علمی

اولین بیماری که با نورالینک درمان شد!

به گزارش خبرگزاری اخبار ایران من، شرکت نورالینک، که در زمینه فناوری عصبی فعالیت دارد، پیشتر در ماه گذشته اعلام کرده بود اولین ایمپلنت مغزی خود را به اندازه‌ یک سکه درون سر یک بیمار کاشته است.

براساس گزارش یورونیوز، آقای ماسک که در یک رویداد صوتی اسپیس در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) شرکت کرده بود، درباره وضعیت فرد دریافت‌کننده تراشه مغزی گفت: «پیشرفت خوب بوده و به نظر می‌رسد بیمار به طور کامل و بدون عوارض سوء بهبود یافته است. او حالا تنها با فکر کردن می‌تواند نشانگر ماوس را روی صفحه نمایش حرکت دهد.»

وی اضافه کرد نورالینک اکنون در تلاش است تا بیشترین تعداد کلیک روی دکمه ماوس را از بیمار دریافت کند.

اولین بیماری که با نورالینک درمان شد!

نورالینک جزئیات بیشتری در این باره منتشر نکرده است. این شرکت پیشتر اعلام کرده بود هدف اولیه از کاشت تراشه مغزی این است که «افراد بتوانند نشانگر موس یا صفحه کلید کامپیوتر را با استفاده از ذهن خود کنترل کنند.» نورالینک پس از دریافت تاییدیه برای انجام آزمایشات بالینی انسانی در ماه سپتامبر، ماه گذشته با موفقیت تراشه‌ای را در مغز اولین بیمار انسانی خود کاشت. ایلان ماسک گفته بود که این تراشه «تله‌پاتی» نام دارد.

تراشه «تله‌پاتی» در واقع یک دستگاه استنت‌مانند کوچک است که وارد رگ‌های خونی مغز می‌شود. این دستگاه که شامل چندین الکترود است نمی‌تواند افکار فرد را بخواند، اما سیگنال‌های ارسال شده توسط نورون‌ها و سلول‌های عصبی در مغز را رصد و پردازش می‌کند.

نورالینک اعلام کرده است از طریق کاشت چنین تراشه‌هایی در مغز افراد قصد دارد کاری کند که بیماران فلج دوباره راه بروند، بینایی را به نابینایان بازگرداند و حتی بیماری‌هایی مانند افسردگی، آلزایمر و پارکینسون را درمان کند.

در سال ۲۰۲۱، نورالینک چگونگی کار این تراشه را با کار گذاشتن دو دستگاه بی‌سیم از آن در مغز میمونی به نام «پیجر» نشان داده بود. این دستگاه‌ها به پیجر امکان می‌دادند نشانگر را با افکار خود کنترل کند و یک بازی به نام «مایند پونگ» را انجام دهد.

ایلان ماسک گفته است قصد دارد ایمپلنت خود را به عموم ارائه دهد تا مردم بتوانند ارتباط بهتری با کامپیوترها داشته باشند و به گفته او «خطر برای تمدن ما» ناشی از هوش مصنوعی را مهار کنند.

227227

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا