علمی

خوردن این سالاد می‌تواند فضانوردان را بکشد!

پژوهش جدید «دانشگاه دلاویر»(University of Delaware) نشان می‌دهد کاهویی که در شرایط گرانش صفر رشد می‌کند، در فضا بیشتر از روی زمین در برابر عفونت‌های ناشی از باکتری‌هایی مانند «اشریشیا کلی»(E.coli) و «سالمونلا»(Salmonella) حساس است.

به نقل از فوربس، این پژوهش نشان می‌دهد کاهویی که در شرایط مشابه محیط بی‌وزن «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) رشد کرده، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های ناشی از پاتوژن‌های انسانی است.

سالاد فضایی

کاهو بیش از سه سال است که در اتاقک‌های هیدروپونیک ایستگاه فضایی بین‌المللی رشد می‌کند و به طور منظم برای تغییر دادن رژیم غذایی فضانوردان از آرد نان تورتیا و قهوه پودرشده به سبزیجات استفاده می‌شود. با وجود این، پژوهشگران نگران هستند که شیوع بیماری‌های ناشی از غذا در ایستگاه فضایی بین‌المللی، مأموریت را از مسیر خود خارج کند، زیرا ایستگاه فضایی بین‌المللی، محل سکونت باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زاست.

پژوهشگران دانشگاه دلاویر، کاهو را در شرایط مشابه محیط بی‌وزن ایستگاه فضایی بین‌المللی پرورش دادند. آنها دریافتند منافذ ریز برگ‌ها و ساقه‌هایی که گیاهان برای تنفس از آنها استفاده می‌کنند، معمولا زمانی دفاع کردن از گیاه را آغاز می‌کنند که گیاه یک عامل استرس‌زا مانند باکتری را در نزدیکی خود احساس کرده باشد.

با وجود این، زمانی که پژوهشگران باکتری‌ها را در شرایط شبیه‌سازی‌شده ریزگرانش به کاهو اضافه کردند، متوجه شدند که سبزی‌های برگ‌دار به جای بستن روزنه‌های خود، آنها را باز می‌کنند. آنها دو مقاله را درباره این پژوهش نوشتند. «نوح توتسلاین»(Noah Totsline)، پژوهشگر ارشد هر دو مقاله گفت: روزنه‌های کاهو زمانی باز مانده بودند که ما به صورت غیر منتظره به آنها یک عامل استرس‌زا را ارائه کردیم.

پژوهشگران در نهایت دریافتند که سالمونلا می‌تواند در شرایط ریزگرانش شبیه‌سازی‌شده راحت‌تر از شرایط معمولی روی زمین به بافت برگ حمله کند.

«کالی نیل»(Kali Kniel)، استاد «مؤسسه زیست‌فناوری دلاویر» در دانشگاه دلاویر گفت: ما باید برای کسانی که اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی زندگی می‌کنند و کسانی که ممکن است در آینده در آنجا زندگی کنند، آماده باشیم و خطرات موجود در فضا را کاهش دهیم. ما باید تعامل بین پاتوژن‌های انسانی را با گیاهان پرورش‌یافته در فضا بهتر درک کنیم.

به گفته پژوهشگران، این موضوع مهم است؛ زیرا به زودی افراد بیشتری در فضا زندگی خواهند کرد و پرورش کاهو در محیط‌های هیدروپونیک نسبتا آسان است.

نیل گفت: کار کردن با دانه‌های استریل‌شده، راهی برای کاهش دادن خطرات ناشی از میکروب‌های روی گیاهان است، اما ممکن است میکروب‌ها در محیط فضا باشند و از این طریق به گیاهان نفوذ کنند.

۵۸۵۸

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا