علمی

چه کسی جدول ناشیانه توان خرید اینترنت را در فضای مجازی می‌چرخاند؟

به گزارش اخبار ایران من، بر اساس آماری که از توان خرید مردم ایران درباره اینترنت منتشر شده است که بیشتر از اینکه به واقعیت شباهت داشته باشد به یک آمارسازی ناشیانه شباهت دارد و آن هم در نظر گرفتن امکانات اینترنت است، بر اساس این آمار قیمت هر گیگ اینترنت داخل کشور ۶ هزار تومان است و با پایه حقوق ۵ میلیون ۵۰۰ هزار تومانی، توان خرید ۹۱۶ گیگابایت تخمین زده شده است . اگرچه این هزینه ده درصد کل درآمد برای اینترنت که مشخص نیست از کجا استخراج شده و خود محل پرسش است اما در خود واقعیت هایی نهفته دارد که درباره اش اشاره ای نشده است.

چه کسی جدول ناشیانه توان خرید اینترنت را در فضای مجازی می‌چرخاند؟

بیشتر بخوانید:

اگرچه در جدول یادشده قیمت اینترنت بر اساس جدول پایه تعرفه اینترنت داخلی آمده است اما آنچه گزارش ها از میزان مصرف اینترنت در کشور نشان می دهد بیش از ۷۰ درصد حجم مصرف اینترنت در کشور ، اینترنت بین الملل است. تعرفه استفاده از اینترنت بین الملل دو برابر است و این درحالی است که با استفاده از فیلتر شکن و حجم مصرفی فیلترشکن ها ، همان عدد از نصف هم کمتر می شود! از طرفی هم هزینه فیلتر شکن رقمی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتومان است.

این یعنی در خوشبینانه ترین حالت ممکن ، بودجه هزینه شده برای بسته ۹۱۶ گیگابایتی مورد اشاره به کمتر از ۴۰۰ گیگ اینترنت واقعی بدل می شود.

درحالی که دولت و وزارت ارتباطات پس از گرانی اینترنت با انتقادات بسیاری روبرو شده است، به نظر می رسد اپراتورها و نهادهای حامی این گرانی دست به تولید محتواهایی در توجیه این گرانی روی آورده اند.

در گزارش هایی که اخیرا در نقد اعداد اعلامی رسمی درباره گرانی منتشر شده ، اینترنت تنها ۳۰ درصد گران شده، اما اکثر این بسته‌ها که دوباره به سبد خرید بازگشتند، بسته‌های بلندمدتی هستند که پیش از این حذف شده بودند.

اپراتورها از سال گذشته برخی از بسته‌های به‌صرفه خود را حذف کردند. به‌طور مثال بسته ۷۲ گیگابایتی که با قیمت ۱۵۵ هزار تومان عرضه می‌شد، به کلی از لیست بسته‌ها حذف شد. حالا این بسته با قیمت ۴۳۵ هزار تومان بازگشته که یک افزایش ۲۸۰ درصدی (نزدیک ۳ برابری) را نشان می‌دهد، این در شرایطی است که سرعت دانلود اینترنت در ایران ۲۳.۷۹ مگابایت بر ثانیه است در صورتی که در کشورهای همسایه این رقم ۱۸۹.۹۸ مگابایت بر ثانیه، در امارات ۱۷۵.۳۴ مگابایت بر ثانیه در کویت ۱۳۹.۰۳ مگابایت بر ثانیه و حتی ماکائو (شبه جزیره‌ای در دریای جنوبی چین) ۱۷۱.۷۳ مگابایت بر ثانیه است.

بیشتر بخوانید:

۵۸۵۸

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا