علمی

دستاوردهای نخستین سفر وزیر بهداشت ایران به تاجیکستان

بهرام عین اللهی، به عنوان نخستین وزیر بهداشت کشورمان که پس از ۳۲ سال از زمان استقلال تاجیکستان به این کشور سفر کرده، از ارتقای روابط ایران و تاجیکستان در حوزه سلامت، تعاملات علمی و دانشگاهی، تبادل استاد و دانشجو، توسعه گردشگری سلامت و اشتراک تجربیات موفق نظام سلامت دو کشور خبر داد.

به گزارش اخبار ایران من و بنابر اعلام وبدا، دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران پس از ورود به شهر دوشنبه و دیدار دکتر عبدالله زاده وزیر بهداشت تاجیکستان گفت: اولین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران هستم که پس از سی و دو سال به تاجیکستان سفر کرده ام البته وزیر بهداشت تاجیکستان، در دولت مردمی به تهران سفر کرده و مذاکرات خوبی برای ارتقای همکاری های حوزه سلامت بین دو کشور داشته‌ایم.

وی بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی تاجیکستان را از اهداف سفر خود به این کشور دانست و گفت: روابط دو کشور در حوزه سلامت باید گسترده شود. آنچه مارا بیش از هر کشوری به تاجیکستان نزدیک می‌کند، زبان مشترک دو کشور است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تامین امنیت و سلامت از مهمترین وظایف هر حاکمیت است، از علاقه کشورمان برای توسعه همکاری های حوزه سلامت با کشورهای منطقه خبر داد و گفت: در همین راستا گروه جی ۵ ایجاد شده تا کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، ایران، سازمان بهداشت جهانی و به تازگی تاجیکستان بتوانند همکاری های منطقه ای خود در حوزه سلامت را گسترش کنند.

عین اللهی با اشاره به انتقال آسان بیماری های واگیر از یک منطقه و کشور به سایر مناطق، بر ضرورت اقدام جمعی کشورهای منطقه برای پیشگیری و مقابله با بیماری های واگیر تاکید کرد و انجام این اقدامات را نیازمند تبادل داده ها و تجارب حوزه سلامت این کشورها دانست.

وزیر بهداشت کشورمان گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تاجیکستان به علت اشتراکات فراوان از جمله زبان مشترک، می‌توانند همایش‌های علمی مشترک برگزار کرده و تجارب و توانمندی‌های علمی خود در رشته‌های مختلف پزشکی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند که این کار به نفع نظام سلامت و مردم هر دو کشور است.

وی از تبادل استاد و دانشجو به عنوان یکی از زمینه‌های ارتقای همکاری‌های سلامت بین ایران و تاجیکستان یاد و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت، پیشگیری از بیماری ها و مقابله با بیماری های واگیر، تجارب ارزنده‌ای دارد که می تواند با تاجیکستان به اشتراک گذاشته و منجر به کنترل و ریشه کن شدن برخی بیماری‌ها شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه واکسیناسیون همگانی از اقدامات خوب کشورمان در زمینه پیشگیری از بیماری‌های واگیر بوده است، گفت: حوزه سلامت دو کشور می‌توانند همکاری های نزدیک و سازنده ای با یکدیگر داشته باشند.

عین اللهی با اشاره به همسایگی ایران و تاجیکستان و توانمندی‌های کشورمان در ارائه خدمات درمان به بیماران خارجی، یادآور شد: ایران با وجود مراکز درمانی پیشرفته و نیروی انسانی متبحر، از کشورهای سرآمد منطقه در پذیرش بیماران خارجی است؛ به طوری که در کشورمان انواع عمل‌های جراحی پیشرفته و فوق پیشرفته انجام می شود و می تواند زمینه‌ساز توسعه گردشگری سلامت بین دو کشور باشد.

 انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا