اقتصادی

رکورد چاپ پول در دولت رئیسی شکسته شد

برخلاف ادعای رئیسی مبنی بر عدم چاپ پول برای جبران کسری بودجه

آفتاب‌‌نیوز :

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اخیرا در جریان سفر به استان خراسان جنوبی با تاکید بر این‌که «امروز به جرات می‌توانیم جمهوری اسلامی را کشوری فناور و پیشرفته بنامیم»، تصریح کرد: کشور همچنین در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز به سرعت در حال پیشرفت است.  در دولت مردمی علاوه بر اینکه توانستیم کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی را بدون چاپ پول یا استقراض از بانک مرکزی و با ایجاد منابع درآمدی جدید برطرف کنیم، توانستیم ۵ هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را احیا کرده، تولید کالا‌های اساسی را ۲۲ درصد افزایش دهیم و شاخص‌های اقتصادی مثل نرخ رشد را مثبت کنیم.

رئیسی با اشاره به مشکلاتی نظیر ناترازی در عرصه‌های تامین برق، گاز، بانک، بودجه، صندوق‌های بازنشستگی و تنش‌های آبی، برخی اقدامات دولت برای رفع این مشکلات را تشریح کرد و گفت: باور داریم که راه‌حل مشکلات در داخل کشور است و برای حل آن‌ها چشم به دست بیگانگان نداریم. در حالی که برخی توسعه روابط خارجی را در گرو پذیرفتن برخی شروط و تعهدات عنوان می‌کردند در این دولت در عرصه توسعه روابط خارجی موفق عمل کرده و در زمینه مبادلات تجاری رکوردشکنی کرده‌ایم. در حدود ۲ سال گذشته متوسط تورم مواد غذایی در کشور‌های اروپایی ۱۹ و در کشور‌های منطقه بین ۲۸ تا ۲۹ درصد بوده است، اما با این وصف با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تدابیر اتخاذ شده حتما مشکلات حل شده و تورم نیز کاهشی خواهد شد.

ادعای رئیسی در حالی است که آخرین آمار‌های بانک مرکزی از جزئیات کل‌های پولی در فروردین ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که رشد نقطه به نقطه پایه پولی در این ماه نسبت به سال گذشته به ۴۵ درصد رسیده که بیشترین میزان این متغیر در تمام ادوار است.

براساس گزارش سایت فردای اقتصاد، این اتفاق در حالی رخ داده که در این ماه مانده بدهی دولت به بانک مرکزی ۶۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و از عوامل اصلی رشد پایه پولی بوده است.

در کنار این موارد، نسبت پول به نقدینگی که نشان دهنده میزان سیالیت نقدینگی است نیز به ۲۶ درصد رسیده که بیشترین میزان تاریخی خود را نشان می‌دهد.

رکورد چاپ پول شکسته شد

منبع: سایت فردای اقتصاد

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا