اقتصادی

اجرای ۸۰۰ هزار واحد خودمالکی در طرح نهضت ملی مسکن

به گفته سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به صورت خودمالکی در حال اجرا است که ۳۷۸ هزار واحد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است.

به گزارش  اخبار ایران من، امروز کارگاه تخصصی نهضت ملی مسکن با حضور مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

در جریان این نشست ابوالفضل نوروزی ـ سرپرست دفتر اقتصاد مسکن – گفت: آمار کشوری واحدهای خودمالکی نهضت ملی  مسکن ۸۰۰ هزار واحد مسکونی  است که دستورالعمل‌ها به استان ها ابلاغ و ۳۷۸ هزار واحد مسکونی نیز به بانک معرفی شده است.

نوروزی افزود: برای ۱۴۸ هزار واحد قرارداد منعقد شده که استان سمنان بیشترین پیشرفت را در کشور داشته است.

وی با بیان اینکه وضعیت خودمالکی استان به استان بررسی می‌شود گفت: جزییات پروژه ها در سامانه رصد می‌شود و پیشرفت ساخت به صورت هفتگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ۲۲۵ هزار واحد که در مرحله فونداسیون قرار دارند بیان کرد: در برنامه ابلاغ شده خراسان جنوبی و زنجان پیشتاز هستند که به مرحله اتمام اسکلت رسیده‌اند.

همچنین در موضوع مسکن روستایی ۳۳۰ هزار واحد قرارداد منعقد کرده اند که استان‌های هرمزگان، سمنان، گلستان، خراسان شمالی، ایلام، بوشهر و سیستان و بلوچستان از برنامه جلو هستند.

وی تشریح کرد: در بافت فرسوده نیز تهران ۵۰ درصد برنامه ۴ ساله ابلاغی را انجام داده است و از سایر استان‌ها جلوتر است که پس از تهران، خراسان رضوی و یزد قرار دارند.

نوروزی اعلام کرد: عملکرد ساخت هر استانی که جلوتر باشد موفق به جذب تسهیلات بیشتری می‌شود.

هم‌چنین روح‌اله اکبری ـ دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن – در این نشست، وجود اراضی و زمین را یک دارایی مهم در وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: این وزارتخانه ماموریت مهم تغییر کاربری اراضی را در نهضت ملی مسکن دارد و از سوی دیگر باید دسترسی‌ها را در حوزه حمل‌ونقل برای شهرها و شهرک‌های جدید افزایش دهد.

وی بر مولدسازی دارایی‌ها و به کارگیری دارایی‌های راکد برای پیشبرد پروژه‌های نهضت ملی مسکن و تامین زمین تاکید کرد و گفت: ظرفیت تولید مسکن روستایی و شهری در کشور حدود ۵۰۰ هزار واحد است که طبق قانون باید به یک میلیون واحد در سال برسد.

اکبری ادامه داد: از سوی دیگر باید فاصله بین قدرت خرید مردم و قیمت تمام شده مسکن کاهش یابد که این امر باید از محل مولدسازی دارایی‌ها تحقق یابد.

دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن افزود: باید منابعی برای تامین مسکن دهک‌های حمایتی ایجاد شود.

اکبری با تاکید بر هم‌افزایی بخش راه و مسکن گفت: خلق مسکن و حمل‌ونقل تندرو رابطه دارد و باید بتوانیم با هم‌افزایی میان حوزه مسکن و حوزه راه و حمل‌ونقل، مشکل جابه‌جایی بالای جمعیت در شهرهای جدید را برطرف کنیم.

بنابراین گزارش، در این نشست عملکرد ساخت کل کشور استان به استان تشریح شد و از منظر بافت فرسوده، خودمالکی، روستایی، مسکن حمایتی و غیره مورد ارزیابی قرار گرفت.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا