ورزشی

لشگری: آموزش حرفه‌ای MBA مربیان مدرک معتبر دانشگاهی است/ هدف حفظ تیم‌های قهرمان و افزایش آنهاست+فیلم

گفت و گوی متفاوت آنا با رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد

لشگری: آموزش حرفه‌ای MBA مربیان مدرک معتبر دانشگاهی است  هدف حفظ تیم‌های قهرمان و افزایش آنهاست+فیلم

رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد گفت: دوره مدیریت ورزش حرفه‌ای مربیگری «ام بی اِی» (MBA) یک مدرک معتبر دانشگاهی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1402 موفقیت‌های متعددی را رقم زد. 23 تیم دانشگاه آزاد جام قهرمانی بالای سر بردند و در بخش انفرادی هم دانشجویان ورزشکار دانشگاه در یونیورسیاد ۲۰۲۳ چین وبازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو چین صاحب ۱۶ مدال طلا، ۲۰ نقره و ۱۸ برنز شدند. این موفقیت جدا از سایر افتخاراتی بوده که در ادامه به آن اشاره می‌شود اما علاوه بر این موفقیت‌ها در زمینه‌های دیگر هم توفیقاتی به دست آمده که در گفت‌وگو با امیرعباس لشگری رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد و رئیس کمیته پزشکی کنفدراسیون ووشوی آسـیا به آن پرداخته می شود.

لشگری در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا اظهار کرد: یکی از مواردی که در خدمت عزیزیان ورزش بودیم دوره مدیریت ورزش حرفه‌ای مربیگری «ام بی اِی» (MBA) است. این مدرک برای مربیان مختلف در تمامی رشته‌ها برنامه ریزی شده است. اولین فدراسیونی که با آن به توافق رسیدیم، فدراسیون ووشو بود که با آن قرارداد بستیم. این دوره در یک بازه زمانی ۶ ماهه که شامل ۳۰۰ ساعت آموزش است. این دوره به نوعی مربیگری حرفه‌ای را آموزش می‌دهد. به میزبانی مرکز ورزش و تربیتی بدنی دانشگاه آزاد این دوره برگزار می‌شود.  

وی ادامه داد: این دوره به این شکل است که برای مربیان درجه یک، ملی‌پوش و مربیانی که در سطح لیگ به صورت حرفه‌ای همکاری خواهند کرد آموزش عملی می‌شود. در پایان دوره و در صورت قبولی در آزمون‌های پایانی، موفق به اخذ مدرک «ام بی اِی» (MBA) خواهند شد که این یک مدرک معتبر دانشگاهی خواهد بود. کمک می‌کند تا اطلاعات مربیان ما در رشته‌ای که مربیگری می‌کنند بیشتر شود. بتوانند تعامل بیشتری با آن رشته داشته باشند، آن چیزی را که به اطلاعات آنها کمک می‌کند به تیم‌های باشگاهی و ورزشکاران منتقل کند. این موضوع باعث ارتقای کیفی رشته ووشو و سایر رشته‌هایی می‌شود که در این دوره آموزش ببینند. سیلابِس‌های آموزشی که در ۳۰۰ ساعت درسی تدریس می‌شود از مسائل فنی، تکنیکی، مدیریتی، دوره زین انگلیسی و ضد دوپینگ و حتی روانشناسی ورزش است. تمامی آموزش‌ها برای یک مربی حرفه‌ای را شامل می‌شود و فدراسیون ووشو برای مربیانی که می‌خواهند حرفه‌ای فعالیت کنند این دوره آموزشی را الزامی کرده است.  

رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد با اشاره به طرح از پایه تا ستاره گفت: این طرح برای استعدادیابی از مدارس سمای دانشگاه آزاد اجرایی شد تا بتوانیم استعداد‌ها را کشف و توسط مربیان حرفه‌ای آموزش دهیم تا ان‌شاءالله این عزیزان بتوانند به تیم‌های ورزش دانشگاه اضافه شوند. آنها می‌توانند به سمت ورزش حرفه‌ای سوق پیدا کنند لذا با هماهنگی مدارس دو دوره آموزش استعدادیابی برای مربیان ۴۰ مدرسه سما برگزار کردیم. دوره اول استعدادیابی عمومی و دوره دوم استعدادیابی تخصصی بود. برای سه رشته کشتی، تکواندو و ووشو آموزش داده شد. مربیان مدارک را اخذ کردند و آماده می‌شوند تا از اردیبهشت ۱۴۰۳ به استعدادیابی مشغول شوند. این طرح باعث کشف استعداد‌ها از مدارس سما که ذیل دانشگاه هستند شده، و باشگاه ورزشی دانشگاه آزاد قرارداد طویل‌المدت با این ورزشکاران منعقد می‌کند. اگر این دانش آموزان ستاره ورزشی شدند به باشگاه رده سنی بالاتر منتقل می‌شوند.  

وی خاطرنشان کرد: ما باید در رشته‌های مختلف قهرمان پروری کنیم و با اضافه شدن استعداد‌ها به تیم‌های باشگاه ورزشی می‌توانیم قهرمانان زیادی را در اختیار داشته باشیم. این چرخه اگر در آموزش و پرورش ما و سایر موسسات آموزش عالی اتفاق بیفتد، ما می‌توانیم در سال‌های آتی در رشته‌های مختلفی عرض اندام کنیم. دیگر از اینکه ورزشکاران به صورت اتفاقی وارد رشته‌های ورزشی شوند، پرهیز می‌شود و یک سیکل آموزش و کاملاً درست را قهرمانان انتخاب می‌کنند تا به قله آن ورزش که بخش حرفه‌ای است برسند. این موضوع منجر به آن می‌شود تا بتوانیم در رشته‌های مختلف باشگاه ورزشی دانشگاه به نتایج خوبی برسیم. ما تا اینجا ۱۰ تیم از ۲۰ تیمی که در باشگاه داریم موفق به کسب قهرمانی شدند. یک تیم نایب قهرمان و سه تیم به عنوان سوم دست یافتند.  

لشگری در خصوص رشته‌هایی که هر ساله با حضور دکتر طهرانچی مصوب می‌شوند، گفت: ابتدای هر سال رشته‌ها مشخص و بودجه‌بندی می‌شود. برای مدیریت پایدار و کیفی باید نقاط ضعف تشخیص داده و تبدیل به نقطه قوت شوند. چندسالی بود تیم تنیس روی میز مردان ما در رده سوم و سوم مشترک قرار می‌گرفتند. در جلساتی که با کادرفنی برگزار می‌کنیم از آنها پیش‌بینی ارتقای جایگاه‌شان یا تکرار قهرمانی را می‌خواهیم. جایز نیست بودجه را افزایش دهیم ولی در جایگاه قبلی بمانیم یا تنزل پیدا کنیم، این نقص مدیریتی است. مربیان تیم تنیس روی میز اعلام کردند امکان قهرمانی نیست، شاید دوم شوند وسعی می‌کنیم سوم شویم. نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه این تیم می‌شد و در مشورت با دوستان به این نتیجه رسیدیم که امسال تیم تنیس روی میز مردان شرکت نکند. به موازات آن مسابقات دانشجوی برگزار شده، نفرات برتر شناسایی می‌شوند و اگر بتوانیم جایگاه خود را ارتقا دهیم در ۱۴۰۳ تیم تنیس روی میز شرکت می‌کند. ورزش قابل پیش‌بینی نیست ولی تیم بانوان تنیس روی میز بعد از دو دوره نایب قهرمانی، به قهرمانی منجر شد و سایپا مدعی را شکست دادیم.

رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد با اشاره به سرمایه‌گذاری در تیم‌های پایه گفت: در رشته دوومیدانی تیم پایه و بزرگسال داریم. جالب اینکه علاوه بر قهرمانی، چهار نفر از مربیان ما به عضویت تیم‌های ملی رشته‌های خود درآمدند. ایمن زاده در تکواندو، سپیده توکلی در دوومیدانی، کیوان شیرآقایی در ووشو و زهرا شمس در ماده ریکرو پاراتیراندازی با کمان مربی تیم ملی شدند. این نشان می‌دهد با دید باز و دقت کافی مربیان برای تیم‌های دانشگاه آزاد انتخاب می‌شوند. ما در رشته واترپلو تیمداری می‌کنیم. در شورای عالی ورزش دانشگاه مصوب شود در رشته شنا هم تیم خواهیم داشت. در ژیمناستیک، چون قهرمانان جدیدی دیده شده‌اند، باید امکانات تخصصی این رشته ورزشی مادر را پس از تأیید شورای عالی ورزش تهیه کنیم. هدف دانشگاه در سال آینده حفظ ۲۰ تیم خود و افزایش آنهاست.  

عیدانه//لشگری:

دانشگاه آزاد اسلامی در حیات ۴۱ ساله خود، علاوه بر موفقیت در عرصه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی، در ورزش دانشجویی، حرفه‌ای و ملی نیز همواره در بالاترین سطح ممکن درخشیده و امسال نیز ویترین افتخار ورزش دانشگاه، طلایی بوده است. تیم‌های باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ‌های برتر فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در مجموع موفق به کسب هفت جام قهرمانی، هفت جام نایب قهرمانی و سه جام سومی به شرح زیر شدند:

مقام تیم های باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه در سال 1402

1-دوچرخه سواری/قهرمان
2-ووشو مردان/قهرمان
3-تیراندازی با کمان مردان/قهرمان
4-تیراندازی با تپانچه بانوان/قهرمان
5-دوومیدانی داخل سالن بانوان/قهرمان
6-بسکتبال با ویلچر/قهرمان
7-تنیس روی میز بانوان/قهرمان
8-واترپلو جوانان/قهرمان
9-ووشو بانوان/نایب قهرمان
10- کبدی بانوان/قهرمان
11- تکواندو جام نقش جهان/قهرمان
12-دوومیدانی بانوان جوانان/نایب قهرمان
13-کشتی آزاد/مقام سوم
14-کشتی فرنگی/مقام سوم
15-واترپلو بزرگسالان/مقام سوم
16-دوومیدانی بانوان بزرگسالان/مقام سوم
17- تیراندازی با تفنگ بانوان/مقام چهارم

لیگ‌هایی که هنوز به اتمام نرسیده

18-پاورلیفتینگ/صدرنشین
19-کاراته مردان/صدرنشین
20-کاراته بانوان/صدرنشین
21-شمشیربازی سابر مردان/صدرنشین
22-قایقرانی روئینگ مردان/صدرنشین
23-قایقرانی روئینگ بانوان/صدرنشین

عملکرد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در یونیورسیاد ۲۰۲۳ چین

از مجموع ۳۷ دانشجو ورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی که به رقابت‌های یونیورسیاد ۲۰۲۳ چنگدو چین اعزام شده بودند، ۱۰ نفر موفق به کسب مدال شدند؛ ۳ طلا، ۴ نقره و ۳ برنز.

عملکرد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در بازی های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو چین

دانشجو ورزشکاران دانشگاه آزاد اسلامی که در قالب تیم‌های ملی به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو چین اعزام شده بودند، در مجموع ۴۴ مدال رنگارنگ (با احتساب مدال‌های تیمی) شامل ۱۳ طلا، ۱۶ نقره و ۱۵ برنز کسب کردند.

عیدانه//لشگری:

سایر فعالیت های مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه

استعدادیابی و نخبه پروری ورزشی و معرفی چهره‌های جدید به ورزش ملی در رشته‌های المپیکی و همچنین حضور تیم بسکتبال سه نفره بانوان دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگی از کشورمان در جام جهانی ۲۰۲۳ دوحه قطر، از دیگر فعالیت‌های مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه در سال جاری به شمار می‌آید.

برگزاری ۱۸ رویداد قهرمانی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه در دو بخش بانوان و مردان با حضور ۱۵۳۰ ورزشکار در رشته‌های گوناگون و در استان‌های مختلف، درآمدزایی برای دانشگاه در حوزه ورزش با استفاده بهینه از امکانات سخت افرازی و نرم افزاری، تکمیل اطلس الکترونیکی اماکن ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه ورزش همگانی براساس سند تحول و تعالی دانشگاه، تاکید بر ابعاد و پیوست فرهنگی رویداد‌های مختلف ورزش دانشگاه، تدوین طرح‌های پژوهشی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی برای ارتقای ورزش، اجرای طرح علمی پژوهشی «بررسی نقش علوم اعصاب و توانبخشی شناختی در شکوفایی ورزش و ارتقای عملکرد دانشجویان ورزشکار»، برگزاری دوره‌های حرفه‌ای مربیگری (MBA ورزشی) با همکاری فدراسیون‌های ورزشی، تعامل و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با فدراسیون‌های مختلف ورزشی کشور، تعامل با کمیته ملی المپیک، همکاری با فدراسیون‌های مختلف در میزبانی و برگزاری رویداد‌ها و رقابت‌های ورزشی، واگذاری تدریجی تیم‌های باشگاه فرهنگی ورزشی این دانشگاه به استان ها، برنامه ریزی برای راه‌اندازی دانشکده‌های مهارتی ورزش، بررسی و نظارت مستمر بر عملکرد حوزه ورزش در واحد‌های دانشگاهی، برنامه ریزی و سیاست گذاری در خصوص استفاده از فن آوری‌های نوین (سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های ورزشی) برای نظارت و ارزشیابی عملکرد واحد‌های دانشگاهی و افزایش مشارکت ورزشی در جامعه دانشگاهی، ارزیابی و رتبه بندی اماکن ورزشی واحد‌های دانشگاهی سراسر کشور، صدور مجوز‌های لازم برای تامین تجهیزات ورزشی و تعمیر اماکن ورزشی واحدها، تنظیم تقویم عملیاتی رویداد‌های ورزشی دانشگاه در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱، برنامه‌ریزی مدون برای استعدادیابی ورزشی در مدرسه‌های سما، جذب نخبگان و قهرمانان ورزشی کشور برای ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین ارائه تسهیلات و مرخصی ورزشی به دانشجویان و اعضای هیات علمی عضو تیم‌های ملی، از جمله اهم اقدام‌های مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه در یک سال اخیر به شمار می‌آید. ۲۰ تیم باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه نیز در فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در لیگ‌های برتر شرکت کرده اند و تلاش می‌کنند تا ورزش دانشگاه آزاد اسلامی همچنان در ویترین افتخار بدرخشد. 

بخش ورزشی

با استفاده از تحلیل‌های دقیق و ارائه‌ی آمار و ارقام، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی داده‌ها و آمارهای جالب و کاربردی درباره‌ی عملکرد تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. هدفمندی خود را در افزایش دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای داده‌های جذاب و آماری ورزشی همراه شوید.
دکمه بازگشت به بالا