ایران کسب و کارعلمی

هدبند بعد از اتوپلاستی

محتوای خبر پنهان

چه افرادی کاندیدای مناسب جراحی گوش هستند ؟

با در نظر گرفتن این موضوع که گوش عضوی از بدن است ، که در معرض دید بوده و قابل پنهان کردن نیست ، ( عمل اتوپلاستی گوش) به راحتی می تواند  به حل این مشکل بپردازد .

افرادی که برای انجام جراحی زیبایی گوش مراجعه می کنند ، دو دسته اند :

1- افرادی که تنها با ظاهر گوش های شان مشکل دارند .

2- افرادی که با اختلالات و نارسایی های مادرزادی مواجه هستند .

انواع جراحی زیبایی گوش

جراحی زیبایی گوش (اتوپلاستی) را می توان به سه دسته کلی تقسیم نمود :

1- جراحی بازسازی گوش

2- جراحی کوچک کردن گوش

3- جراحی دو طرفه

جراحی باز سازی گوش :

این عمل معمولاً یک ترکیب از تکنیک های مختلف به منظور بازسازی و دریافت زیبایی ظاهری انجام می شود . در این موارد غضروف مورد نیاز به جهت باز سازی گوش ، از دنده فرد گرفته می شود و با پیوند غضروف به آن ظاهر گوش را تکمیل نموده و به یک ظاهر عادی و طبیعی تبدیل کرد. همچنین در صورتی که بافت پوست نیز برای انجام جراحی لازم باشد ، می توان از روی باسن این بافت را تامین نمود .

جراحی کوچک کردن گوش : یکی از عمل های جراحی اتوپلاستی ، جراحی کوچک کردن گوش می باشد ، این جراحی معمولاً با کوچک کردن لاله گوش صورت می گیرد و یک عمل سرپایی به شمار می رود. در این عمل جراح پوست و غضروف اضافی را برداشته و به این ترتیب باعث می شود تا گوش ظاهری زیبا تر داشته باشد

جراحی اتوپلاستی دو طرفه :

تعدادی از مراجعان جراحی زیبایی گوش تنها نیاز به اصلاح ظاهر یکی از گوش های شان دارند و برخی نیز لازم است تا برای ایجاد تقارن و کوچک کردن اندازه ظاهری گوش ، هر دو گوش شان تحت جراحی قرار بگیرد .

عوارض ناشی از جراحی زیبایی گوش

پس از جراحی گوش و به دلیل تغییراتی که در ساختار گوش ها ایجاد می شود مقداری التهاب، کبودی و ورم در گوش ها ایجاد خواهد شد که میزان آن در افراد مختلف متفاوت می باشد. همچنین ممکن است افراد در روزهای ابتدایی بعد از جراحی گوش دچار اختلال در شنوایی شوند که طبیعی بوده و با گذشت زمان رفع خواهد شد.

تاثیر پزشک در نتیجه جراحی گوش

بدیهی است که هرچه پزشک از تجربه و تخصص بیشتری در انجام جراحی گوش برخوردار باشد، نتیجه حاصل شده از اتوپلاستی بیشتر مورد رضایت افراد قرار خواهد گرفت و احتمال بروز عوارض ناشی از آن کاهش خواهد یافت. یک پزشک خوب علاوه بر اینکه از مهارت و تجربه زیادی در زمینه اتوپلاستی برخوردار است در رابطه با مراقبت های قبل و بعد از اتوپلاستی توضیحات مورد نیاز را به فرد داده و در مورد لزوم رعایت آن ها با فرد صحبت خواهد کرد.

اقدامات مهم قبل از جراحی زیبایی گوش :

توصیه می شود تا مصرف سیگار را دست کم از 6 هفته قبل از جراحی قطع کنید .

مصررف دارو های رقیق کننده خون و ضد التهاب ها و برخی دارو های گیاهی که سبب افزایش احتمال خون ریزی می گردد را ، متوقف نمایید .

اگر بیماری خاصی دارید و یا داروی خاصی مصرف می کنید ، حتماض با جراح خود در میان بگذارید .

مراقبت های پس از جراحی گوش :

پس از ترخیص ، معمولاً لازم است تا 4الی 6 روز پانسمان بر روی زخم بماند ، مراقب بهداشت آن باشید . استفاده از پماد های آنتی بیوتیک و شستشوی به موقع زخم ها بسیار مهم است . پس از برداشتن پانسمان حد اقل تا یک هفته از هدبند های مناسبمراقبت های بعد از اتوپلاستی برای بهبودی سریع و کاهش دوره نقاهت باید رعایت شوند. اتوپلاستی جراحی زیبایی گوش است که برای رفع ایراداتی مانند بیرون‌زدگی گوش انجام می‌شود.

بعد از جراحی همانند دیگر جراحی‌ها باید نکاتی را رعایت کنید. در ادامه مهم‌ترین توصیه‌های مراقبتی بعد از عمل را ذکر می‌کنیم. درصورتی‌که قصد انجام جراحی اتوپلاستی را دارید و می‌خواهید در مورد مراقبت های بعد از عمل اطلاعات کاملی به دست بیاورید، حتما با جراح پلاستیک یا دکتر گوش و حلق و بینی مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

مهم ترین مراقبت های بعد از اتوپلاستی کدامند؟

همان جراحی زیبایی گوش است. اگر گوش شما بیرون‌زده است یا لاله گوش بزرگی دارید، این روش جراحی می‌تواند گزینه خوبی باشد. اتوپلاستی مانند هر جراحی دیگری نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. با رعایت مراقبت های بعد از اتوپلاستی می‌توان دوره نقاهت را به حداقل رساند و عوارض عمل را کاهش داد. در ادامه مراقبت های بعد از اتوپلاستی گوش را ذکر می‌کنیم.

۱. به گوش های خود دست نزنید (جلوگیری از ورم گوش بعد از اتوپلاستی)

در چند هفته اول باید مراقب باشید که آگاهانه یا تصادفی به گوش‌های خود دست نزنید. دست زدن به گوش و مالش آنها ممکن است باعث جابه‌جایی گوش شده یا به بخیه‌ها آسیب وارد کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، عوارضی در پی داشته و دوره نقاهت طولانی می‌شود. گوش‌ها در چند روز اول بی‌حس هستند. به همین دلیل زمان حرکت و انجام فعالیت‌های روزمره باید مراقب ضربه به گوش باشید. ممکن است ضربه‌های کوچک را احساس نکنید؛ اما به گوش آسیب وارد شود. در زمان خواب، حتما به پشت بخوابید. خوابیدن به پهلو باعث فشار به گوش می‌شود.

۲. هدبند پزشکی را برای جلوگیری از درد بعد از عمل اتوپلاستی استفاده کنید

بعد از عمل جراحی، یک پانسمان حجیم روی گوش‌ها قرار می‌گیرد. چند روز بعد از عمل این پانسمان برداشته شده و یک پانسمان سبک و هدبند جایگزین آن می‌شود. این هدبند پهن بوده و شبیه به هدبندهای ورزشی است. دلیل استفاده از آن، جلوگیری از ضربه و آسیب به گوش است. همچنین هنگام خم شدن از حرکت گوش و جلو آمدن آن جلوگیری می‌کند. معمولا جراح توصیه می‌کند، در دوهفته اول ۲۴ ساعته از این هدبند استفاده شود. بعد از دوهفته به مدت یک ما باید شب‌ها از آن استفاده کنید. بهتر است در این مدت از لباس‌های دکمه‌دار استفاده کنید تا به گوش آسیبی وارد نشود.

۷۲ ساعت بعد از عمل پانسمان سر برداشته شده و می‌توان دوش گرفت و موها را شست. زخم‌های روی گوش هنوز آسیب‌پذیر هستند. به همین دلیل شب‌ها از هدبند استفاده می‌شود. اگر بخیه‌ها جذبی نباشند، در پایان هفته اول برداشته می‌شوند. شما می‌توانید در این بازه زمانی به محل کار خود بازگردید.

۳. در مراقبت های بعد از عمل اتوپلاستی از سیگار نکشیدن غافل نشوید

حداقل باید تا ۲ هفته بعد از عمل از سیگارکشیدن خودداری کنید. حتی اگر اطرافیان شما سیگاری هستند، در این مدت نباید کنار شما سیگار بکشند. دود سیگار باعث کاهش سرعت بهبودی زخم شده و مدت‌زمان تورم و کبودی را طولانی‌تر می‌کند. همچنین ممکن است جای زخم نامنظم ترمیم شود.

۴. از داروهای مسکن استفاده کنید

اگر احساس ناراحتی و خارش دارید، به پزشک اطلاع دهید. در این شرایط معمولا داروهای تسکین‌دهنده درد تجویز می‌شوند. داروها را طبق نظر پزشک مصرف کنید. اگر با وجود مصرف مسکن درد افزایش پیدا می‌کند، حتما باید به پزشک اطلاع دهید.

۵. مراقب ترشحات گوش باشید (علت ترشحات بعد از عمل گوش چیست؟)

تا یک هفته بعد از عمل خارج‌شدن مقداری مایع از گوش کاملا طبیعی است. ممکن است ترشح، غلیظ، تیره یا قرمز باشد. در این شرایط می‌توانید از پنبه و پراکسید هیدروژن برای تمیزکردن گوش استفاده کنید. به‌هیچ‌وجه پنبه را در گوش فشار ندهید و فقط قسمت خارجی گوش را تمیز کنید. اگر ترشحات بیش از حد معمول است، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

۶. سر خود را هنگام خواب بالا نگه دارید

در هر نوع جراحی تورم طبیعی است. برای اینکه سطح تورم را پایین بیاورید، هنگام درازکشیدن چند بالش زیر سر قرار دهید. بالا قرارگرفتن سر به کاهش تورم کمک می‌کند. همچنین سعی کنید کمتر به جلو خم شوید. این کار علاوه بر ایجاد تورم احتمال خونریزی را افزایش می‎دهد. معمولا تورم یک تا ۲ ماه ادامه دارد. برای رفع کامل تورم باید حدود شش ماه صبر کنید.

۷. برای مراقبت های بعد از اتوپلاستی روی زخم ها را نخارانید

بعد از عمل جراحی احساس خارش در ناحیه بخیه‌ها کاملا طبیعی است. خارش نشانه بهبود زخم و ترمیم اعصاب است. روی زخم‌ها را نخارانید؛ زیرا ممکن است به آنها آسیب وارد کنید. اگر خارش همراه با قرمزی، احساس گرما یا ترشح است، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است این علائم نشانه عفونت باشند.

۸. از نور خورشید و دمای بالا تا حد امکان دوری کنید

بهتر است برای یک تا ۲ ماه از نور مستقیم خورشید و دمای بالا دوری کنید. در چند هفته اول بعد از عمل، گوش‌ها بی‌حس می‌شوند. به همین دلیل نمی‌توان آسیب ناشی از دمای بالا را احساس کرد. در این مدت از سشوار استفاده نکنید. بهتر است تا یک سال بعد از عمل از برنزه کردن خودداری کنید. زیرا برنزه کردن پوست در قسمت‌هایی که زخم وجود دارد، احتمال ایجاد هایپرپیگمانتاسیون را بالا می‌برد.

۹. رژیم غذایی سالم در مراقبت های بعد از اتوپلاستی (بعد از عمل گوش چه بخوریم؟)

رژیم غذایی سالم در طول زندگی اهمیت دارد. اما در دوره نقاهت بعد از جراحی اهمیت آن بیشتر می‌شود. در این مدت باید انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی را دریافت کنید. برخی از افراد بعد از عمل زیبایی گوش نمی‌توانند تا مدتی غذاهای سفت بخورند. اگر شما هم چنین شرایطی دارید، سعی کنید از غذاهای نرم، آبمیوه و اسموتی استفاده کنید. این نوع غذاهای سبک حالت تهوع بعد از بیهوشی را نیز بهبود می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا