عمومی

ذهنتان را شارژ کنید – اخبار ایران من

در این عصر پربار اطلاعات، خوب است به خاطر داشته باشید که تلفن های همراه تنها چیزی نیستند که باید مرتباً شارژ شوند. ذهن ما نیز باید شارژ شود.

به گزارش اخبار ایران من، فاراد او می‌نویسد: «یک راه شگفت‌انگیز برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت شما وجود دارد، و به نظر می‌رسد که برای همه از دانشجویان گرفته تا بیماران آلزایمر مفید است».

وقتی سعی می کنید چیز جدیدی را به خاطر بسپارید، طبیعتاً فکر می کنید که هر چه بیشتر تلاش کنید، بهتر به دست خواهید آورد. اما واضح است که کاری که باید انجام دهید این است که کاری انجام دهید. فقط نورها را کمی کم کنید، راحت بنشینید و 10 تا 15 دقیقه در سکوت و مدیتیشن مطالعه کنید و متوجه خواهید شد که چیزهایی را که یاد گرفته اید بهتر از زمانی که سعی کنید از آن زمان به نحو احسن استفاده کنید، به خاطر خواهید آورد.

اگرچه از قبل مشخص شده است که سرعت مطالعه ما باید کنترل شود، تحقیقات جدید نشان می دهد که باید سعی کنیم در این استراحت به دنبال “کمی حواس پرتی” باشیم و عمدا از هر فعالیتی که ممکن است مرتبط با کار باشد اجتناب کنیم. ظریف حافظه را به هم می زند. تشکیل، پیشگیری بنابراین به خرید نروید، ایمیل خود را چک نکنید، یا با تلفن خود اینترنت را مرور نکنید. شما باید به مغز خود فرصت دهید تا بدون حواس‌پرتی شارژ شود.

بهانه ای برای انجام هیچ کاری ممکن است بهترین راه برای بهبود حافظه دانش آموزان تنبل باشد، اما این کشف برای کسانی که از فراموشی یا نوع دیگری از زوال عقل رنج می برند نیز موثر است و راه های جدیدی برای باز کردن توانایی های پنهان و ناشناخته قبلی برای یادگیری و به خاطر سپردن ارائه می دهد. .

فواید شگفت انگیز تنفس بدون وقفه در بهبود حافظه اولین بار در سال 1900 توسط روانشناس آلمانی گئورگ الیاس مولر و شاگردش آلفونس پیلزکر ثبت شد. مولر و پیلزکر در یکی از آزمایشات خود در مورد حافظه، ابتدا از شرکت کنندگان خواستند فهرستی از هجاهای مزخرف را حفظ کنند. پس از مدت کوتاهی برای مطالعه لیست، به نیمی از گروه بلافاصله لیست دیگری برای مطالعه داده شد. در حالی که به دیگران قبل از ادامه شش دقیقه استراحت داده شد.

هنگامی که یک ساعت و نیم بعد مورد آزمایش قرار گرفت، دو گروه الگوهای حافظه بسیار متفاوتی را نشان دادند. بقیه حدود نیمی از لیست را به خاطر داشتند. در مقایسه با آنها، گروه دوم که فرصتی برای شارژ باتری خود نداشتند، حدود 28 درصد از لیست را به خاطر داشتند. این یافته نشان می دهد که حافظه ما از اطلاعات جدید، به ویژه زمانی که به تازگی در مغز ثبت شده است، شکننده است، که باعث می شود گیج شدن با اطلاعات جدید دشوارتر شود.

اگرچه برخی از روانشناسان گاهی نتایج این یافته ها را ذکر می کنند، اما در آغاز هزاره جدید بود که ایده های بیشتری در مورد این موضوع ظاهر شد. این به لطف تحقیقات پیشگامانه سرجیو دلا سالا از دانشگاه ادینبورگ و نلسون کوان از دانشگاه میسوری است.

این تیم می خواست بداند که آیا کاهش حواس پرتی می تواند حافظه را در افرادی که دچار آسیب مغزی مانند سکته شده اند بهبود بخشد. آنها با استفاده از شرایطی مشابه تحقیقات مولر و پیلزکر، فهرستی از 15 کلمه را به دانش آموزان دادند و 10 دقیقه بعد آنها را آزمایش کردند. در آزمایش‌های دیگر، شرکت‌کنندگان درگیر آزمون‌های ذهنی بودند. از بقیه خواسته شد تا در اتاق تاریک بخوابند تا به خواب نروند.

اثرات این مداخله کوچک عمیق تر از آن چیزی بود که تصور می شد. اگرچه دو نفر از بیماران مبتلا به فراموشی بهبودی نشان ندادند، بقیه تعداد کلماتی را که می‌توانستند به خاطر بسپارند، سه برابر کردند، از 14 درصد به 49 درصد، که آنها را در ردیف افراد سالم بدون آسیب عصبی قرار داد.

نتایج بسیار جالب بود. از شرکت کنندگان خواسته شد که یک ساعت بعد به یک سخنرانی گوش دهند و به سوالات پاسخ دهند. او بدون اینکه فرصت استراحت داشته باشد، تنها هفت درصد از اتفاقات داستان را به یاد می آورد. با تسکین، این به 79 درصد افزایش یافت که افزایش قابل توجه 11 درصدی در حفظ اطلاعات را نشان می دهد. محققان همچنین مزایای مشابه اما کمتری را در شرکت کنندگان سالم مشاهده کردند که حافظه آنها بین 10 تا 30 درصد بهبود یافته است.

مایکلا دوار، دانشجوی سابق دلا سالا و کوان و دانشگاه هریوت، در حال حاضر در حال انجام چندین مطالعه بعدی در این زمینه است که این یافته ها را در محیط های مختلف تکرار خواهد کرد. آنها همچنین دریافتند که داشتن این دوره استراحت کوتاه حافظه فضایی شرکت کنندگان را بهبود می بخشد، به عنوان مثال، به خاطر سپردن مکان ساختمان های مختلف در یک محیط واقعی.

نکته جالب این است که این فرصت یک هفته بعد از اولین درس ادامه دارد و پیر و جوان می توانند از آن بهره مند شوند. علاوه بر بازماندگان سکته مغزی، تحقیقات در مورد این فواید افراد در مراحل اولیه تا خفیف آلزایمر را نیز شامل می شود.

در هر دو مورد، محققان از شرکت‌کنندگان خواستند که در اتاقی ساکت و ساکت، بدون تلفن همراه و موارد مشابه، به تنهایی بنشینند. او می‌گوید: «ما به آن‌ها دستورالعمل خاصی در مورد اینکه در هنگام استراحت چه کاری انجام دهند یا نکنند، ندادیم، اما پرسش‌نامه‌هایی که در پایان آزمایش نوشتند نشان داد که اکثر مردم فقط اجازه می‌دهند ذهنشان به جایی که می‌خواهند برود.» دوار می گوید.

حتی زمانی که در حال استراحت هستیم، باید مراقب باشیم که زیاد درگیر رویا نشویم. به عنوان مثال، در یک مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد که در طول یک استراحت به رویدادهای گذشته یا آینده فکر کنند، که ظاهراً حافظه آینده چیزهایی را که به تازگی یاد گرفته اند کاهش می دهد. بنابراین بهتر است در زمان استراحت از هر نوع فعالیت ذهنی خودداری کنید.

مکانیسم دقیق این امر هنوز ناشناخته است. با این حال، اطلاعات بیشتر در مورد شکل گیری حافظه، بینش هایی را ارائه کرده است. اکنون پذیرفته شده است که زمانی که حافظه برای اولین بار ساخته می شود، قبل از اینکه در حافظه موقت ادغام شود، یک دوره یکپارچه سازی را طی می کند.

قبلاً تصور می شد که این امر عمدتاً در هنگام خواب و به دلیل افزایش ارتباط بین هیپوکامپ – جایی که برای اولین بار خاطرات ایجاد می شود – و قشر مغز در هنگام خواب رخ می دهد. فرآیندی که می تواند ارتباطات عصبی جدیدی ایجاد و تقویت کند که برای حافظه آینده ضروری است.

این فعالیت، که در شب افزایش می یابد، ممکن است دلیلی باشد که ما اغلب چیزها را قبل از خواب به خوبی مطالعه می کنیم. اما مطابق با کار Dewar، مطالعه‌ای که در سال 2010 توسط لیلا دوکی از دانشگاه نیویورک انجام شد، نشان داد که این تنها در هنگام خواب اتفاق نمی‌افتد، بلکه فعالیت عصبی مشابه در هنگام استراحت نیز رخ می‌دهد.

در مطالعه داواچی، ابتدا از شرکت کنندگان خواسته شد تا دو تصویر را به خاطر بیاورند (یک صورت را با یک شی یا صحنه مرتبط کنند) و سپس به آنها اجازه داده شد بخوابند و ذهنشان را برای مدت کوتاهی سرگردان کنند. همانطور که انتظار می رفت، آنها افزایش اتصال بین هیپوکامپ و قشر بینایی را در هنگام استراحت مشاهده کردند. آنچه مهم است این است که افرادی که ارتباط بین این نواحی از مغز ایجاد کرده اند، بیشتر داستان را به خاطر بسپارند.

شاید مغز از هر لحظه برای ادغام آموخته های خود استفاده می کند و کاهش میزان انرژی در این مدت می تواند به انجام این کار کمک کند. تصور می‌شد که آسیب عصبی پس از یادگیری خاطرات جدید، مغز را در برابر سردرگمی آسیب‌پذیرتر می‌کند، به همین دلیل است که دوره استراحت برای افرادی که دچار سکته مغزی شده بودند و مبتلایان به بیماری آلزایمر بسیار مفید و مؤثر بود.

برخی از روانشناسان نیز از این تحقیق راضی هستند. آیدان هورنر از دانشگاه نیویورک گفت: «این نتایج در مطالعات مختلف و در آزمایش‌ها و آزمایش‌های مختلف حافظه و حافظه نشان داده شده است. این بسیار هیجان انگیز است و می تواند راه های جدیدی را برای کمک به افراد دارای معلولیت ارائه دهد.”

او اشاره می کند که از نظر عملی، برنامه ریزی زمان کافی برای استراحت برای افزایش حافظه در طول روز می تواند دشوار باشد. اما از دیدگاه او، کمک به بیمار در یادگیری چیزهای جدید، مانند دانستن نام و چهره پرستار جدید، همچنان مفید است.

او می‌گوید: «شاید یک استراحت کوتاه بعد از آن، شانس به یاد ماندن فرد را افزایش دهد، بنابراین بیمار با پرستار جدید خود احساس راحتی بیشتری می‌کند.

دوار در مورد بیماری می گوید که توانست با استراحت نام نوه اش را حفظ کند. اگرچه آنها می گویند که هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع ندارند.

توماس باگولی از دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلیس نیز خوشبین است. وی گفت: حتی در حال حاضر به برخی از بیماران آلزایمر توصیه می شود که با استفاده از تکنیک های مدیتیشن، استرس را کاهش دهند و سلامت خود را بهبود بخشند. او می‌گوید: «برخی از این چیزها تنفس را نیز تقویت می‌کنند، و جالب است که ببینیم آیا به همین دلیل است که این استراتژی‌ها به دلیل کاهش کارآمد هستند یا خیر.

او می گوید، با این حال، ممکن است استفاده از این روش در افراد مبتلا به زوال عقل شدید دشوار باشد.

هم باگولی و هم هورنر معتقدند که علاوه بر فواید بالینی برای این بیماران، برنامه ریزی استراحت های بدون حواس پرتی می تواند به همه ما کمک کند تا چیزها را در ذهن خود تازه نگه داریم. با این حال، برای بسیاری از دانش‌آموزانی که در نظرسنجی 10 تا 30 درصد پیشرفت داشتند، این پیشرفت می‌تواند به معنای یک یا دو نمره باشد.

هورنر می گوید: “من فکر می کنم می توانید استراحت های 10 تا 15 دقیقه ای را در زمان تمرین خود بگنجانید و این می تواند راهی موثر برای تجدید حافظه شما باشد.”

در این عصر انفجار اطلاعات، خوب است به یاد داشته باشیم که تلفن های همراه تنها چیزی نیستند که همیشه باید برای آن پول پرداخت. افکار ما نیز نیاز به پرداخت دارد. “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا