اقتصادی

پایبندی قطر نسبت به پرداخت منابع ارزی ایران

با توجه به واریز مبالغ ارزی آزاد شده ایران به حساب شش بانک ایرانی در قطر و تعهد این کشور به اجرای توافق‌نامه خود با ایران در قبال عملیاتی شدن دستور پرداخت‌های لازم از منابع ارزی ایران، رئیس‌کل بانک مرکزی قطر در دیدار اخیر خود با رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در مراکش اعلام کرد که به کلیه تعهدات خود با ایران درباره منابع ارزی آزاد شده پایبندیم و هیچ مانعی در توسعه روابط بانکی دو کشور وجود ندارد.

به گزارش اخبار ایران من، نخست وزیر قطر نیز پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران گفت: درباره منابع ارزی ایران که در قطر است به توافق‌نامه امضا شده خود پایبند است.

امروز گروهی از جمهوری‌خواهان کنگره با ادعای حمایت مالی ایران از جنبش حماس، در تقلای جدید و انتخاباتی خود لایحه‌ای برای مسدودسازی دوباره پول‌های آزادشده ایران از بانک‌های کره جنوبی ارائه کردند؛ لایحه‌ای که با اظهارات و تعهدات مقامات قطری منافات دارد و دقیقا مشخص است جنبه انتخاباتی و داخلی دارد.

در همین زمینه فرزین – رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان – هم چند روز قبل اعلام کرد: در راستای توافق‌مان با قطر، نحوه استفاده از منابع ارزی ایران در شش بانک ایرانی در این کشور مشخص است. تسریع این موضوع به منظور شروع کارسازی و پرداخت‌ها در هفته آینده مورد تاکید است.

منابع ارزی آزاد شده ایران در قطر از طریق سوئیفت و با گشایش‌های LC قابل استفاده است.

هم اکنون ارتباطات فنی بین بانک‌های قطری و شش بانک ایرانی در حال جریان است و بانک‌های عامل با برقراری این ارتباطات فنی، دستور پرداخت‌های لازم را ارسال و عملیاتی می‌کنند.

موضوعات مربوط به توسعه همکاری‌های بانکی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک پس از قطعیت انتقال شش میلیارد دلار به بانک‌های ایرانی در قطر، مورد تاکید دو کشور قرار گرفت.

شیخ بندر بن‌محمد بن سعود آل ثانی رئیس‌کل بانک مرکزی قطر هم تاکید کرد. شایعات مطرح شده درباره شش میلیارد دلار ایران در قطر توسط رسانه های آمریکایی، ارزش واقعی ندارد و بیشتر یک شوخی و بازی رسانه‌ای است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا