علمی

اگر این ویژگی‌ها را دارید پشه‌ها سمت شما می‌آیند/ موثرترین راه دفع پشه‌ها

آفتاب‌‌نیوز :

پشه‌ها ممکن است به دلایل مختلف شما را بیشتر از اطرافیانتان نیش بزنند؛ از جمله گروه خونی، لباس، تنفس یا حتی باکتری‌هایی که روی پوست شما زندگی می‌کنند. فقط پشه‌های ماده که برای تولید تخم به پروتئین موجود در خون انسان متکی هستند، نیش می‌زنند. پشه‌های نر برای تغذیه از طریق شهد زنده می‌مانند. این گزارش به این موضوع می‌پردازد که چرا پشه‌ها برخی افراد را بیشتر از دیگران نیش می‌زنند. این گزارش توضیح می‌دهد که چه چیزی پشه‌ها را به سمت شما جذب می‌کند و چگونه می‌توانید پشه‌ها را از خود برانید.

جالب اینجاست که پشه‌ها برخی از گروه‌های خونی را مطلوب‌تر از سایرین می‌دانند:

گروه خونی O: پشه موسوم به ببر آسیایی یا «Aedes albopictus» گروه خونی O را ترجیح می‌دهد.

گروه خونی AB: این گروه خونی، پشه مرداب یا آنوفل گامبیا را جذب می‌کند.

علاوه بر این، بدن حدود ۸۰ درصد از مردم ترشحاتی تولید می‌کنند که نشان می‌دهد چه گروه خونی دارند. پشه‌ها بدون توجه به گروه خونی ممکن است این افراد را بیشتر از دیگران نیش بزنند.

بهترین پماد برای نیش حشرات ؛ پشه‌ها به گروه خونی خاصی علاقه دارند؟ | با این روش‌ها از گزیدگی در طبیعت دور بمانید

پشه‌ها دی اکسید کربن را دوست دارند

پشه‌ها می‌توانند دی اکسید کربن را از فاصله قابل توجهی حس کنند. هرچه بیشتر عمل بازدم را انجام دهید، پشه‌ها بیشتر جذب شما می‌شوند. افراد بزرگتر بیشتر عمل بازدم را انجام می‌دهند، بنابراین احتمال اینکه حشرات آن‌ها را بگزند بیشتر است. از آنجا که شما دی اکسید کربن را از طریق بینی و دهان خود بازدم می‌کنید، پشه‌ها به طور ویژه جذب ناحیه سر شما می‌شوند. پشه‌ها می‌توانند انسان‌ها را از فاصله ۵ تا ۱۵ متری ببینند که این مساله پیدا کردن قربانی را آسان می‌کند.

پشه ها به دنبال گرمای بدن هستند

پشه‌های ماده جذب گرما می‌شوند و ممکن است حتی زمانی که منابع دیگر گرما در دسترس هستند، ترجیح دهند به سمت مردم پرواز کنند. به این ترتیب، اگر در بیرون ورزش کنید، در روزهای گرم بیرون بروید یا فقط تمایل به گرم کردن خود با نرمش یا دو داشته باشید، ممکن است متوجه شوید که پشه شما را نیش زده است.

پشه‌ها عرق بدن را دوست دارند

پشه‌ها می‌توانند عرق انسان را استشمام کنند و جذب اسید لاکتیک، آمونیاک و سایر ترکیبات منتشر شده در آن شوند. این به آن معنی است که اگر مستعد تعریق هستید یا در روزهای گرم زمان زیادی را در خارج از منزل سپری می‌کنید، ممکن است بیشتر مستعد نیش پشه باشید.

پشه‌ها جذب برخی از باکتری‌های پوست می‌شوند

پوست شما به طور طبیعی مملو از حیات میکروسکوپی است. این باکتری‌ها وقتی با عرق بدن مخلوط می‌شوند رایحه‌ای متمایز ایجاد می‌کنند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که انواع و میزان باکتری روی پوست افراد می‌تواند در تعداد نیش پشه‌ها نقش داشته باشد. پشه‌ها ممکن است به خصوص به سمت مچ پا و پا کشیده شوند زیرا این نواحی به ویژه برای رشد باکتری‌ها مناسب هستند.

پشه‌ها همچنین افرادی را ترجیح می‌دهند که اسیدهای «کربوکسیلیک» بیشتری روی پوست خود دارند. یک مطالعه نشان داد که این اسیدهای چرب روی پوست افرادی که برای پشه‌ها جذابیت بیشتری داشتند، بسیار متمرکز بود.

افراد باردار مانند آهن ربا پشه را جذب می‌کنند

به نظر می‌رسد که افراد باردار، برخی از گونه‌های پشه را جذب می‌کنند. تحقیقات زیادی در این مورد انجام نشده است، اما مطالعه‌ای در آفریقا در سال ۲۰۰۰ نشان داد که پشه‌ها، دو برابر بیشتر از افراد غیرباردار، به سمت افراد باردار جذب می‌شوند. محققان معتقدند این ممکن است به چند دلیل رخ دهد، از جمله:

دی اکسید کربن: افراد در اواخر بارداری ۲۱ درصد بیشتر از افراد غیر باردار حجم نفس خود را بازدم می کنند.

گرما: شکم افراد باردار حدود یک درجه گرم‌تر از همسالان غیرباردارشان است.

پشه‌ها جذب رژیم غذایی می‌شوند

حکمت عامیانه می‌گوید آنچه می‌خورید ممکن است شما را به غذای خوشمزه‌تری برای پشه تبدیل کند. به طور خاص، اعتقاد بر این است که خوردن غذاهای شیرین، شور، تند یا غنی از پتاسیم باعث جذب بیشتر پشه‌ها می‌شود. در حالی که تحقیقات در این باره محدود است، دانشمندان دانشگاه ویسکانسین یک ماده غذایی را شناسایی کردند که مناسب این پدیده است: موز. یک مطالعه منتشر شده در مجله حشرات نشان داد که خوردن موز تعداد نیش پشه و حشرات را افزایش می‌دهد.

لباس‌های تیره‌ برای جذب پشه‌ها مناسب است

پشه‌ها از چشمان خود برای هدف قرار دادن قربانیان استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که پشه‌ها بیشتر به سمت سطوح سبز و سیاه جذب می‌شوند تا سطوح سفید یا خاکستری و این نشان می‌دهد که دیدن این رنگ‌ها برای آن‌ها آسان‌تر است. اگر پشه‌ها تمایل به نیش زدن شما دارند، ممکن است به این دلیل باشد که پشه‌ها به راحتی شما را با لباس تیره می‌بینند. به جای لباس‌های تیره‌تر، رنگ‌های ملایم‌تری مانند پاستلی، بژ یا حتی سفید را انتخاب کنید.

راه‌هایی برای کاهش نیش پشه

نیش پشه فراتر از آزار دهنده است. پشه‌ها موجودات زنده‌ای هستند که می‌توانند بیماری‌هایی مانند ویروس زیکا را منتقل کنند. با مدیریت میزان این حشرات در حیاط خانه و محافظت از خود در بیرون از منزل، هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا میزان نیش پشه را به حداقل برسانید.

پشه‌ها را از حیاط و بالکن خانه خود دور نگه دارید

پشه‌ها در آب راکد تخم می‌گذارند. نکاتی برای کاهش جمعیت پشه در حیاط خانه:

اقلامی که آب باران را به خود جذب می‌کنند و به آنها نیاز ندارید، مانند لاستیک‌های قدیمی را حذف کنید.
اگر در خانه حوض یا ظرف آبگیر مانندی ( مثل ظرف آب برای پرندگان) در بالکن دارید، حداقل هفته‌ای یکبار آب آن را عوض کنید.
ناودان‌های پشت بام را تمیز کنید تا آب جریان داشته باشد.

از مواد دافع حشرات استفاده کنید

استفاده از مواد دافع حشرات می‌تواند یک راه موثر برای جلوگیری از نیش پشه باشد. برای اطمینان از ایمن بودن یک محصول، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا(CDC) توصیه می‌کند به دنبال محصولاتی باشید که حاوی مواد زیر باشند:

دی ای ای تی (DEET)
IR۳۵۳۵
پیکاریدین
اگر می‌خواهید از این مواد شیمیایی اجتناب کنید، می‌توانید از تعدادی روغن ضروری نیز برای دور نگه داشتن پشه‌ها استفاده کنید. روغن «اکالیپتوس لیمو » موثرترین دافع پشه است.

سلامت نیوز

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا