ورزشی

نخبگان و دانشگاهیان عواقب عدم مشارکت در انتخابات را تبیین کنند

نخبگان و دانشگاهیان عواقب عدم مشارکت در انتخابات را تبیین کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس گفت: در شرایط فعلی جامعه ایران، نخبگان و دانشگاهیان عواقب عدم مشارکت در انتخابات را برای آحاد مردم تبیین کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا قائدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در نشست فعالان فرهنگی تشکل‌ها، کانون‌ها و هیئت‌های مذهبی که در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز برگزار شد با اشاره به چرایی اهمیت این دوره از انتخابات مجلس اظهار کرد: ژئوپولیتیک جمهوری اسلامی و شرایط ایران در منطقه یکی از مسائلی است که برای نخبگان حکومتی و غیرحکومتی بحث مشارکت سیاسی را بسیار مهم می‌کند.

وی افزود: هرچند در منطقه‌ای ناامن هستیم؛ اما یکی از دموکراسی‌های بومی موفق را تجربه می‌کنیم به گونه‌ای که در ایران تصمیمات برای کشور توسط خود مردم گرفته می‌شود در حالی‌ که در کشور‌های اطراف که نشان توسعه یافتگی برای خود تلقی می‌کنند به هیچ وجه این چنین توسعه سیاسی و اجتماعی اساساً اتفاق نیفتاده است.

این دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز مشارکت مردم در سرنوشت خودشان را با انتخابات به هم گره خورده دانست و عنوان کرد: مدل و الگوی توسعه ایران باید از درون آن اتفاق بیفتد در حالی که دشمن همیشه می‌خواسته مدل را از بیرون تعریف کند و به همین دلیل به بن بست خورده و شکست حاصلش شده، شاهد این بیان سابقه دخالت بیگانگان در اداره ایران تا قبل از انقلاب اسلامی است.

قائدی ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی را بسیار خاص توصیف کرد و ادامه داد: کوریدور ایجاد شده توسط کشور‌های مختلف حتماً از ایران عبور می‌کند و تا اراده ایران نباشد این کوریدور‌ها عملیاتی نمی‌شوند.

وی به تغییر در نظام هندسی قدرت در منطقه اشاره و بیان کرد: ایران در حال مطالبه حق خویش در نظام قدرت است و کشور‌های دیگر به دنبال این هستند که ایران قدرت را به دست نیاورد؛ اما اکنون به لحاظ قدرت در شرایط بسیار مطلوبی هستیم و در کنار آن باید نخبگان کمک کنند تا مشکل اقتصادی و مشکل رسانه‌ای جمهوری اسلامی نیز حل شود و بتوانیم در این دو بخش نیز به بالندگی برسیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس توانمندی جمهوری اسلامی را وابسته به مشارکت مردم برشمرد و مطرح کرد: در ایران میزان مشارکت در انتخابات دوره‌های مختلف مجلس نوسان داشته و از حدود ۴۲ درصد تا بالغ بر ۷۰ درصد رسیده است.

این استاد گروه علوم سیاسی توضیح داد: در شرایط فعلی جامعه ایران، نخبگان و دانشگاهیان به عنوان گروه مرجع برای انگیزش جامعه در مشارکت انتخابات نقش بسیار حائز اهمیتی بر عهده دارند انتظار می‌رود که این گروه مرجع به میزان توان خود در این امر تاثیرگذار باشد و بتواند مارپیچ سکوت را شکسته و کنار بگذارد و عواقب عدم مشارکت را برای آحاد مردم تبیین کنند.

وظیفه جوانان ترغیب مردم به مشارکت فعال در انتخابات است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز گفت: به عنوان فعالان فرهنگی دانشگاهی باید خود را موظف بدانیم که سخنان مقام معظم رهبری را با دقت مورد توجه قرار دهیم؛ زیرا بیانات ایشان خود منبع مهمی برای تولید محتوای فرهنگی است به‌عنوان نمونه معظم له در بیانات اخیر خود برای جوانان دو وظیفه مهم را برشمردند یک توجه به خود و دیگری توجه به دشمن؛ چرا که هر یک از آحاد جامعه و به طور خاص جوانان اگر بخواهند تاثیرگذاری در زمینه اجتماعی داشته باشند باید ابتدا نگاه به خود داشته باشد یا به عبارتی خود ارزیابی کند.

نخبگان و دانشگاهیان عواقب عدم مشارکت در انتخابات را تبیین کنند

حجت الاسلام مهدی یعقوبی افزود: این امر در تعابیر مذهبی نیز در قالب روایات بیان شده که مؤمن را موظف می‌داند در پایان روز خود را ارزیابی کرده و از این ارزیابی برای برنامه‌ریزی آینده خود استفاده کند.

وی بر همین اساس راهکنش یا تاکتیک مورد استفاده در جامعه امروزی را مطابق بیانات رهبری کار جهادی برشمرد و ادامه داد: باید با دقت و توجه به هدف دشمن بتوانیم برای همان هدف و منظور برنامه‌ریزی درست و دقیق انجام دهیم به‌عنوان نمونه در بحث انتخابات که همه شبکه‌های معاند اهتمام ورزیده‌اند تا مردم را از حضور در انتخابات منصرف کنند و از نتیجه نهایی عدم شرکت مردم در انتخابات افزایش تحریم‌ها بر علیه جمهوری اسلامی را مد نظر قرار داده‌اند، وظیفه متقابل آحاد مردم و جوانان ترغیب و تبیین مردم به حضور و مشارکت فعال در این انتخابات است.

بخش ورزشی

با استفاده از تحلیل‌های دقیق و ارائه‌ی آمار و ارقام، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی داده‌ها و آمارهای جالب و کاربردی درباره‌ی عملکرد تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. هدفمندی خود را در افزایش دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای داده‌های جذاب و آماری ورزشی همراه شوید.
دکمه بازگشت به بالا