اقتصادی

بهینه‌سازی عملکرد اقلیمی ساختمان‌های اداری با ریزساختارهای زنده

پژوهشگران گروه معماری دانشگاه تربیت مدرس در مطالعه ای در زمینه کاربرد نما در معماری به بررسی بهینه سازی موقت ساختمان های اداری با ریزساختارهای زنده پرداختند.

به گزارش اخبار ایران مندر سال های اخیر استفاده از سیستم پرورش ریزجلبک و ادغام با مسکن، به منظور کاهش مصرف انرژی به عنوان نسل سوم سوخت های زیستی همراه با تولید گازها، دی اکسید کربن و مواد زائد آب از خانه به خانه، که در Evolution قدرت صاف کنندگی را نشان می دهد. .

خانه‌هایی که با بیورآکتورهای میکروجلبکی ساخته می‌شوند، همزمان جلبک‌ها را پرورش می‌دهند تا غذای مردم و حیوانات را تامین کنند، هوای خانه و شهر را به طور همزمان تمیز کنند و زیست توده را برای ساختن سوخت خانه و کاهش آلودگی منابع آن تولید کنند. علاوه بر موارد فوق، نمای بیوراکتور با رشد بسیاری از ریزجلبک ها، سایه انعطاف پذیری را نیز برای خانه به ارمغان می آورد.

بر اساس این گزارش، دکتر مریم طلایی، دانشجوی دکترای معماری، در مورد کتاب «دیدگاه های زنده در معماری برجسته: بهینه سازی چند هدفه عملکرد اقلیمی ساختمان های اداری با ریزساختارهای زنده» تحقیق کرده است. این مطالعه با بررسی دقیق ادبیات مربوط به ادغام بیوراکتورها با ریزساختار با مسکن برای کمتر از یک دهه، به بررسی ابعاد دقیق ادغام سیستم با نمای ساختمان اداری در منطقه کویری پرداخته است.

برای این منظور، دکتر. طلایی سه سؤال کلیدی را مطرح کرد و برای پاسخ به هر سؤال اصلی تحقیق از روش‌های تحقیق متنوعی استفاده کرد.

به گزارش وزارت علوم، در این تحقیق اولین سوال به بررسی دلایل عدم ادغام سیستم بیوراکتور با نمای ساختمانی می پردازد. برای پاسخ به این سوال، بررسی جامعی از ادبیات دلایل شکست این سیستم در مجلس صورت گرفت. سپس با روش دلفی و تعدد ایده ها، علل ایجاد پانل های بیوراکتور در نما شناسایی و به صورت لیکرت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که آسیب های عمده به دو دسته آسیب های داخلی و خارجی تقسیم می شوند. عوامل داخلی نیز شامل عوامل بیولوژیکی / شیمیایی و ساختاری است، در حالی که عوامل خارجی نیز شامل آب و هوا و عملکرد / ساختار است.

سوال دوم برای ارائه راه حلی برای تعامل بین نمای بیوراکتور و رابط کاربری در دوره نیمه بیابانی مطرح شد. روش مورد استفاده برای بررسی این یک روش تست مبتنی بر کامپیوتر بود. ساختمان تیم در ساختمان اداری مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج با آزمایشات کامپیوتری مقایسه شد. نتایج این بخش نشان می دهد که یک تیم خوب طراحی شده می تواند زمان کمتری را برای دستیابی به راحتی حرارتی در اختیار کاربر قرار دهد.

سوال سوم به دنبال ارائه بهترین راه حل برای ترکیب مدل بیوراکتور در محیط های بیابانی با طراحی ساختمان اداری است. پیامدهای این آب و هوای فنی اندازه پنجره بالا بود و مقدار سیال بیوراکتور و اهداف آبیاری به عنوان بازده نور روز و بازده انرژی تأیید شد. اهداف و مقاصد عملکردی با برنامه‌های کامپیوتری مقایسه شد و بهینه‌سازی یکپارچه‌سازی بر اساس بهترین گزینه‌های به‌دست‌آمده (Pareto Front) صورت گرفت. به منظور آزمایش تأثیر پارامترها بر اهداف طراحی، تمام گزینه های ممکن در نظر گرفته شد. نتایج نشان می دهد که علاوه بر جبهه شمالی آب و هوای مورد نظر، برخی از قطعات عملکرد حرارتی قابل قبولی در مقایسه با پنجره تک جداره دارند و ادغام یک سیستم بیوراکتور با نمای داخلی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. نتایج بهینه‌سازی نشان می‌دهد که مدل بیوراکتور در دوزهای کوچک‌تر و کمتر قادر است دو هدف را ترکیب کرده و انرژی کمتر و نور روز کارآمدتری را ارائه دهد.

این پژوهش در قالب رساله دکتری مریم طلایی در رشته معماری به سرپرستی دکتر. محمدجواد مهدوی نژاد به عنوان یکی از مقالات برتر از سوی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس در هفته پژوهش مورد تجلیل قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا