین هیچ‌گونه مزاحمتی برای شناگران ایجاد نخواهد کرد.

سیستم پاکسازی هوشمند استخر این قابلیت را دارد که در هنگام شب یا سایر ساعت‌های بیکاری استخر، فعال شود تا در طی روز با محدودیتی در استفاده از استخر مواجه نشویم.

دستگاه کلرزن نمکی هوشمند

اندازه‌گیری و تنظیم سطح کلر آب استخر روی یک مقدار استاندارد، برای از بین بردن باکتری‌ها و حفظ سلامت افرادی که از استخر استفاده می‌کنند، ضروری است. استفاده بیش از حد کلر موجب می‌شود تا به پوست و چشم افرادی که از استخر استفاده می‌کنند، آسیب برسد. دستگاه کلرزن نمکی هوشمند، سطح کلر آب استخر و pH آب را روی مقدار مناسب تنظیم می‌کند تا بتوانید بدون نگرانی از تجمع باکتری‌ها یا تجربه تحریک و سوزش چشم و پوست، از شنا کردن لذت ببرید.

سیستم گرمایش استخر هوشمند

گرم کردن آب استخر توسط سیستم‌های قدیمی گرمایش، وقت و انرژی زیادی را به هدر می‌دهد. در حقیقت، گرم کردن آب استخر می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد و افراد مجبور خواهند بود تا کل این مدت زمان را انتظار بکشند. سیستم گرمایش هوشمند استخر قابلیت کنترل از راه دور را دارد؛ بنابراین زمانی که حرکت به سوی ویلا را آغاز می‌کنید یا از محل کار می‌توانید سیستم گرمایش استخر را فعال کنید تا در زمان بازگشت، دمای استخر به محدوده اعمال شده در تنظیمات سیستم کنترل برسد.

سیستم روشنایی هوشمند استخر

این سیستم، امکان شخصی‌سازی محیط استخر از طریق و تنظیم شدت نور را دارد. استخر با استفاده از گوشی هوشمند کنترل می‌شود و می‌تواند به طور قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند.

سیستم کنترل هوشمند استخر

سیستم کنترل استخر هوشمند امکان نظارت و کنترل تجهیزات استخر شامل پمپ‌ها، سیستم فیلتراسیون، چراغ‌ها و سیستم ضدعفوفی را از راه دور در اختیار ما قرار می‌دهد. کاربران با استفاده از گوشی هوشمند، تاچ پنل و غیره می‌توانند تمامی این تجهیزات را تنها با استفاده از یک برنامه کنترل کنند. امکان برنامه‌ریزی برای خاموش و روشن شدن تجهیزات استخر و نظارت بر عملکرد این تجهیزات نیز از جمله قابلیت‌های سیستم کنترل هوشمند استخر هستند.

روکش هوشمند استخر (اتوماسیون سرپوش استخر)

پوشش هوشمند استخر نه‌تنها با جلوگیری از ورود برگ، گرد و خاک و سایر آلودگی‌ها، به حفظ پاکیزگی و کاهش ضرورت نظافت استخر کمک می‌کند، بلکه با جلوگیری از دسترسی افراد غیر مجاز به استخر موجب می‌شود تا امنیت آن نیز تامین گردد. پوشش هوشمند به سادگی و تنها با یک اشاره باز و بسته می‌شود و می‌تواند با جلوگیری از ورود کودکان به محیط استخر، امنیت خردسالان را تضمین کند.

این مکانیزم به کمک سنسورهای تشخیص شرایط جوی (تشخیص باد، باران و…)، در مواقعی که شرایط جوی مساعد نیست، روکش استخر را فعال کرده و از ایجاد آلودگی در محیط استخر جلوگیری می‌نماید. به این ترتیب دیگر نیاز به انجام این کار به‌صورت دستی نمی‌باشد و شما می‌توانید با خیال راحت به زندگی ادامه دهید!

سیستم پخش موسیقی هوشمند

سیستم هوشمند پخش موسیقی خانه یا ویلا می‌تواند به محیط استخر نیز گسترش یابد. پخش موسیقی در محیط استخر می‌تواند محیط آرامش بخشی را برای ساکنین خانه فراهم کند. اسپیکر بی‌سیم ضد آب برای پخش موسیقی در چنین شرایطی طراحی شده‌اند و می‌توانند صدای واضح، شفاف و باکیفیتی را در محیط استخر پخش کنند. به علاوه، می‌توانیم در زمان ورزش کردن به رادیو یا پادکست مورد علاقه خودمان نیز گوش کنیم.

سایبان خودکار

در زمان‌هایی که هوا به‌شدت گرم و نور مستقیم خورشید در حال تابش است، ممکن است نتوان بهترین تجربه شنا را در محیط رو باز داشت. در این صورت یک و خودکار به کمک شما می‌آید.

شما می‌توانید به کمک خانه‌ی هوشمند، باز و بسته شدن سایبان خود را هوشمند نمایید. به این صورت که سایبان هوشمند، بر اساس داده‌هایی که از سنسور دما و … کسب می‌کند و یا بر اساس فرمان شما بر روی اپلیکیشن، باز شده و یک سایه مناسب بر روی استخر شما می‌اندازد.

امکانات استخر هوشمند

ویژگی‌ها و امکانات استخرهای هوشمند به تجهیزات مورد استفاده برای هوشمند سازی استخر بستگی دارد. برخی از امکانات کلیدی استخرهای هوشمند عبارتند از:

  • نظارت خودکار روی کیفیت آب
  • مدیریت و کنترل استخر از راه دور
  • فیلتراسیون و پاکسازی خودکار استخر
  • عملکرد یکپارچه در کنار سایر تجهیزات خانه هوشمند
  • ویژگی‌های امنیتی و کنترل دسترسی افراد به استخر
  • دسترسی لحظه‌ای به داده‌های استخر
  • قابلیت سفارشی‌سازی شرایط استخر شامل تنظیم دمای آب، نورپردازی و غیره

مزایای هوشمند سازی استخرها

استفاده از جدیدترین فناوری‌های جهان برای هوشمند سازی استخر، مزایای متعددی را از جنبه‌های مختلفی مانند رفاه، هزینه، امنیت و زمان به همراه دارد. مهم‌ترین مزایای استخر هوشمند عبارتند از:

  • افزایش امنیت: استخر هوشمند می‌تواند از دسترسی افراد غیرمجاز و از جمله کودکان به محیط استخر جلوگیری کند. سیستم کنترل کیفیت آب نیز به طور پیوسته شاخص‌هایی مانند میزان کلر آب استخر، سطح PH آب و غیره را اندازه‌گیری می‌کند تا سلامتی افرادی که از استخر استفاده می‌کنند، تضمین شود.
  • افزایش راحتی: سیستم کنترل هوشمند استخر و جکوزی بسیاری از کارهای تکراری و نامطلوب شامل تمیزکاری استخر، نظارت بر عملکرد تجهیزات استخر، کنترل دما، تنظیم PH آب و غیره را به طور خودکار انجام می‌دهد؛ بنابراین افراد می‌توانند بدون مواجهه با مشکلات استخرهای قدیمی، از شنا کردن در استخر هوشمند لذت ببرند.
  • کاهش هزینه‌ها: برخی تصور می‌کنند که هوشمندسازی استخر اقدامی غیر ضروری است و تنها هزینه‌های بیشتری را به مالک ساختمان تحمیل می‌کند اما در حقیقت، استخر هوشمند با مصرف بهینه انرژی و مدیریت مصرف آب، کاهش قابل توجهی در هزینه‌ها را به همراه دارد.
  • کاهش اتلاف زمان: در حالی که آماده‌سازی استخرهای قدیمی زمان‌بر است، استخرهای هوشمند می‌توانند بر اساس برنامه زمان‌بندی یا فرمان دریافت شده از سوی مالک ساختمان کنترل شوند. در صورتی که قصد استفاده از استخر هوشمند را دارید، تنها کافی است تا از راه دور شرایط استخر را برای زمان بازگشت به خانه آماده کنید.

معایب هوشمندسازی استخر

با وجود مزایای متعددی که هوشمند سازی استخرها به همراه دارد، موانع و معایب محدودی نیز وجود دارند که باید در زمان تصمیم‌گیری برای اجرای طرح استخر هوشمند در نظر گرفته شوند. این معایب عبارتند از:

  • هزینه اولیه: خرید ،نصب و راه‌اندازی تجهیزات استخر هوشمند مانند حسگرها، کنترل‌کننده‌ها، پمپ‌ها و ربات‌ها هزینه بیشتری را در مقایسه با پیاده‌سازی استخرهای قدیمی به همراه دارد. با این وجود، باید توجه داشته باشیم که این هزینه، به دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی تدریجاً به جیب مالک ساختمان باز خواهد گشت.
  • پیچیدگی فنی: برنامه‌ریزی و کنترل تجهیزات استخر هوشمند می‌تواند برای سالمندان و افرادی که با فناوری آشنایی ندارند، پیچیده باشد. به علاوه، طراحی، نصب و اجرای استخر هوشمند توسط افرادی که مهارت یا تخصصی در این زمینه ندارند، می‌تواند به نارضایتی کارفرما و افزایش هزینه پیاده‌سازی استخر هوشمند منجر شود.
  • احتمال حملات سایبری: هکرها و مهاجمین می‌توانند با اجرای حملات سایبری به داده‌های جمع‌آوری شده توسط سنسورها و سایر تجهیزات استخر هوشمند دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل، خرید و نصب تجهیزات از برندهای معتبر و انجام اقدامات امنیتی مانند استفاده از فایروال برای مقابله با چنین اتفاقاتی توصیه می‌شود.

پرسش‌های متداول

چه نوع فناوری‌هایی در استخر هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

تکنولوژی اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از جمله فناوری‌هایی هستند که در هوشمندسازی استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا استخر هوشمند می‌تواند به افزایش امنیت استخر و کاهش حوادث کمک کند؟

بله، روکش هوشمند استخر می‌تواند از دسترسی کودکان به استخر جلوگیری کند. به علاوه، سیستم امنیتی نیز به طور پیوسته محیط استخر را کنترل می‌کند. با تعریف محدوده مشخص برای سیستم امنیتی استخر می‌توانیم در صورت ورود افراد و کودکان به استخر، از این اتفاق مطلع شویم.

 

دکمه بازگشت به بالا