اقتصادی

ساخت سازه‌های پیش‌ساخته قابل بازیافت مقاوم در برابر زلزله

گروهی از مهندسان یکی از شرکت‌های فناور خانه‌های پیش‌ساخته مقاوم به زلزله‌ را طراحی کردند که به گفته آنها این سازه‌ها در زمان زلزله امن‌ترین جا خواهند بود، ضمن آنکه امکان انتقال آن‌ها به سایر مناطق فراهم شده است.

علی اکبر خادمی، مدیر بازرگانی و طرح و توسعه این شرکت فناور در گفت‌وگو با اخبار ایران من، با بیان اینکه این شرکت در زمینه تولید، طراحی و مونتاژ و ساخت و اجرای قاب‌های سبک فولادی نورد شده فعال است، اظهار کرد: یکی از نیازهای اصلی کشور، این سازه‌های سبک است؛ چرا که این قاب‌ها علاوه بر مقاومت در برابر زلزله، موجب کاهش ۵۰ درصدی وزن سازه خواهد شد.

وی صرفه اقتصادی را از دیگر مزایای این طرح نام برد و ادامه داد: قیمت این سازه‌ها ۲۰ درصد نسبت به سازه‌های سنتی پایین‌تر است، ضمن آنکه این سازه‌ها بر خلاف سازه‌های پیش‌ساخته مانند کانکس و امثال آن چه به صورت بتنی و یا فلزی، قادر به ذخیره انرژی است و هدر رفت انرژی کمتری را به همراه دارد.

خادمی با بیان اینکه این سازه‌ها در محل شرکت تولید می‌شود، افزود: ما در تولید این سازه‌ها از کناف استفاده می‌کردیم که استفاده از این مواد موجب ترک خوردن سازه می‌شد؛ از این رو ما در تولید این سازه‌ها از نوعی دیواره‌های مبتنی بر فناوری نانو استفاده کردیم تا این مشکل مرتفع شود.

مدیر بازرگانی و طرح و توسعه این شرکت، عایق صوت را از دیگر ویژگی‌های این سازه‌های پیش ساخته دانست و گفت: بسیاری از آپارتمان‌ها عایق صوتی نیستند، ولی این سازه‌ها چالش انتقال صوت را مرتفع کرده‌اند.

وی در خصوص سرعت ساخت و ساز با این قاب‌ها، گفت: یک سازه ۱۰۰ متری و در ۴ طبقه در کمتر از یک ماه تحویل داده می‌شود.

خادمی با اشاره به میزان استحکام این سازه‌ها، توضیح داد: معمولا آنچه که در رخدادهای لرزه‌ای به عنوان چالش مطرح می‌شود، شکست سقف و دیوار است که به آن «بار اضافه» گفته می‌شود و ما در این طرح این بارهای اضافه را با استفاده از لوله زنبوری مستحکم کردیم و این روش موجب شده که امن‌ترین سازه در زمان وقوع زلزله ارائه شود.

وی با بیان اینکه این روش ساخت و ساز برای تامین مسکن به‌ویژه برای مناطق محروم قابل بهره برداری است، گفت: مزیت مهم این سازه، بازیافت بودن آن است. این سازه قابل انتقال به مناطق دیگر است، چون در آن سیمان به کار نرفته است، همچنین اگر قرار است این سازه‌های پیش ساخته در منطقه‌ای باقی بمانند، به راحتی قابلیت تغییر کاربری به عنوان خانه‌های بهداشت و غیره را دارند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا