اقتصادی

چه کسانی نمی توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟ – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش بازرگانی خبرگزاری آنلاین، دندان‌ها تأثیر شگرفی بر زیبایی و سلامت افراد دارند. زمانی که به دلایل گوناگونی یک یا چندین دندان از دست رود، لازم است برای جایگزینی آن فوراً اقدام گردد. در صورتی که جای خالی مربوط به دندان‌ها قدامی باشد، قطعاً بیش‌تر باعث رنجش خواهد شد. ایملنت یا کاشت دندان راهی برای جبران دندان‌های از دست رفته می‌باشد. اما آیا این روش بدون محدودیت است؟ در این مقاله، تیم دندانپزشکا تصمیم دارد به بررسی این موضوع بپردازد که چه کسانی نمی‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟ در ادامه همراه ما باشید.

ایمپلنت دندان چیست؟

به دلایل مختلفی ممکن است دندان‌ها دچار آسیب شده و در نهایت از دست بروند. در گذشته تنها راهی که برای جایگزینی وجود داشت، پروتز دندان یا همان دندان مصنوعی بود. اما با پیشرفت علم پزشکی، راه حلی تقریباً دائمی برای این موضوع در نظر گرفته شد. امروزه دندانپزشکان بسیاری مثل دکتر ایمپلنت در تهران، حوزه فعالیت خود را با تحصیل در مقطع تخصص به این موضوع اختصاص داده اند.

ایمپلنت دندان، یک روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته است که با استفاده از یک ساختار فلزی، مثل تیتانیوم، درون استخوان فک قرار می‌گیرد. بعد از این که دکتر ایمپلنت در اصفهان استخوان را به طور کامل به ایمپلنت متصل کرد، سپس یک پروتز دندان مانند تاج دندان به آن متصل می‌کند. ایمپلنت دندان به عنوان یک راه حل دائمی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که برای کاشت دندان به دنبال یک متخصص در کرج هستید، مقاله دکتر ایمپلنت در کرج می‌تواند لیستی از دندانپزشکان این حوزه را به شما معرفی کند.

چه کسانی کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند؟

دلایل بسیاری وجود دارد که مانع انجام ایمپلنت می‌گردد. دندانپزشک مربوطه با بررسی سوابق پزشکی فرد و همچنین انجام آزمایشات و عکسبرداری از فک و دهان به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا بیمار مورد نظر کاندید مناسبی برای ایمپلنت است یا خیر. برخی از افراد هستند که نمی‌توانند پذیرای کاشت دندان باشند که این افراد عبارتند از:

کسانی که در فک خود استخوان کافی ندارند و یا بخشی از آن به دلیل وجود بیماری و یا به دلیل مختلف تحلیل رفته است.

کسانی که از بیماری خاصی رنج می‌برند و این بیماری دهان و دندان آنها را درگیر کرده است و داروهای استفاده شده، ترمیم استخوان تراشیده شده را غیر ممکن می‌کند.

کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مثل استروئیدها را مصرف می‌کنند.

در صورتی که در شش ماه گذشته دچار سکته قلبی شده باشند و یا این که بیماری دیابت داشته باشند که ترمیم زخم به جا مانده از ایمپلنت را با مشکل مواجه می‌کند.

آن دسته از افرادی که دچار پوکی استخوان، سرطان استخوان و یا بیماری لوسمی هستند نیز امکان دریافت ایمپلنت را نخواهند داشت.

خانم‌های باردار نیز امکان انجام ایمپلنت را ندارند و بهتر است درمان و اقدامات دندانپزشکی را به بعد موکول کنند.

همچنین برای انجام ایمپلنت محدودیت سنی وجود دارد و قبل از ۱۸ سال به دلیل کامل نشدن فرآیند رشد و تکمیل استخوان‌ها، انجام ایمپلنت ممکن نیست.

چه کسانی کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند؟

مراحل انجام کاشت دندان

ایمپلنت دندان طی چندین مرحله انجام می‌گیرد و دندانپزشک تمامی این مراحل را به دقت و با وسواس خاصی انجام می‌دهد. مراحل انجام آن عبارتند از:

مشاوره با پزشک: در اولین مرحله، پزشک با بیمار مشاوره می‌کند و به او توضیح می‌دهد که چگونه ایمپلنت دندان انجام می‌شود و چه نوع پروسه‌هایی برای جایگزینی دندان استفاده می‌شود.

عکسبرداری: پس از مشاوره، عکسبرداری از فک و دهان بیمار انجام می‌شود تا پزشک بتواند بهترین روش جایگزینی دندان را برای بیمار تعیین کند.

جراحی: در این مرحله، پزشک یک ساختار فلزی را درون استخوان فک بیمار قرار می‌دهد. این ساختار معمولاً از تیتانیوم ساخته شده است و به طور کامل به استخوان متصل می‌شود.

دوره بهبودی: پس از جراحی، باید صبر کرد تا استخوان به طور کامل به ایمپلنت متصل شود. این فرایند معمولاً چند ماه طول می‌کشد.

قرار دادن پروتز دندان: پس از بهبودی، یک پروتز دندان مانند تاج دندان به ایمپلنت متصل می‌شود. این پروتز دندان با دندان‌های طبیعی بسیار شبیه به هم است و بیمار می‌تواند با آن به طور طبیعی خوردن، صحبت کردن و لبخند زدن را انجام دهد.

مراقبت‌های بعد از کاشت دندان

پس از انجام ایمپلنت دندان، بیمار باید مراقبت‌های خاصی را انجام دهد تا بهبودی سریع‌تری را تجربه کند و احتمال عفونت و مشکلات دیگر را کاهش دهد. مراقبت‌های بعد از ایمپلنت شامل موارد زیر است:

مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک به دقت و به موقع.

استفاده از یخ برای کاهش تورم و درد در منطقه جراحی.

مصرف غذاهای نرم و آبدار در روزهای اول پس از جراحی.

مراقبت‌های بهداشتی و تمیز کردن منطقه جراحی با دقت و استفاده از ضدعفونی کننده‌های تجویز شده توسط پزشک.

اجتناب از فشار و ضربه به منطقه جراحی.

تحت نظر بودن و اطلاع رسانی به پزشک در صورت بروز هرگونه علائم نامطلوب مانند درد شدید، خونریزی و عفونت.

عوارض انجام ایمپلنت دندان

هر گونه جراحی دارای ریسک‌های خود است و ایمپلنت دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی از عوارض ممکن پس از انجام ایمپلنت دندان عبارتند از:

امکان بروز تورم و درد و یا خونریزی و عفونت در منطقه جراحی شده دندان

تخریب ایمپلنت دندان به دلیل ناموفق بودن عملکرد بدن در پذیرش آن، در برخی موارد استخوان فک پذیرای ایمپلنت نیست.

تغییر رنگ و شکل لثه‌های اطراف ایمپلنت دندان، در برخی موارد فشار ایمپلنت وارده باعث عفونت لثه و یا تغییر رنگ در نواحی اطراف می‌گردد.

بروز صدمات به عصب‌های دهان و فک که در صورت عدم رسیدگی به موقع منجر به آسیب‌های جدی می‌گردد.

شکستگی لثه‌ها در منطقه جراحی و تحلیل رفتن بافت لثه

نفوذ غذا و باکتری‌ها به داخل منطقه جراحی که در صورت رعایت نکردن بهداشت و مراقبت‌های لازم باعث عفونت می‌گردد.

عوارض انجام ایمپلنت دندان

کلام آخر

ایمپلنت راهی برای جبران دندان‌های از دست رفته است. با وجود این که کاشت دندان روشی مطمئن و ایده آل است، اما ممکن است همه افراد کاندید مناسبی برای انجام آن نباشند. این مقاله به بررسی چگونگی انجام ایمپلنت دندان و پاسخ به این سوال که «چه کسانی نمی‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟» اختصاص یافت. از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید از شما صمیمانه سپاسگزاریم. در پایان مقالات سایت دندانپزشکا، نظرات و پیشنهادات تان را به ثبت برسانید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری آنلاین در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا