اقتصادی

مقایسه حداقل دستمزد در ایران و کشورهای خاورمیانه/ کدام کشور بیشترین دستمزد را پرداخت می‌کند؟

وبسایت GulfTalent به‌تازگی آمار مربوط به نرخ دستمزد در کشورهای خاورمیانه را منتشر کرده است. دستمزد در ایران و ترکیه قابل تامل است.

نابرابری درآمدی در بیشتر کشورها روز به روز در حال افزایش است. چشم‌انداز کوتاه‌مدت از اقتصاد خاورمیانه نیز با افزایش قیمت‌های انرژی و مواد غذایی به شکل تیره‌ای ترسیم می‌شود.

به نقل از GulfTalent به دلیل فقر رایج، مخارج اقلام ضروری بیش از ۶۰ درصد از کل سبد مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهد، اما بعضی از کشورهای خاورمیانه نشان داده‌اند که می‌توانند وضع موجود را بهبود ببخشند.

متنوع‌سازی در بخش واردات و صادرات، افزایش بهره‌وری کشاورزی و حرکت به سمت بخش‌هایی که ارزش افزوده بالاتری دارند، به این کشورها کمک کرده تا وضعیت معاش و دستمزد مردم را بهتر کنند.

کشورهای حوزه خلیج فارس با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اوضاع درآمد خانوارها را سروسامان داده اند.

در سوی مقابل، اما ترکیه به علت مشکلات اقتصادی که دارد با کاهش ارزش پول ملی مواجه شده که همین موضوع هم نارضایتی ترک‌ها را به دنبال داشته است.

مقایسه حداقل دستمزد در ایران و کشورهای خاورمیانه

آخرین آمارها چه نرخی از دستمزد را در کشورهای همسایه نشان می‌دهند و جایگاه هر کدام کجاست؟

بر اساس آمار قطر در صدر فهرست میانگین دستمزد کشورهای عربی و در رتبه ششم جهان قرار گرفت. حداقل دستمزد در کشور قطر ۱۸۰۰ ریال قطر (۴۹۵ دلار) است.

امارات هم که یکی دیگر از کشورهای پیشتاز خاورمیانه است حداقل ۱۵۰۰ درهم امارات (۴۰۸ دلار) را ثبت کرده.

عربستان که یکه‌تاز صنعت نفت است اعلام کرده که حداقل دستمزد ۱۶۰۰ ریال سعودی (۴۲۶ دلار) گزارش شده.

کویت که با ارزش‌ترین ارز دنیا را دارد حداقل دستمزد ۱۰۰ دینار کویت (۳۲۷ دلار) را ثبت کرد.

ترکیه هم در سال جاری با انواع و اقسام مشکلات اقتصادی و مالی دست و پنجه نرم کرده و حداقل دستمزد در آن ۸۰۰۰ لیر ترکیه (۴۲۵ دلار) اعلام شده است.

در ایران هم که با مشکلات اقتصادی متعدد و کاهش شدید ارزش پول ملی در سال جاری میلادی مواجه شده، نرخ دستمزد، ۷۳ میلیون ریال (۱۴۶ دلار) گزارش شده است. این رقم در مقایسه با بقیه کشورها با اختلاف فاحشی پایین است که دلیل کاملا روشنی دارد؛ کم‌ارزش‌ترین ارز دنیا ریال ایران است.

220۲۲۳

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا