ایران کسب و کارعمومی

پیشگیری از جوش زدن

داشتن عادات بهداشتی خوب، استفاده نکردن از لوازم آرایشی روغنی و در برخی موارد مصرف دارو همگی به جلوگیری از ایجاد آکنه و جوش کمک می کنند. آکنه یک اختلال شایع پوستی است که موجب ایجاد جوش سرسفید، جوش سرسیاه، پوسچول و کیست های ملتهب می شود. جوش و آکنه از شایع ترین عارضه های پوستی هستند که بیش از نیمی از مردم جهان آن را تجربه کرده اند. راه های زیادی برای جلوگیری از جوش و آکنه وجود دارد.

در این مقاله، 15 روش برای جلوگیری از آکنه و جوش و نکاتی برای کنترل جوش‌ها در صورت بروز آنها و همچنین قیمت سرم سیر سیاه معرفی شده است. تمیز کردن منظم و ملایم پوست، انتخاب دقیق محصولات مراقبت از پوست و اجتناب از تماس با مواد روغنی می تواند به کاهش آکنه کمک کند. اگر هیچ یک از این روش ها طی 6 تا 8 هفته موثر نبود، می توانید به کلینیک یادمان تب در تهران مراجعه کنید.

دلایل آکنه

در برخی از افراد، تولید چربی زیادی در پوست باعث آکنه و مسدود شدن منافذ می شود. با این حال، عوامل متعدد دیگری نیز می توانند در ایجاد آکنه نقش داشته باشند، از جمله:

  • ژنتیک
  • نور بیش از حد خورشید
  • داروهای خاص
  • لوازم آرایشی روغنی
  • لباس های تنگ
  • اختلالات غدد درون ریز یا هورمونی

یک پزشک یا متخصص پوست می تواند عامل یا ترکیبی از عوامل ایجاد آکنه را شناسایی کند. با این حال، بسیاری از روش های درمان و پیشگیری، صرف نظر از علت، مشابه هستند. رعایت نکات زیر در پیشگیری از بروز آکنه و کاهش تعداد جوش ها موثر است.

15 راه برای جلوگیری از آکنه و جوش

  1. صورت را دو بار در روز بشویید برخلاف تصور عموم، آکنه به ندرت در اثر کثیفی صورت ایجاد می شود. با این حال، پاک کردن آلودگی و چربی اضافی از روی پوست، پس از تعریق، با شستشوی منظم بسیار مهم است. بسیاری از افراد ترجیح می دهند از یک پاک کننده ملایم و آب گرم استفاده کنند. با استفاده از یک مرطوب کننده بدون چربی بعد از شستشو می توان از خشک شدن بیش از حد پوست جلوگیری کرد. شستشوی زیاد صورت ممکن است باعث خشک شدن پوست و تشدید جوش ها شود. از طرف دیگر، خشکی پوست ناشی از شستشوی بیش از حد، باعث تولید چربی و در نتیجه آکنه بیشتر می شود.
  2. از شستشوی شدید خودداری کنید برخی از افراد پوست را با لیف ها یا پدهای پارچه ای خشن پاک می کنند. این کار پوست را تحریک کرده و باعث التهاب و تشدید آکنه می شود. برای جلوگیری از جوش زدن بهتر است یک پاک کننده ملایم را با دست های تمیز یا یک براش نرم بر روی صورت بزنید.
  3. از درمان های موضعی استفاده کنید درمان‌های بدون نسخه، مانند کرم‌ها یا سرم‌ها، در کاهش جوش‌ها موثرند، به‌ویژه زمانی که در نواحی خاصی باشند. ایجاد جوش در نواحی زیر رایج است: گزینه های درمانی اغلب حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید هستند. این درمان ها به اندازه درمان های تجویزی قوی نیستند، اما می توانند به جلوگیری از آکنه خفیف و کاهش جوش کمک کنند.
  4. مصرف غذاهای موثر در بروز آکنه را کاهش دهید پزشکان از ارتباط بین غذاها و آکنه مطمئن نیستند. طبق یافته های آکادمی پوست آمریکا، غذاهای با شاخص گلیسمی بالا خطر ابتلا به آکنه را افزایش یا آن را تشدید می کنند. این غذاهای خطرزا، شیرین و پر کربوهیدرات هستند. برای مثال: محصولات لبنی، به ویژه شیر بدون چربی، خطر ایجاد آکنه را در افراد افزایش می دهند. گاهی بهتر است برای بررسی تاثیر غذاها در بهبود پوست گروه غذایی خاصی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.
  5. از فشردن یا کندن جوش ها خودداری کنید فشردن جوش وسوسه انگیز است اما می تواند باعث التهاب و زخم شود. برای جلوگیری از ایجاد لک ها، به جای فشردن جوش از درمان موضعی استفاده کنید. اثر کردن آن مدتی طول می کشد اما با این کار می توان از ایجاد جوش های جدید نیز جلوگیری کرد.
  6. موها را تمیز نگه دارید در صورت وارد شدن چربی اضافی مو به پوست، آکنه تشدید می شود. با شستن منظم موها می توان احتمال ایجاد آکنه به خصوص نزدیک به خط رویش مو را کمتر کرد. محصولات مراقبت از موی حاوی روغن نیز می توانند باعث ایجاد جوش در سر و خط رویش مو شوند. استفاده نکردن از این محصولات احتمال ایجاد جوش را کاهش می دهد.
  7. استفاده از رتینوئیدهای موضعی را در نظر بگیرید این درمان‌ها با تسریع روند از بین رفتن سلول های قدیمی پوست و تولید سلول‌های جدید به کاهش انسداد منافذ کمک می‌کنند.
  8. در مورد آنتی بیوتیک ها با یک متخصص پوست صحبت کنید استفاده از این آنتی بیوتیک ها به تنهایی، می تواند باکتری ها را در برابر درمان مقاوم کند. در نتیجه، پزشکان برای کاهش خطر ایجاد مقاومت به باکتری ها درمان های آنتی بیوتیکی را همراه با بنزوئیل پراکسید تجویز می کنند. آکنه التهابی با ظاهر بی رنگ و تحریک شده و همچنین دردناک بودن آن تشخیص داده می شود.
  9. هنگام بیرون رفتن از خانه از کرم ضد جوش لاکچری کوین استفاده کنید آفتاب بیش از حد اثرات مخرب زیادی بر روی پوست دارد. آفتاب سوختگی همچنین باعث تولید بیش از حد چربی در پوست شده و آکنه را بدتر می کند. اما حتما باید از ضد آفتاب غیر کومدون زا وبی خطر برای صورت استفاده کرد.
  10. در مورد قرص های هورمونی با پزشک صحبت کنید در مورد آکنه های هورمونی زنانه، قرص های ضد بارداری با تنظیم هورمون های تشدید کننده آکنه در جلوگیری از بروز جوش موثر هستند. با این حال، این قرص ها خطراتی دارند، بنابراین بررسی فواید و عوارض جانبی قبل از تصمیم گیری برای مصرف ضروری است. اسپیرونولاکتون، داروی درمان فشار خون بالا، ممکن است برای آکنه هورمونی شدید زنانه نیز موثر باشد. اما اسپیرونولاکتون عوارض جانبی زیادی دارد، بنابراین بهتر است برای بررسی همه گزینه ها با یک پزشک صحبت کنید. پزشکان هیچ یک از این داروها را برای استفاده مردان توصیه نمی کنند.
  11. از استفاده بیش از حد از لایه بردارها خودداری کنید لایه برداری فرآیند از بین بردن سلول های مرده از روی پوست است. اگرچه استفاده از لایه بردارها می تواند به بهبود آکنه کمک کند، اما لایه برداری بیش از حد باعث بدتر شدن جوش ها می شود. این تاثیر معکوس زمانی اتفاق می افتد که فرد چربی طبیعی پوست را بیش از حد از بین ببرد. در این شرایط پوست کمبود چربی را با تولید چربی بیشتر جبران کرده و منافذ را مسدود و جوش های بیشتری تولید می کند. در صورت استفاده بیش از حد از لایه بردار، ممکن است پوست پس از شستشو تحریک شده یا بیش از حد سفت شود.
  12. از محصولات مراقبت از پوست حاوی روغن استفاده نکنید محصولات مراقبت از پوست حاوی روغن منافذ را مسدود می کنند. با انسداد منافذ علائم آکنه بدتر شده و احتمال ایجاد جوش افزایش می یابد. استفاده از محصولات موضعی مانند مرطوب کننده ها و ضد آفتاب های فاقد روغن و سرم لاکچری کوین هیالورونیک اسید در کاهش خطر انسداد منافذ موثر است. به محصولاتی که حاوی روغن نیستند، غیر کومدوژنیک می گویند.
  13. نور یا لیزر درمانی را در نظر بگیرید گاهی متخصص پوست درمان فتودینامیک را برای درمان آکنه و جوش توصیه می کند. در درمان فتودینامیک، یک محلول موضعی روی پوست میزنند که آن را در برابر نور حساس تر می کند. پس از آن، متخصص ناحیه آکنه را با یک منبع نور متمرکز هدف قرار می دهد. با این کار سلول های مرده و باکتری های پوست از بین می رود. بسیاری از درمان های نوری و لیزری دیگری وجود دارند که می توانند با روش های مشابه ظاهر لک ها و جوش های آکنه را کم کنند.
  14. استرس را کاهش دهید استرس به علت ایجاد التهاب، آکنه را تشدید می کند. در زیر به چند روش برای کاهش استرس اشاره می کنیم که ممکن است به جلوگیری از آکنه کمک کند:
  • مدیتیشن
  • ورزش کردن
  • انجام یوگا
  • آرام سازی قبل از خواب با مطالعه یا حمام کردن
  • گذراندن وقت در طبیعت
  • درگیر کردن فکر با سرگرمی ها
  1. محصولات مراقبت از صورت را تمیز نگه دارید برای تمیز نگه داشتن پوست تا حد امکان، افراد باید آرایش، اسفنج‌های صورت و برس‌ها را مرتب با آب و صابون تمیز کنند تا از تجمع باکتری‌هایی که می‌تواند منجر به جوش‌ها شود، جلوگیری شود. قبل از استفاده مطمئن شوید که برس ها کاملا خشک هستند.

کنترل جوش

همیشه نمی توان از ایجاد جوش جلوگیری کرد. رعایت موارد زیر به کاهش التهاب اطراف جوش ها و در نهایت کاهش ظاهر آنها کمک می کنند. کارهایی که باید انجام دهید :

  • قبل از دست زدن به صورت آن را بشویید.
  • از کمپرس گرم روی جوش ها استفاده کنید.
  • برای کاهش تورم از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • از محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید برای از بین بردن باکتری های آکنه استفاده کنید.

کارهایی که نباید انجام دهید :

  • کندن یا تخلیه جوش ها
  • استفاده از درمان‌های خانگی آزمایش‌نشده مانند زدن خمیر دندان روی آن ناحیه

شستن صورت بیاگر پوست شماهم حساس است و مدام جوش می‌زنید نگران نباشید! می‌توانید با رعایت یک سری نکات بسیار ساده پوستی شفاف و صاف داشته باشید. ۸۵ درصد از افراد به مشکلات پوستی مثل جوش و آکنه دچار هستند، اما میلیون ها نفر هم در دنیا زندگی می‌کنند که هیچ عیب و نقصی روی پوستشان ظاهر نمی‌شود و اصلاً جوش نمی‌زنند. به نظر شما راز زندگی این افراد چیست که هیچ جوشی روی پوستشان دیده نمی‌شود؟ استفاده از پاک کننده‌های با کیفیت صورت هرگز نباید استفاده از پاک کننده صورت را نادیده بگیرید و حتما بعد از آرایش باید آن را استفاده کنید. شستن صورت به از بین بردن جوش ها کمک می‌کند، چربی و آلودگی های اضافه و بقایای آرایشی را از روی پوست پاک می‌کند؛ به‌شرطی که از پاک کننده ملایم استفاده کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا