علمی

مدت‌زمان نگهداری مواد غذایی این گونه افزایش دهید

آفتاب‌‌نیوز :

با توجه به آثار دورریختن مواد غذایی و تاثیر این کار بر محیط زیست، حفظ مواد غذایی از اهمیت فراوانی برخوردار است. با توجه به ضرورت حفظ مواد غذایی، با برخی راهکار‌ها می‌توان مدت زمان نگهداری مواد غذایی را افزایش داد. راهکار‌هایی مانند «خرید هوشمندانه»، «نگهداری صحیح موادغذایی»، «یاد گرفتن روش‌های نگهداری طولانی‌مدت»، «کمال‌گرا نبودن در خرید»، «خلوت نگه‌داشتن یخچال»، «ذخیره باقیمانده مواد غذایی»، «مصرف برخی مواد غذایی با پوست»، «ذخیره دانه‌های گیاهان»، «ترکیب مواد غذایی با یکدیگر»، «کنترل میزان طبخ غذا»، «فریز کردن مواد غذایی»، «طبخ وعده‌های غذایی در خانه»، «نگهداری مواد غذایی در فریزر» و «استفاده از مواد غذایی برای مراقبت از پوست» می‌توانند به حفظ و عمر بیشتر مواد غذایی کمک کنند.

منظور از خرید هوشمندانه این است مایحتاج هفتگی به صورت یکجا خریداری نشود و هرچند روز یکبار نسبت به تامین مواد غذایی مورد نیاز اقدام کرد. علاوه بر خرید هوشمندانه، نگهداری صحیح و اصولی از مواد غذایی نیز حائز اهمیت به حساب می‌آید؛ چرا که بررسی زباله‌های خانگی بیانگر این است بسیاری از زباله‌های خانگی مواد غذایی فاسد هستند. نگهداری اصولی و آشنایی با چگونگی مواد غذایی اهمیت دارد؛ به طور مثال، انبار کردن مواد غذایی مانند موز، آووکادو، گوجه‌فرنگی، طالبی، هلو، پیاز و گلابی که «گاز اتیلن» بیشتری تولید می‌کنند موجب فساد محصولاتی مانند سیب‌زمینی، سیب، سبزیجات برگدار، انواع توت‌ها و فلفل می‌شوند؛ چرا که این موادغذایی نسبت به گاز اتیلن حساس هستند.

روش‌های متعددی برای افزایش مدت‌زمان نگهداری مواد غذایی پیشنهاد می‌شود؛ ترشی‌کردن، خشک‌کردن، کنسرو کردن، تخمیر، انجماد و پخت جزو روش‌هاییی هستند که می‌توانند ماندگاری مواد غذایی را افزایش دهند و میزان ضایعات را کاهش دهند.

منظور از کمالگرا نبودن در هنگام خرید این است که هنگام خرید کردن نسبت به انتخاب موادغذایی سالم وسواس داریم و خواهان انتخاب میوه‌هایی هستیم که ظاهری بی‌عیب و نقص دارند و از خرید میوه‌هایی که به اصطلاح «زشت» نامیده می‌شوند، اجتناب می‌کنیم. انتخاب میوه‌های بدون نقص سبب از بین رفتن موادغذایی خوب و مغذی می‌شود؛ در حالی که ارزش غذایی یکسانی با سایر میوه‌ها دارند. 

نکته مهم و اساسی این است، خلوت نگه‌داشتن یخچال در حفظ مواد غذایی تاثیر دارد؛ چرا که سبب کنترل بهتر مواد غذایی موجود در یخچال می‌شود. تجربه ثابت کرده همواره مواد غذایی باقیمانده در یخچال از چشم دور می‌ماند و فاسد می‌شوند. بهتر است مواد غذایی باقیمانده در یک ظرف شیشه‌ای نگهداری شوند تا در دیدرس باشند.

بسیاری از ما از خوردن مواد غذایی با پوست اجتناب می‌کنیم، اما بسیاری از مواد مغذی در لایه بیرونی یا پوست محصولات وجود دارد. به طور مثال، پوست سیب حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین، مواد معدنی و تری‌ترپنوئید است که یک آنتی‌اکسیدان قوی به حساب می‌آید و دارای خاصیت ضد سرطانی است.

اغلب مردم به دلیل نگرانی از افزایش سطح کلسترول خون از خوردن زرده تخم‌مرغ اجتناب می‌کنند و به جای آن از سفیده تخم‌مرغ استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که زرده تخم‌مرغ تاثیر چندانی بر افزایش کلسترول ندارد.

ذخیره دانه‌های مواد غذایی که قابلیت نگهداری دارند به حفظ بیشتر مواد غذایی کمک می‌کنند؛ به طور مثال، تخمه کدو جزو دانه‌هایی هستند که قابلیت نگهداری دارند و می‌توانند استفاده شوند. 

اسموتی‌ها پر از مواد مغذی هستند و می‌توانند یک راه حل برای کاهش مواد غذایی هم باشند. ساقه‌ها، انتها و پوست مواد غذایی ممکن است اشتهاآور نباشند، اما افزودن این مواد به اسموتی‌ها راهکاری برای بهره‌مندی از فواید فراوان آن و کاهش ضایعات مواد غذایی است. همچنین بسیاری از مواد غذایی را می‌توان به خوبی در فریزر نگهداری کرد؛ به طور مثال، سبزی‌هایی که بیش از حد نرم شده و برای استفاده در سالاد مناسب نیستند را می‌توان در فریزر نگهداری کرد و در اسموتی‌ها و به عنوان چاشنی غذا استفاده کرد. 

برخی نسبت به طبخ مورد نیاز مواد غذایی حساس نیستند و میزان غذایی که می‌پزند نسبت به نیاز آن‌ها بیشتر است. طبخ غذا به میزان نیاز نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند بلکه در کاهش هدر رفتن مواد غذایی اثر دارد. طبخ غذا و تهیه‌نکردن غذای غیرخانگی نه تنها سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود بلکه طبخ غذا در خانه سبب می‌شود غذای سالم‌تری داشته باشیم. 

برخی از مواد غذایی قابلیت ترکیب‌شدن با یکدگیر را دارند و طعم جدید ایجاد می‌کنند؛ ترکیب ساقه‌های بروکلی، گوجه‌فرنگی نرم، اسفناج پژمرده، گشنیز و ریحان طعم‌دار می‌تواند سس‌های خوشمزه‌ای باشند. 

بنابر اعلام مرکز بهبود تغذیه وزارت بهداشت، تهیه ماسک یا اسکراب خانگی روش مناسبی برای صرفه جویی در هزینه‌های و کاهش استفاده از مواد شیمیایی مضر موجود در برخی محصولات مراقبت از پوست است. آووکادو سرشار از چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E است و می‌تواند یک ماسک طبیعی باشد. همچنین مخلوط تفاله قهوه با کمی شکر و روغن زیتون نیز می‌تواند یک اسکراب مفید باشد.

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا