عمومی

رای لیستی خلاف نفس آزادی است !

رای دادن از نهاد آزادی تصمیم و عملی دمکراتیک به حساب می آید، در صورتیکه رای به یک لیست دقیقا بر خلاف نفس آزادی عمل و دمکراتیک آن می باشد. در دومی فردی یا جریانی به رهبری یک نفر (سر لیست !!!) که از ابتدا به تمامی مردم اعلام و دیکته می کند که من عالم ربانی و صمدانی این حرکتم و بقیه هم دنباله روی من در این جریان هستند !؟ آیا این خود یک نوع ضدیت با نفس رای نیست ! چطور می شود مثلا در جمع لیست ٣٠ نفره تهران فردی سر لیست باشد و بقیه هم هر چه او گفت تایید و در آخر هم اعتقاد داشته باشیم یک مجلس انقلابی و مفید برای کشور خواهیم داشت ؟

حکم سیاسی و اصول رای دادن لیستی کاملا مردود ومشخص است، اما حکم شرعی آنرا نمی دانم ولیکن چنین حرکتی در نگاه ساده اولیه بنده متمایل به یک فعل حرام یا حداقل ناپسند و یا در خوش بینانترین حالت توهین به همان رای دهندگان است که شما نمی فهمید و انتخابتان بدرد نمی خورد لذا من که در صدر لیست اسمم می درخشد هر آنچه که می گویم درست است لذا شما که رعیت هستید عینا آن کنید که نظر من بر آن می تابد !؟ این یک عمل خطرناک و توهین آمیز و آینده آن در مجلس بسیار روشن است ؟ همین شرایط فعلی و بدتر !

حال، راه برای رای دهندگان مشخص تر می شود، رای لیستی یعنی قبول اینکه من نمی فهمم و تمام اختیاراتم را در اختیار یک چهره (سرلیست) قرار می دهم ! بقیه لیست را هم که نمی شناسم مهم نیست !

بدون شک بهتر خواهد بود، نفس رای دادن را حفظ کنیم، تک تک افراد را با مطالعه شخصی از میان نامزدهای محترم انتخاب و باز چندین بار بازنگری کرده و در روز انتخابات وارد برگه های رای نماییم و از هر لیستی که از همان اول اعلام می دارند اهل لیست و باند خود هستند جدا دوری کنیم. بدون شک انتخاب افراد متخصص و مفید از همان لیست ها زیبنده و شایسته است ولیکن کل لیست عاقبتش مشخص است !؟

باشد تا با یاری خداوند احد نتیجه بهتری در این مجلس رقم بخورد که حاصل آن برای مردم و کشور مفید باشد. ان شاءالله

* استاد نمونه کشور

دکمه بازگشت به بالا