اقتصادی

استفاده دولت از تنخواه کم شده است

وی گفت: این مشارکت خوبی بین دولت و بانک مرکزی است، هزینه های دولت کم است و دولت اغلب پولی را که امسال پس انداز کرده است، خرج کرده است.

به گزارش اخبار ایران من، به نقل از بیانیه بانک مرکزی، پیمان قربانی امروز در همایش «تقویت ثبات مالی و اقتصادی؛ اولویت ها و راهکارها» در بیست و نهمین اجلاس سالانه سیاست های پولی و ارزی، اظهار کرد: مشارکت قوی دولت و دولت است. بانک مرکزی، دولت حقوق کمتری را خرج می‌کند و دولت امسال خرج کرده است. در نتیجه تورم پایان فروردین 1401 نسبت به پایان سال 1400 0.2 درصد کاهش یافت. همچنین رشد اقتصادی 12 ماهه فروردین 1401 معادل 35.6 درصد بوده است.

قربانی ادامه داد: همچنین رشد پایه مالی در نیمه دوم سال گذشته با وجود اینکه بودجه دولت دوازدهم را خرج کرد و در اسفند ماه سال 1400 به 31.4 درصد رسید، هدایت شد.

وی در ادامه با بیان اینکه با جهانی شدن، توسعه اقتصادی از طریق سیاست پولی امکان پذیر نیست، بر لزوم حفظ ثبات اقتصادی برای دستیابی به اهداف اقتصادی بین المللی تاکید کرد.

معاون اقتصادي بانك مركزي گفت: امسال يكسري مسائل از جمله كاهش نرخ سود، افزايش تورم، افزايش قيمت جهاني غذا و افزايش تورم و پاسخ به سياست در حال لرزش است. در تدوین سیاست های ضد تورمی باید به علل افزایش تورم و تفکیک سرمایه و تقاضا توجه ویژه ای شود.

وی ادامه داد: با توجه به نوسانات، افزایش تورم اجتناب‌ناپذیر است و بار دولت را کاهش می‌دهد، از یک سو احتمال کاهش هزینه‌های ساخت و کنترل قیمت‌ها از تورم در کوتاه مدت وجود دارد. .

وی در خصوص سیاست بانک مرکزی برای کاهش نرخ تورم گفت: تاثیر سیاست پولی بر تولید و عملیات قابل توجه است و بانک مرکزی در همه زمینه ها برنامه ها و اهداف مناسبی را تدوین کرده است.

قربانی بر لزوم ایجاد یک استراتژی ارتباطی موثر برای پرداختن به واقعیت های جامعه تاکید کرد و گفت: کنترل انتظارات تورمی و مدیریت فضای عمومی برای کاهش نااطمینانی اقتصادی بسیار مهم است؛ بنابراین مردم باید بدانند تورم چگونه با روندهای جاری ارتباط دارد. و پیامدهای اقدامات اصلاحی که برای تغییر انتظارات و کارآمدتر کردن آنها انجام می شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به نرخ سود به عنوان یکی از ابزارهای سیاست پولی گفت: نرخ سود سپرده ها در کشور از تیرماه 1395 به دلیل عوامل و مفروضات مختلف تغییری نکرده است، اما سرمایه گذار می تواند بماند. نرخ سود سپرده ها و دفاتر بانکی.

وی تاکید کرد: در مجموع در سال جاری بررسی دقیق تورم و پیامدهای آن، راهکارها و سیاست های ضد تورمی که باید برای رصد تورم، توجه به تولید و عملکرد در نظر گرفته شود، حائز اهمیت است. نیز در نظر گرفته شده است.”

قربانی در پایان افزود: تجدید ساختار نظام بانکی، تقویت نظام ریالی، استفاده از ابزارهای زنجیره نقدی و کنترل مبادلات ارزی در دستورالعمل های انتخاب شده هنگام مدیریت نرخ سود در بازار بین بانکی در سال جاری مورد توجه ویژه بانک مرکزی است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا