فرهنگی

نامزدهای نهایی جایزه داستان عربی ۲۰۲۴ انتخاب شدند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از سایت جایزه، هفدهمین جایزه بین‌المللی ادبیات داستانی عربی (IPAF) نامزدهای نهایی‌ خود را معرفی کرد.

این‌فهرست در یک کنفرانس مطبوعاتی در ریاض توسط نبیل سلیمان، نویسنده سوری که رییس هیات داوران امسال است، اعلام شد. در این مراسم داوران دیگر شامل سونیا نمر نویسنده، محقق و چهره دانشگاهی فلسطینی، فرانتیشک اوندراش چهره دانشگاهی از جمهوری چک، محمد شعیر منتقد و روزنامه‌نگار مصری و حمور زیاده نویسنده و روزنامه‌نگار سودانی و همچنین یاسر سلیمان، رییس هیات امنای IPAF حضور داشتند.

رمان نویسانی که به فهرست نهایی راه یافتند شامل ۲ نویسنده زن و ۴ نویسنده مرد از ۳۱ تا ۶۰ سال و نماینده ۵ کشور هستند. این نویسندگان هر یک با سبک‌های روایی متمایز، طیف بسیار متنوعی از موضوع‌های حیاتی امروز را بررسی می‌کنند.

این نویسندگان عبارتند از:

رجا عالم برای «باهبل: چندجهانی مکه ۲۰۰۹- ۱۹۴۵» عربستان سعودی

ریما بالی برای «انگشتر سلیمان» از سوریه

اسامه العیسی برای «آسمان هفتم اورشلیم» از فلسطین

بسیم خندقجی برای «یک ماسک، رنگ آسمان» از فلسطین

احمد المرسی برای «قمار به افتخار لیدی میتسی» از مصر

عیسی نصیری برای «موزاییک‌ساز» از مراکش

از این میان رجا عالم سال ۲۰۱۱ این جایزه را به صورت مشترک دریافت کرده است.

نبیل سلیمان، رییس هیات داوران ۲۰۲۴ در این باره گفت: رمان‌های فینالیست، کاوشی عمیق و داستانی از تاریخ را به ما ارایه می‌کنند. تاریخ تمدن‌ها را که با اشکال هنری گوناگون و روایت‌هایی متفاوت در هم تنیده شده‌اند. موضوع این رمان‌ها شامل جنگ، فروپاشی انسان و خانواده، مسایل مربوط به هویت، ظلم وستم و نیز اشتیاق فردی و جمعی انسان برای آزادی و عدالت است. رمان‌ها با شور و اشتیاق با جنگ‌ها، تبعیدها و قیام‌هایی که جهان عرب همواره و اکنون تحمل می‌کند روبه رو می‌شوند؛ اما خلاقیت غنی آنها محدود به منطقه نیست و سراسر جهان را در بر می‌گیرد و مبارزات مشترک را برجسته می‌کند. دیدگاه‌ها و بیان زیبایی‌شناختی آن‌ها متنوع و با خودآگاهی و قدرت تخیلی همراه است.

پروفسور یاسر سلیمان، رییس هیات امنا هم گفت: رمان‌های فهرست کوتاه امسال که به ما حس متفاوتی از مکان را می‌دهند که در آن جنبه‌های متنوعی از انسانیت منعکس شده و برای شناخت زمان حال، عمیقاً در گذشته حفاری می‌کنند و این منجر به روایت‌های غم‌انگیزی می‌شود که به کمک احیای خاطرات گذشته‌ای در حال محو شدن، امید را دنبال می‌کنند. با این رمان‌ها ما خود را در مکه سال‌های گذشته، شهر قدیمی اورشلیم و در شهر حلبی می‌یابیم که در آن زخم‌های گذشته نزدیک بر بدن مردم باقی مانده و برای اولین بار در تاریخ این جایزه به معنای واقعی کلمه، رمانی از پشت دیوارهای یک زندان اسراییلی را به خوانندگان ارایه می‌کنیم.

برنده هفدهمین جایزه بین المللی ادبیات داستانی عربی یکشنبه ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ در مراسمی در ابوظبی که به صورت آنلاین نیز پخش خواهد شد، معرفی خواهد شد تا جایزه ۵۰ هزار دلاری را از آن خود کند.

مراسم معرفی فهرست نهایی ۲۰۲۴ با همکاری کمیسیون ادبیات، انتشارات و ترجمه برگزار شد.

فهرست اولیه این رقابت ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ متشکل از ۱۶ رمان منتشر شده بود. این فهرست از میان ۱۳۳ کتاب که به زبان عربی در فاصله جولای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ منتشر شده‌بودند، انتخاب شده بود.

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا