اقتصادی

سهم ۵۰ درصدی میدان مشترک پارس جنوبی در تولید برق کشور

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران گفت: ایران دومین ذخایر گاز طبیعی جهان را دارد و نیمی از ذخایر گازی ایران را به خود اختصاص داده و ۷۰ درصد از گاز و ۵۰ درصد برق کشور از این میدان تأمین می‌شود و شاهرگ حیاتی انرژی کشور است.

به گزارش اخبار ایران من، سید هاشم اورعی امروز در نشستی خبری درباره چالش‌ها و راهکارهای میدان مشترک پارس جنوبی با اشاره به اینکه ناترازی انرژی در همه بخش‌ها در حال رخ‌ دادن است، افزود: میدان مشترک پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان و بین ایران و قطر مشترک است.

وی ادامه داد: ایران دومین ذخایر گاز طبیعی جهان را دارد و نیمی از ذخایر گازی ایران را به خود اختصاص داده و ۷۰ درصد از گاز و ۵۰ درصد برق کشور از این میدان تأمین می‌شود و شاهرگ حیاتی انرژی کشور است.

استاد دانشگاه شریف با اشاره ناترازی گاز در زمستان پارسال گفت: در آن زمان روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از این میدان تولید می‌شد و در تابستان تولید گاز از این میدان به ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

اورعی تصریح کرد: برای حفظ تولید گاز از این میدان، باید فشار را ثابت نگه داریم، اما به‌دلیل طولانی‌ شدن عمر چاه‌ها، فشار کاهش می‌یابد. از سوی دیگر تقاضا برای گاز در حال افزایش است و باید تولید گاز افزایش یابد تا آنجا که آمارها نشان می‌دهد میزان تقاضا برای گاز سالانه ۱۲ درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه با این روال از سال ۱۴۰۴، ‌ هر سال معادل یک فاز تولید گاز پارس جنوبی کاهش می‌یابد، افزود: برنامه این است که ۳۵ چاه جدید برای حفظ و افزایش تولید در این میدان حفر شود.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران ادامه داد: میانگین فشار چاه‌های قدیمی در پارس جنوبی نیز در سال‌های اخیر از ۵۲۰۰ پوند بر اینچ مربع (پی‌اس‌آی) به ۳۵۰۰ پی‌اس‌آی کاهش یافته است و برای حفظ تولید باید برنامه فشارافزایی چاه‌های قدیمی نیز در برنامه باشد.

اورعی با اشاره به وابستگی شدید سبد انرژی کشور به گاز گفت: در شرایط عادی ۹۲ درصد برق تولیدی کشور از گاز تولید می‌شود و کاهش تولید گاز بر تولید برق نیز اثرگذار است.

وی تأکید کرد: همه دنبال راهکار کوتاه‌مدت در بخش انرژی هستیم، اما نمی‌توان چهار دهه مسیر را اشتباه رفت و در کوتاه‌مدت این اشتباه را جبران کرد، بنابراین در بخش گاز راهکار کوتاه‌مدت وجود ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: باید این آگاهی را به مردم بدهیم که مشکل چیست.

اورعی با بیان اینکه مسئله ناترازی انرژی تنها فنی نیست، بلکه باید در سیاست‌گذاری‌ها بازنگری شود، ادامه داد: باید به جای توزیع ثروت به تولید ثروت توجه شد.

وی ‌گفت: انرژی یکی از ابزارهای مهم توسعه است و کالای اقتصادی به‌شمار می‌رود.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران با اشاره به اینکه برای جبران ناترازی انرژی در کشور باید تصمیم سخت گرفت، افزود: دهک‌های ثروتمند ۳۰ تا ۳۲ برابر دهک‌های فقیر از یارانه انرژی بهره‌مند می‌شوند و با سامان‌دهی یارانه‌ها باید سیاست‌های حمایتی از دهک‌های ضعیف تدوین شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا