اقتصادی

نشانه‌های بهبود فضای کسب و کار

معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ثبت نرخ بیکاری ۸.۱ درصدی در سال ۱۴۰۲ خبر داد که کمترین میزان نرخ بیکاری سالانه در دهه‌های اخیر به شمار می رود و خالص اشتغال ایجادی در سال ۱۴۰۲ را ۷۷۵ هزار فرصت شغلی عنوان کرد که نشان از بهبود فضای کسب و کار دارد.

به گزارش اخبار ایران من، برابر آمارها اگرچه با انباشت جمعیت فارغ التحصیلان بیکار و نیروهای آماده به کار از سال‌های گذشته رو به رو هستیم اما گزارش‌ها از بهبود فضای کسب و کار، افزایش آمارهای اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به ویژه بیکاری فارغ التحصیلان و دانش آموختگان در دولت سیزدهم حکایت دارد.این امر نشان می‌دهد دولت و وزارت کار برای تحول و تحرک بازار کار، رونق تولید و اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به طور جدی برنامه‌ریزی کرده اند.

اشتغال جوانان، دغدغه اصلی دولت سیزدهم

در حال حاضر دغدغه اصلی دولت فراهم‌سازی بستر ایجاد اشتغال برای جوانان است، بر همین اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماموریت اصلی خود در سال ۱۴۰۳ را تمرکز بر حوزه اشتغال فارغ التحصیلان قرار داده است. پیش از این نرخ بیکاری فارغ التصیلان در پاییز ۱۴۰۲ به ۱۱.۱ درصد رسید در حالی که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در فصل مشابه سال قبل حدود ۱۲.۵ درصد بود که حدود ۱.۵درصد کاهش را نشان می‌دهد.
علیرغم آنکه سهم فارغ‌التحصیلان از کل بیکاران در دولت سیزدهم کاهشی بوده ولی با توجه به تسهیلات و مشوق هایی که دولت در این زمینه درنظر گرفته به نظر می رسد که سال ۱۴۰۳ به لحاظ کاری و اشتغال برای فارغ التحصیلان سال خوب و پرباری باشد.

جدیدترین آمار اشتغال

در همین راستا محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به اهم شاخص‌های بازار کار در سال ۱۴۰۲ به روایت مرکز آمار از ثبت نرخ بیکاری سال ۱۴۰۲ به ۸.۱ درصد خبر داده که کمترین نرخ بیکاری سالانه در دهه اخیر است.
وی با اشاره به کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان گفت: سال گذشته کاهش ۰.۸ درصدی اشتغال ناقص، کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری جوانان و کاهش نرخ بیکاری در ۲۵ استان را شاهد بودیم.
آنطور که معاون اشتغال وزیر کار اعلام کرده خالص اشتغال ایجادی در سال گذشته ۷۷۵ هزار نفر بوده و نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش ۰.۴ درصدی به ۴۱.۳ درصد رسیده است.
میزان تسهیلات تخصیص یافته به حوزه اشتغال در دولت سیزدهم ۱۶۰ همت اعتبار بوده است به نحوی که از ابتدای دولت سیزدهم و از مهرماه سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ منابعی که برای حوزه اشتغال در نظر گرفته شده و آنچه که دولت فقط برای ایجاد اشتغال به کار برده و به بازار کار تزریق کرده حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است که در قالب تبصره‌های بودجه سالانه یا در قالب طرح‌هایی بوده که نهادهای حمایتی به مردم و جامعه کار و تولید اعطا کرده است.
به گزارش اخبار ایران من، امسال نیز منابع خوبی برای تزریق به بازار اشتغال و رونق کسب و کارها در قالب تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده و طبق گزارش‌ها رقمی در حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی شده که وزارت کار درصدد است با تزریق آن به بازار کار نیاز سرمایه در گردش کارگاه‌ها تامین و هدفگذاری اشتغال ایجادی و توسعه محقق شود.
انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا