اقتصادی

اسلام‌پناه: از نامه ایران‌خودرو درباره توقف تولید پژوپارس بی خبرم – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، مهدی اسلام پناه امروز رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه مردم دار، در واکنش به نامه ایران خودرو مبنی بر توقف تولید پژو پارس به دلیل عدم انطباق با استانداردهای ۸۵ گانه و عدم صدور مجوز از سوی این سازمان، اظهار بی اطلاعی کرد.

وی گفت: اگر ایران خودرو به ما نامه‌ای ارسال کرده است، حتماً پاسخ را خواهد گرفت.

اسلام پناه تصریح کرد: مصاحبه‌ام با صدا و سیما در خصوص چگونگی روند تولید پژو پارس فصل‌الخطاب بود.

بازی جدید نامه‌نگاری

بر این اساس در توضیح بیشتر ماجرای توقف، عدم توقف و دوباره توقف تولید خودروی پژو پارس باید گفت که با توجه به عدم انطباق خودروی پژو پارس با استانداردهای ۸۵ گانه مقرر شده بود که تولید این خودرو صرفاً تا نیمه اسفند امسال صورت گیرد؛ در ادامه به دلیل درخواست‌های متعدد سازمان ملی استاندارد ایران چندی پیش اعلام کرد که تولید این خودرو تا پایان سال تداوم خواهد داشت.

مجدد هفته گذشته مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت و گویی تاکید کرد که به صورت مشروط تولید این خودرو در فروردین سال ۱۴۰۳ نیز صورت خواهد پذیرفت.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفته بود که تولید خودروی پژو پارس تا مشخص شدن نتایج مرکز آزمون بین‌المللی استاندارد، ادامه خواهد داشت که به احتمال زیاد نتایج آزمون استاندارد فروردین ماه ۱۴۰۳ مشخص می‌شود.

با این حال ۱۲ اسفند ماه ایران خودرو در نامه‌ای به سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که مجوز شفاف درباره امکان تداوم تولید پارس با استانداردهای فعلی باید صادر شود چرا که پارس استانداردهای ۸۵ گانه را اخذ نمی‌کند.

در نامه ایران خودرو خطاب به اسلام‌پناه آمده بود که «نظر به اینکه مصاحبه تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ جنابعالی با رسانه ملی در خصوص ادامه تولید خودروی پژو پارس با رعایت استانداردهای بین‌المللی به لحاظ فنی و عملیاتی برای این شرکت نیازمند شفاف سازی بیشتر است به استحضار می‌رساند.

۱- رویکرد و خط مشی کلان مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو ارتقا کیفیت و ایمنی محصولات تولیدی و به تبع آن رضایت‌مندی مشتریان و اهتمام ویژه به رعایت مقررات حوزه استاندارد است.

۲- پیرو ابلاغیه شماره ۱۲۵۶۱ مورخ ۱۴۰۲/۶/۲۷ آن سازمان محترم در خصوص نحوه اجرای الزامات رفع تعلیق شده استانداردهای ۸۵ گانه و نیز بر اساس نامه شماره ۱۴۰۲۴۱۵۳۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۷/۶ ایران خودرو اعلام شد خودروی پارس در سرفصل بن سازه قدیمی ابلاغیه فوق‌الذکر سازمان استاندارد قرار داشته و قابلیت ارتقا به الزامات تعلیقی را ندارد لذا خاتمه تولید محصول پارس تا انتهای سال ۱۴۰۲ به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شد بر همین اساس طی نامه شماره ۱۴۰۲۴۱۵۸۰۹ مورخ ۱۴۰۲/۷/۱۰ اعلام شد تا انتهای سال جاری ۵۵ هزار دستگاه خودروی پارس تولید و مابقی اولویت‌های ثبت نامی در سامانه یکپارچه با طرح تبدیل در سال آینده تحویل خواهد شد برای برای همین منظور طرح جایگزینی محصول سورن XUP در سایت‌های ۳ گانه تولید کننده پارس به اجرا درآمد.

۳- در استعلام ایران خودرو از آن سازمان و بازگشت به نامه شماره ۲۶۲۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۳، سازمان استاندارد مجدداً تأکید نمود تداوم تولید پارس صرفاً تا پایان سال ۱۴۰۲ امکان پذیر است.

۴- دلیل اصلی تصمیمات اتخاذ شده توسط آن سازمان محترم در خصوص توقف تولید خودروی پارس تا آخر سال ۱۴۰۲ مرتبط با عدم امکان پذیری ارتقای خودروی پارس به الزامات رفع تعلیق شده ۸۵ گانه بوده است و بر همین مینا نیز شرکت ایران خودرو متعهد به اجرای تصمیمات آن سازمان است. لذا رویکرد اعلامی جنابعالی در مصاحبه اخیر مبنی بر مجوز تداوم تولید پارس تا زمان دریافت نتایج تستهای مراکز آزمون بین المللی که مربوط به تستهای تطابق تولید سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ است به مفهوم تولید خودروی پارس بدون الزام به رعایت استانداردهای رفع تعلیق شده ۸۵ گانه است.

۵- برنامه عملیاتی ایران خودرو برای جایگزینی خودروی سورن به جای پارس از ابتدای سال جاری اعلام و مقدمات اجرایی این تصمیم انجام شده و هماهنگی‌های لازم با مجموعه قطعه سازان برای تأمین قطعات خودروی سورن و همچنین پیش بینی ساز و کارهای تشویقی برای تبدیل خودرو مشتریان صورت گرفته است.

با عنایت به مراتب پیش گفته و به منظور شفافیت فنی و عملیاتی و لزوم برنامه ریزی منسجم در صورت تداوم تولید این محصول در سال ۱۴۰۳ و در راستای حفظ حقوق مشتریانی که در سامانه ثبت نام نموده اند. خواهشمند است دستور فرمائید با قید تعداد و زمان مجوز شماره گذاری این محصول با شرایط و ویژگی‌های جاری و بدون اجرای الزامات رفع تعلیق شده به مبادی ذیربط ابلاغ شود بدیهی است حسب ابلاغیه‌های آن سازمان محترم تولید این محصول بدون رعایت الزامات کامل ۸۵ گانه امکان پذیر نخواهد بود.»

این وضعیت نابسامان اطلاع رسانی سازمان استاندارد و شرکت ایران خودرو که هر کدام توپ را به زمین یکدیگر می‌فرستند در حالیست که حدود ۱۰۰ هزار متقاضی این خودرو ماه هاست در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا