علمی

شکار یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های شناخته شده!/ عکس

ستاره‌شناسان با کمک ابزارهای پیشرفته‌ای توانسته‌اند سن دقیق کهکشان Maisie را که سال گذشته توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) مشاهده شد، کشف کنند. هرچند این منظومه ستاره‌ای به‌اندازه‌ای که در ابتدا تصور می‌شد قدمت ندارد، اما همچنان یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های شناخته‌شده محسوب می‌شود و به گفته دانشمندان، ۳۹۰ میلیون سال پس از بیگ‌بنگ شکل گرفته است؛ یعنی حدود ۱۳.۴ میلیارد سال سن دارد. بااین‌وجود، Maisie فقط ۷۰ میلیون سال از JADES-GS-z۱۳-۰، به‌عنوان قدیمی‌ترین سیستم شناخته‌شده فعلی، جوان‌تر است.

تیم تحقیقاتی به رهبری «استیون فینکلشتاین»، ستاره‌شناس «دانشگاه تگزاس»، تابستان سال گذشته این کهکشان را کشف کردند. آن‌ها ابتدا تخمین زدند که Maisie تنها ۲۹۰ میلیون سال پس از بیگ‌بنگ شکل گرفته است، اما تجزیه‌وتحلیلی که اکنون با تجهیزات پیشرفته‌تر انجام شده، نشان می‌دهد که قدمت آن حدود ۱۰۰ میلیون سال بیشتر از این برآورد است.

بررسی قدمت کهکشان Maisie با جیمز وب

شکار یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های شناخته شده!/ عکس

دانشمندان از طریق طیف‌نگار مادون قرمز نزدیک (NIRSpec) جیمز وب موفق شدند طیف‌سنجی این کهکشان را تأیید کنند. NIRSpec نور یک جسم را به فرکانس‌های باریک مختلفی تقسیم می‌کند تا بتواند ترکیب شیمیایی، خروجی گرما، روشنایی ذاتی و حرکت نسبی آن را با دقت بیشتری شناسایی کند.

فینکلشتاین توضیح می‌دهد: «نکته جالبی که در مورد Maisie وجود دارد، این است که کهکشان مذکور یکی از اولین کهکشان‌های دور شناسایی‌شده توسط JWST است و از این مجموعه، اولین کهکشانی است که از نظر طیف‌سنجی تأیید شده.»

آن‌ها اکنون درحال تجزیه‌وتحلیل حدود ۱۰ سیستم دیگر هستند که می‌توانند از کهکشان Maisie قدیمی‌تر باشند.

جیمز وب در چند وقت گذشته داده‌های ارزشمند دیگری را نیز به دانشمندان ارائه کرده است. ازجمله آن‌ها می‌توان به انتشار تصویری خیره‌کننده از دورترین ستاره‌ کشف‌شده با نام Earendel اشاره کرد که ۲۸ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد.

۲۲۷۲۲۷

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا