عمومی

موسسه های پژوهش اسلامی و بحران ناکارآمدی (قسمت سوم)

در کلام حضرت علی (ع) زمان از ضروریات فطرت انسان شمرده شده است (بحارالأنوار، ج 75، ص 80)، زیرا در تحلیل ایشان، امکان زندگی و زندگی مشترک وجود دارد. و مردم، و در راس آن، سازماندهی رویدادهای اجتماعی، به ویژه برای کسانی که در این امکان وجود دارد که نقش شغلی داشته باشند. این موضوع بیش از هر زمان دیگری در این کشور اهمیت دارد. تغییرات روزانه و سریعی که در آن قرار داریم، هر انسان باهوشی را به شناخت واقعیات و برنامه ریزی و حرکت بر اساس آن سوق می دهد و اصولا مدیریت جز این نیازی ندارد.
نباید در مقابل تغییر مقاومت کرد یا از آن ترسید و نادیده گرفتن آن عاقلانه و عاقلانه نیست. بهترین راه این است که بر اساس آن تصمیم بگیرید. از نظر پژوهشی، این گروه علاوه بر دو نکته قبلی -مسئله شناسی و راهنمایی خط مشی- بسیار حائز اهمیت است مگر اینکه دغدغه های شخصی و غیرحرفه ای رعایت شود.
بی‌تردید آنچه در مؤسسات پژوهشی اسلامی – مانند پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که مؤلف از اعضای آن است – به‌عنوان نتایج پژوهشی/خروجی ارائه می‌شود، باید مطابق با روحیه و سلیقه مخاطب و بیشتر باشد. مهمتر از همه، آنچه در آن زمان مهم است.
آ. جریان اطلاعات از هر طرف، دسترسی به درخواست های ساده، جستجوی آسان برای اطلاعات به زبانی ساده و قابل فهم برای همه و دسترسی آزاد به آنچه لازم است، باعث می شود افراد از مراجعه به متون طولانی و کتاب ها خودداری کنند. فرهنگ، و رویکرد تغییر ناپذیر آمیخته با ایده های از بالا، مانع می شود.
ب مهمترین چیز در آن زمان رسیدن به نتیجه در کوتاه ترین زمان ممکن است. تغییر سریع این امکان را برای همه فراهم کرده است که در سریع ترین زمان ممکن به مقصد برسند و مردم دیگر وقت خود را برای چیزهای غیر ضروری تلف نکنند. گرفتن بشقاب های یکبار مصرف از غذاهای فرآوری شده یا فست فودها نشان دهنده همان روحیه ای است که همه مردم و توصیه آن غیرممکن است. . چنین فردی به فعالیت های سنتی در زمینه آموزش و پژوهش و یا ادامه و اصرار بر روش های قدیمی.
بر این اساس باید به نتایج تحقیقات و انواع محصولات ارائه شده فکر کرد و شاید با روش سنتی فاصله زیادی داشته باشد. آنچه در ابتدا به ذهن می رسد این است که املاک و مستغلات باید اولین کسی باشد که یافته های خود را نشان دهد. مورد دیگر این است که مطالب به صورت مقالات کوتاه 1500 کلمه ای ارائه شود و در صورت لزوم به عنوان داستان کوتاه در نظر گرفته شود. سه قطعه دیگر به صورت کلیپ کوتاه منتشر خواهد شد. چهارم، ارائه تحقیق با استفاده از فرم فنی و در نهایت انتشار گروهی از مطالب مانند یک جمله یا پاراگراف.
بدیهی است که چنین مدل هایی مخاطب را در کنار محقق و به مسائل پژوهش نزدیک می کند.
اگر داستان را دوست دارید، آنها را اضافه کنید.

عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. a.vasei@isca.ac.ir

دکمه بازگشت به بالا