ورزشی

بردیم چون تاکتیک‌های قلعه نویی جواب داد/باید قهرمان شویم که در تاریخ می‌ماند

سپهر ستاری: تیم ملی ایران با ارائه یک نمایش زیبا مقابل ژاپن موفق به شکست این تیم شد و به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا رسید. ایران در برابر ژاپن یکی از بهترین بازی‌های چند سال اخیر خود را انجام داد و عملکرد فوق‌العاده ملی‌پوشان تحسین همگان را به‌دنبال دانشت. شاگردان امیر قلعه‌نویی در مرحله نیمه‌نهایی باید به مصاف قطر میزبان بروند که با عبور از ازبکستان در ضربات پنالتی به این مرحله رسیده و مدافع عنوان قهرمانی هم محسوب می‌شود. در دیگر بازی نیمه‌نهایی هم کره‌جنوبی و اردن باید باهم بازی کنند تا تکلیف یک تیم دیگر فینال جام ملت‌های آسیا هم مشخص شود.

امیرحسین صادقی، مدافع اسبق تیم ملی و باشگاه استقلال در گفتگو با اخبار ایران من درباره عملکرد تیم ملی مقابل ژاپن و دیدار با قطر صحبت کرده که در ادامه آمده است:

تیم ملی ایران با ارائه یک نمایش زیبا ژاپن را شکست داد و به نیمه‌نهایی رسید. تحلیل شما از عملکرد ملی‌پوشان چیست؟

اول از همه این برد شیرین را به مردم شریف ایران تبریک می‌گویم. بردی که باعث خوشحالی 80 میلیون ایرانی شد و یک تابوشکنی بود. 4 سال پیش ما مقابل ژاپن شکست خوردیم ولی خدا را شکر این بار با تمام کفایت و شایستگی و با غیرت تعصب موفق شدند این برد را به‌دست بیاورند و مردم را شاد کنند. از نظر فنی هم باید بگویم که خوشحالم ایران با درایت، هوش و ذکاوت کادر فنی و بازیکنان باتجربه به این مرحله رسیده است. فکر کنم بازی ایران و ژاپن یک فینال زودهنگام بود و بازیکنان ایران برای قهرمانی به خودباوری رسیده‌اند و ذهن برنده‌شان باعث شد این برد به‌دست بیاید. ذهنیت ما ذهنیت قهرمانی است. خیلی از کارشناسان هم نظرات زیادی دادند که مثلا ایران در گروهش دوم شود و به آن سمت جدول بروند ولی تیمی که می‌خواهد قهرمان شود شخصیت قهرمانی دارد و به این چیزها فکر نمی‌کند.

به نظر می‌رسد این دوره همدلی خوبی بین بازیکنان وجود دارد.

بله تمام بازیکنان، کادر فنی و مردم همه به فکر قهرمانی هستند و فکر برتر و ذهنیت قهرمانی دارند. من در بازیکنان این را دیدم و زمان بازی با امارات هم گفتم این تیم یکدل است. تیمی که یکدل باشد احتیاج به فن و تاکتیک و مربی بزرگ هم ندارد و خودشان به مرحله‌ای می‌رسند که می‌توانند بعد از 47 سال اتفاقات خوبی را برای مردم ایران رقم بزنند و به نظرم این اتفاق خوب برای ایران رخ می‌دهد.

ژاپن نمایش درخشانی که قبلا داشت را نتوانست جلوی ایران ارائه دهد. استراتژی کادر فنی برای این بازی به خوبی جواب داد.

100 درصد. بازی که تیم‌های اول و دوم آسیا مقابل هم انجام می‌دهند باید هم کیفیت خوبی داشته باشد. ژاپن به عنوان تیم اول آسیا با عقبه، امکانات، سازماندهی، نرم‌افزار و سخت‌افزار فوتبالی و بازیکنانی که در لیگ‌های معتبر اروپایی دارد قابل ستایش و احترام است ولی نباید از غیرت و تعصب ایرانی و تجربه بازیکنان هم نباید غافل شویم. بردهای پرگل ژاپن در چند ماه اخیر ملاک نیست چون تیم‌های رده آسیا با رده جهان فرق دارند و اینجا اتفاقات زیادی برای تیم‌هایی که انگیزه و ذهنیت برتر دارند رخ می‌دهد. تاکتیک آقای قلعه‌نویی خیلی خوب اجرا شد و بازی مقابل ژاپن وقتی عقب هم باشی بسیار سخت است ولی بچه‌ها با وجود غیبت طارمی خیلی خوب و باهوش و باانگیزه بازی کردند. انگیزه بازیکنان و درایت کادر فنی نشان داد این تیم لیاقت قهرمانی را دارد.

بردیم چون تاکتیک‌های قلعه نویی جواب داد/باید قهرمان شویم که در تاریخ می‌ماند

به نظر شما بهترین بازیکن ایران چه کسی بود؟

سامان قدوس، محمد محبی و علیرضا جهانبخش خیلی خوب کار کردند.محبی نشان داد بازیکن باهوشی است و برخلاف فشارهایی که در بازی‌های گذشته روی او بود، توانست جای مهدی طارمی را پر کند. سامان قدوس هم در پست شماره 10 خوب کار کرد و به خوبی اضافه می‌شد و پاس می‌داد. سردار آزمون هم جابجایی با پست 10 را مثل بازی‌های قبلی داشت و روی گل هم به منطقه 14 آمد و توپ را گرفت و پاس تودر به محبی داد و او مثل طارمی اضافه شد. محبی خیلی خوب بازی کرد.

بازی با قطر را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ممکن است بازیکنان بعد از برد مقابل ژاپن مغرور شوند؟

نه بازی ملی است و باشگاهی نیست. بحث 80 میلیون نفر مردم است و مثل باشگاه نیست که تیم طرفداران خاصی داشته باشد. بازیکن ملی اینطوری نیست و در باد این بازی نمی‌رود. بازیکنان هم برای قهرمانی هم‌قسم شدند. غرور فقط برای قهرمانی است و بردن ژاپن به قول آقای قلعه‌نویی 10 سال با شماست ولی جام تا آخر عمر می‌ماند. کسی یادش نمی‌ماند ژاپن را بردیم ولی همه قهرمانی را یادشان می‌ماند. تیم‌های عربی مثل قطر، اردن و بحرین شیوه فوتبال قشنگی ندارند و ضدفوتبال هستند و روی اعصاب بازیکنان می‌روند. امیدوارم بازیکنان وارد درگیری هم نشوند چون آن‌ها میزبان هستند.

آن طرف جدول هم کره‌جنوبی و اردن بازی دارند.

بازی کره‌جنوبی و اردن بسیار سخت است و نمی‌توان از اردن غافل شد چون در مرحله گروهی هم مساوی کردند. تیم‌های غرب آسیا هم سفت و سخت‌تر از شرقی‌ها بازی می‌کنند. از نظر تکنیکی خیلی خوب نیستند ولی در کار تاکتیکی خوب عمل می‌کنند. کره بازی سختی دارد و ما هم بازی سختی داریم. امیدوارم اتفاقات فوتبالی گریبان‌گیر ما نشود و بازیکنان فوتبال خودشان را بازی کنند و وارد درگیری نشوند.

سوالی هم درباره استقلال داشتم. این روزها اختلافاتی بین علی خطیر و جواد نکونام به‌وجود آمده است. نظر شما چیست؟

من خیلی نمی‌خواهم درباره مسائل مدیریتی و فنی صحبت کنم و حق ورود ندارد. من به عنوان پیشکسوت باشگاه فقط می‌توانم انرژی بدهم و کمک کنم اگر کاری از دستم بر بیاید. امیدوارم این اتفاقات حل شود چون هواداران استقلال گناه دارند. اول فصل هم در نقل‌وانتقالات مدیر نداشتیم و الان هم مشکلاتی وجود دارد. امیدوارم نکونام و خطیر تعامل داشته باشند و حداقل به فکر 30 میلیون هواداری باشند که دوست دارند قهرمانی را ببینند. من اعتقاد دارم اختلافی هم نیست ولی نمی‌دانم چرا این حرف و حدیث‌ها پیش می‌آید. امیدوارم با درایت و فنی که نکونام دارد و مدیریت خطیر اتفاقات خوبی رخ دهد. استقلال نیم‌فصل اول با این بضاعت کار بزرگی کرد که صدرنشین شد و همه باید کمک کنند. خود خطیر هم پشت میزی نشسته که کلی هوادار دارد، نکونام هم همین‌طور و باید به فکر مردم باشند که اختلافی هم هست حل شود.

بردیم چون تاکتیک‌های قلعه نویی جواب داد/باید قهرمان شویم که در تاریخ می‌ماند

258 258

بخش ورزشی

با استفاده از تحلیل‌های دقیق و ارائه‌ی آمار و ارقام، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی داده‌ها و آمارهای جالب و کاربردی درباره‌ی عملکرد تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. هدفمندی خود را در افزایش دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای داده‌های جذاب و آماری ورزشی همراه شوید.
دکمه بازگشت به بالا