عمومی

حکایت آن چشم هایِ سرخِ بیخواب؛ درباره فیلم «موقعیت مهدی»

هادی حجازی فر با اولین تجربه کارگردانی خود به موضوع و ژانری چالش برانگیز پرداخت که مهارت های او را در چند موضوع محک می زند. از فیلمنامه که پیوندی منسجم بین او و ابراهیم امینی است، کارگردانی و بازیگری و… از همه مهمتر توسط بازماندگان شخصیت میانی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

خلاصه داستان فیلم «ماجراهای مهدی» ساخته مهدی باکری چهره سرشناس است که بدون شک رگ حیات برادرش است. شامل حمید باکری هم می شود. او همچنین خاطراتی از همسرش دارد. فاطمه چهل امیرانی الهام بخش رسول ملاقلی پور برای ساخت فیلم خاطره انگیز «هیوا» بود.

این فیلم که در اصل یک سرباز جهان دوست را به تصویر می کشد، یک سرباز چشم قرمز مبتلا به بی خوابی در قسمت های مختلف بود که در آن نامه های عاشقانه برای همسرش می نوشت و تلاش می کرد برگردد.

حجازی فر این داستان را که اولین کتاب از مجموعه‌های تلویزیونی است، از داستانی جذاب و متوالی آغاز می‌کند که آغازگر آغاز رابطه عاطفی مهدی و همسرش صفیه است. فیلمساز با شخصیت های واقعی فیلم قاطعانه عمل کرده و با تکیه بر ویژگی های دراماتیک و اوج تبار آنها، فرصتی را برای تماشاگران فراهم کرده است.

به این ترتیب وقتی مرد میانی، مهدی و برادرش حمید، در دل، روابط خانوادگی و عشق و علاقه به همسر و فرزندان، نسبت به مخاطب حساس می شوند، اضطراب های عاطفی آنها نیز به تدریج ظاهر می شود، نه به عنوان عروس. میل به داشتن یک کلمه، یک دکترین و یک شکل باز.

این روند اطلاع رسانی و رشد شخصیت شرایطی را ایجاد می کند که در آن فیلم مداخله کند، مثلاً نقش جنگ و فعالیت های شناخته شده، افراد به سمت دل اهداف، افکار و دغدغه های خود حرکت کنند و در عین حال. صادقانه و غیرکلامی باشید به این ترتیب است که تصمیم مهدی برای خودکشی نباید بیشتر توضیح داده شود تا پیکر حمید بلافاصله برای همه شهدای دیگر از منطقه خارج شود.

این فیلم برگرفته از زندگی مهدی و حمید باکری است و به دلیل اینکه از دل سریال حذف شده است. آنها سبکی از انتخاب و بیان را انتخاب کرده اند که شاید یکی از معدود احتمالاتی باشد که می توان در اوج درام زندگی آنها در طول زمان فشرده کرد.

فرمی مبتنی بر تعدادی صحنه تئاتر که به هر حال قسمت پیش رونده عادت حضور آینده آنها در کنار خانواده ارائه می شود و در نهایت به تراژدی ختم می شود. هر چند تراژدی اغلب بر اساس سابقه تماشاگران به تصویر کشیده می شود، اما تخیل فیلمساز مؤلفه ای شاعرانه و بصری را فراهم می کند.

شاید تنها انتقادی که به «سناریو مهدی» وارد است به این باشد که اثر در هر دو نسخه و فیلم تبدیل به نسخه فشرده سریال می شود که آسیب زیادی به قسمت مرکزی و داستان و فرعی وارد کرده است. – شخصیت ها.

بخشی که در حین عملیات به دلیل حضور این دو جوان و رابطه آنها در گذشته و آینده نشان داده و نورپردازی می شود، روندی مشابه دارد. گسترش داستان در اواسط بدون شروع و جدا شدن درام از جست و جوی مستقیم شخصیت مهدی، باعث ایجاد لکنت در داستان شده است که توجه مخاطب را به متن جلب می کند و نیاز به گسترش تدریجی سیر داستانی قابل ویرایش و ویرایش است.

حضور حجازی فر در مهمترین قسمت به ویژه با تکیه بر طراحی های منحصر به فرد یادگار چهره مهدی باکری، فرصت مهمی را در اختیار فیلم قرار داده است که در کنار سبک زنده و زنده، صحت این تصمیم را تایید می کند. . فیلم مانند حضور بازیگران مطرحی چون ژیلا شاهی و روح الله زمانی در کنار بازیگران کمتر شناخته شده، با شخصیت های واقعی و متوالی یکدست و بی ابهام است.

* منتشر شده در دنیای هنر

دکمه بازگشت به بالا