اقتصادی

تاکید استاندار مرکزی بر ضرورت اتصال صنایع به انرژی‌های تجدیدپذیر

اخبار ایران من/مرکزی استاندار مرکزی بر ضرورت اتصال صنایع به انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد.

فرزاد مخلص‌الائمه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ در آیین تجلیل از واحدهای برتر صنعتی و معدنی استان مرکزی اظهار کرد: با وجود همه مشکلات و تنگناهای موجود در کشور، تلاش شد بدون تعطیلی و بی‌وقفه برای رفع مشکلات صنایع اقدام شود.

وی با بیان این‌که در یک سال اخیر با همدلی و هم‌افزایی، اتفاقات مثبتی در استان رقم خورده است، گفت: در بهار امسال رتبه بیکاری استان هشت دهم درصد کاهش یافته و با ۵.۸ درصد نرخ بیکاری، در رتبه دوم کشور قرار داریم. در آخرین گزارش اتاق بازرگانی ایران، استان مرکزی در شاخص بهبود فضای کسب و کار رتبه اول کشور را به دست آورده است، همچنین در شاخص ترکیبی اشتغال رتبه دوم و در راه‌اندازی واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل نیز رتبه اول به استان مرکزی اختصاص یافت.

مخلص‌الائمه با تاکید بر این‌که شاخص‌ها نشان می دهد که مسئولان استان مرکزی و صنعتگران همدلانه پیش رفته‌اند، افزود: سال گذشته ۳۴۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی وارد استان شد در حالی از سال ۹۵ تا ۹۹ در مجموع ۳۲۰۰ میلیارد تومان بودجه وارد استان شده بود و تلاش شد که تحرکی جدی در پروژه‌های عمرانی استان شکل گیرد و حتی برخی پروژه‌ها از برنامه زمان‌بندی خود فراتر رفته‌اند.

وی تصریح کرد: تلاش جمعی در دولت و مدیریت بخش‌های نیمه دولتی شکل گرفته است و استان را در موقعیت مناسبی قرار داده است، اما حفظ این موقعیت نیازمند اهتمام و همدلی است.

استاندار مرکزی با بیان این‌که نظام مسائل صنعت استان برای مدیران روشن است، گفت: خود را متصدی و متولی حل مسائل و مشکلات موجود در کشور و استان می‌دانیم و با وجود آنکه دخالتی در بروز این مشکلات نداشتیم ولی برای حل آنها خود را مسئول می‌دانیم.

وی تصریح کرد: پیشرفت تولید در بستر امنیت حاصل می‌شود، خوشبختانه سال گذشته با وجود بروز پیچیده‌ترین جنگ ترکیبی تمام عیار و طمع دشمن به بخش کاری و کارگری، هیچ‌گونه مشکلی در حوزه کارگری استان ایجاد نشد و شرایط کاملا تحت کنترل قرار داشت.

مخلص‌الائمه با اشاره به دغدغه صنعتگران در خصوص تامین انرژی، گفت: همچنان به دنبال انرژی فسیلی هستیم در حالی که باید مسیر را تغییر داد، باید صنایع خود را به انرژی تجدیدپذیر متصل کنند و برای تامین برق به باد و خورشید متوسل شوند.

وی در خصوص توسعه صادرات گفت: بستر صادراتی فراهم شده است و باید کنسرسیوم‌های صادراتی را در استان فعال کرد، همچنین مجوز پارک لجستیک استان اخیرا دریافت شده است و به زودی فعال می‌شود که در حوزه تجارت و خدمات، توسعه و پیشرفت را به همراه خواهد داشت.

استاندار مرکزی افزود: استان مرکزی در محورهای مواصلاتی درگیر عقب‌افتادگی‌های تاریخی است، سال گذشته در حوزه راهسازی در چندین شاخص، رتبه اول کشور را دریافت کردیم و بسیاری از پروژه‌های عمرانی به صورت شبانه روزی دنبال می شوند. ایجاد دسترسی مناسب و ایمن به شهرک صنعتی خیرآباد یک مطالبه اصلی صنعتگران است، از نظر بودجه‌ای در این رابطه مشکلی وجود ندارد ولی مسائلی در حوزه حقوقی وجود دارد که به سرعت رفع می‌شود.

صنعتگران، درگیر چالش تامین مواد اولیه و تخصیص ارز واردات

علی جودکی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این آیین بیان کرد: استان مرکزی مجموعه‌ای متنوع از صنایع و معادن کشور را در خود جای داده است و در مقابل، مسائل و مشکلاتی بر سر راه این ظرفیت‌های بزرگ وجود دارد.

وی با تاکید بر این‌که به دنبال ایجاد یک بازار رقابتی کامل هستیم و مسلما ایجاد این بازار، پیش زمینه‌هایی چون تک‌نرخی شدن ارز و … را می‌طلبد، گفت: برای تحقق این پیش زمینه‌ها وزارت صمت فقط یکی از الزامات است و مسلما همکاری مجموعه‌های بسیاری نیاز است.

جودکی با بیان این‌که امروز در تامین مواد اولیه و تامین و تخصیص ارز برای واردات چالش‌های جدی در مسیر کاری صنایع و معادن وجود دارد، گفت: بانک مرکزی در مقابل حجم انبوهی از تقاضاها، منابع ارزی محدودی در اختیار دارد، اما تیم اقتصادی استان به دنبال ایجاد شرایطی برای حل بخشی از مشکلات با کمک ظرفیت‌های قانونی همچون ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای معادن و … است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: در بحث تبصره‌های ۱۸ و ۱۶ امروز درگیر چالش های جدی هستیم. صنایع، متقاضی دریافت تسهیلات سرمایه ثابت، سرمایه در گردش و سرمایه طرح توسعه هستند و امیدواریم که با کمک تسهیلات تبصره ۱۸، امسال بتوانیم مسائل را حل کنیم تا صنعتگران با مشکلات کمتری فعالیت کنند و رشد ۸ درصدی مدنظر مسئولین کشور محقق شود.

به گزارش اخبار ایران من، در این آیین دو نفر از صنعتگران استان مواردی چون لزوم توسعه روابط با خارج از کشور و ارتقای دیپلماسی اقتصادی و حفظ نخبگان و نیروی انسانی متخصص در کشور، کاهش بروکراسی اداری و پرهیز از دستوری شدن اقتصاد را مطرح کردند.

همزمان با بزرگداشت دهه تولید و تجارت، در این آیین که در مرکز همایش‌های بین‌المللی پروین اعتصامی هتل امیرکبیر اراک برگزار شد، از ۳۰ واحد نمونه صنعتی و معدنی، سه واحد به عنوان واحدهای صنعتی پیشکسوت و دو طرح نمونه صنعتی با حضور مسئولین ارشد استان و صنعتگران و معدن‌کاران استان تجلیل شد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا