اقتصادی

چگونه از افراد نخبه، ماهر و متخصص حمایت کنیم؟

یک مقام کارگری با بیان اینکه باید مشوق هایی برای حفاظت و نگهداشت نخبگان در کشور در نظر گرفته شود، گفت: هر سال جشنواره های مختلفی با هدف تجلیل و امتنان برگزار و افراد نخبه، ماهر و متخصص شناسایی می شوند ولی آیا برای کار به بنگاه‌ها و صنایع هم معرفی می‌شوند یا اینکه رها می‌شوند تا به فکر خروج از کشور بیفتند؟

سمیه گلپور در گفت‌وگو با اخبار ایران من، با تاکید بر شناسایی و به کارگیری نخبگان و تحصیلکردگان در کشور اظهار کرد: در حال حاضر با عدم وجود نیروی ماهر در کشور روبه رو هستیم و همان نیروی ماهر نیز برای کسب درآمد و کار به فکر رفتن به کشورهای دیگر است در حالی که باید نیروی کار داخلی را ساماندهی کنیم و بر خروج نخبگان از کشور نظارت شود.

وی افزود: یک فرد تحصیلکرده که آماده کار است وقتی بازار کار داخل را مهیا نمی بینید به فکر رفتن به کشورهای دیگر می افتد زیرا فکر می کند اگر به دلار حقوق بگیرد همه مشکلاتش برطرف می شود.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر ضرورت توجه به مهارت‌های مدیریتی گفت: آنچه که مسلم است ما نیروی ماهر در حوزه مدیریتی کم داریم و نیازمند مدیریت ماهر منابع انسانی و منابع مالی هستیم زیرا این بحث تخصصی است و در طول دوره ها و سالهای مختلف به دلیل عدم شایسته سالاری افراد مدیریتی ماهر را از دست داده‌ایم.

گلپور اضافه کرد: رشته هایی همچون بنگاهداری، شرکت داری یا مدیریت بنگاه و شرکت نیازمند داشتن مهارت مدیریتی است؛ لذا اگر در جایی با انباشت نیرو مواجه می شویم به دلیل عدم مدیریت صحیح و فقدان مهارت مدیریتی است که اتفاق افتاده است.

وی درباره جلوگیری از خروج نیروهای ماهر و نخبه از کشور و ماندگار کردن آنها در داخل گفت: ممکن است هزاران نفر آدم در کشور داشته باشیم که در رشته مدیریت از بهترین دانشگاه مدرک دکترا گرفته باشند ولی در حوزه تخصصی خاص مثل مدیریت استراتژیک آدم کم داریم. انتظار این است که در گام نخست افراد نخبه و تحصیلکرده شناسایی شوند و در گام دوم از ظرفیت و دانش و تجربه آنها در بنگاه داری استفاده کنیم.

این مقام ارشد کارگری ادامه داد: در یک شرکت با مجموعه خصوصی فرد دلسوز منابع مالی و سرمایه های خودش است زیرا اگر یک اشتباه استراتژیک صورت گیرد کل شرکت و مجموعه دچار آسیب می‌شود؛ لذا معتقدم باید دلسوز سرمایه های مالی و انسانی خود باشیم و از افرادی که در حوزه های تخصصی هوشمند هستند استفاده کنیم و کارها را به آنها بسپاریم تا دچار فرار مغزها نشویم.

به گفته گلپور باید مشوق هایی برای حفاظت و نگهداشت نخبگان درنظر گرفته شود و حمایت از نخبگان و افراد ماهر در حد حرف و شعار نباشد.

وی در پایان با بیان اینکه باید به جوانان کارآزموده، ماهر و متخصص اعتماد کنیم، اظهار کرد: هر سال جشنواره های مختلفی با هدف تجلیل و امتنان برگزار می شود.سوال این است که آیا در این جشنواره ها افراد نخبه و ماهر و متخصص شناسایی و برایشان برنامه ریزی می شود؟ آیا پس از شناسایی در صنایع و بخش‌های مدیریتی به کار گرفته می‌شوند یا اینکه رها می شوند تا به فکر خروج از کشور بیفتند؟

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا